Nikon D3100

Nikon D3100

Aparatul foto D3100 este foarte usor de utilizat fiind cel mai indicat prim pas in minunata lume a aparatelor foto DSLR. Modul Ghid pe care il ofera este raspunsul cel mai la indemana pentru cei care doresc sa invete cum sa fotografieze, constituind un manual de fotografie integrat in meniul aparatului foto. Avand in vedere greutatea si dimensiunile scazute, D3100 este un companion excelent in calatorii.

Specificatii importante:

  • •Senzor de imagine CMOS de 14,2 megapixeli in format DX
  • •EXPEED 2: motorul avansat de procesare a imaginilor al Nikon
  • •Sensibilitate la lumina ISO ridicata (100-3200) - extensibil pana la 12800
  • •Modul GHID: asistenta intuitiva integrata in aparatul foto
  • •Film D: clipuri video complet HD (1920 x 1080)


Accesorii utilizate:

  • • Nikkor 35mm f/1.8G, Nikkor 18-55mm VR, Nikkor 55-300mm DX VR, Blitz SB-700
  • • Rucsac Lowepro Runner 300
  • • Trepied Velbon Ultra Max IM
  • • Filtre Marumi: PL-D DHG 52 mm, PL-D Super HDG 58 mm, UV Super DHG 58 mm, Marumi Blue Hencer 52 mm

Venetia

Tara: Italia
Pozitionare pe Glob: 46°26'N 12°19'E
Populatie: 271,252 locuitori
Densitate: 658 loc/km2
Limba vorbita: italiana
Temperatura medie maxima: 30° (iulie)
Temperatura medie minima: -1° (ianuarie)

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Venetia pregatita de carnaval

Vizitand an de an cel mai cunoscut eveniment al Venetiei, Carnavalul, cu personajele sale pline de culoare plimbandu-se in sus si in jos printre superbele monumente arhitecturale si artistice venetiene, am fost extrem de incantat sa ma alatur proiectului SUNT Ghid de Calatorie si sa surprind orasul gondolelor in aceasta perioada mirifica a anului. Aparatul foto pe care m-am bazat in calatorie a fost micutul DSLR Nikon D3100.

Desi este aparatul cel mai simplu din categoria DSLR a Nikon aceasta camera depaseste orice si-ar putea imagina un utilizator de aparat compact sau chiar bridge pentru simplul motiv ca are un sensor APSC, mai mare decat la aparatele mentionate anterior, care furnizeaza o calitate superioara a imaginii. Avantajul senzorului DX de 14,2 megapixeli este dus mai departe de procesorul rapid EXPEED2 si de controlul manual deplin. Sistemul de focalizare automata bazat pe 11 puncte de focus deschide drumul acestei categorii de camere spre ceea ce Nikon foloseste de mult timp la aparatele sale profesionale: un sistem de focalizare imbatabil. Este neasteptat de bun pentru o camera entry level. Lista capacitatilor continua cu un mod de filmare Full HD, Active D-Lighting care ajuta la pastrarea detaliilor in imaginile cu interval dinamic ridicat si monitor cu rezolutie ridicata. Pentru a nu face trecerea de la camera compacta la DSLR atat de brusca Nikon D3100 pastreaza un mod ghid extrem de detaliat, incluzand si fotografii pentru exemplificare. Personal nu sunt adeptul facilitatilor automate si cred ca, mai ales daca detii un DSLR, singurul lucru care te face intr-adevar sa progresezi este propriul creier. Travaliul real este intelegerea cat mai profunda a fenomenului fotografic si al comportamentului luminii pe de o parte pentru a stapani tehnica, iar pe de alta pentru a crea si nu doar a documenta. Dar pentru cineva care este la inceput, un mod special de ghidare este extraordinar pentru ca explica intr-un mod foarte simplu efectele pe care le au modificarile parametrilor asupra aparatului foto.

Pe langa micutul Nikon D3100 si urmatoarele 3 obiectivele: 35mm/1.8; 18-55mm/3.5-5.6 G; 55-300mm/4.5-5.6 G ED VR am avut un blitz SB700, un trepied usor Velbon Ultra Max IM si un rucsac Lowepro Runner 300 in care le-am inghesuit pe toate. Inarmat cum se cuvine am plecat la drum cu speranta ca voi surprinde ceva din spectacolul de lumina si culoare al sarbatorii venetiene. Mi-am propus sa aloc cel mai mult timp mastilor din piata San Marco in diverse situatii de lumina, apoi plimbarilor pe canale in cautarea atmosferei specifice si a gondolierilor care isi incanta rabdator numerosii turisti avizi de senzatii romantice in orasul indragostitilor. Chiar daca au bifat plimbarea cu gondola, efluviul amoros le-a fost puternic avariat de vantul taios care iti aducea aminte ca esti la sfarsit de iarna pe apa. Ultima etapa a aplanificarii mele a fost vizitarea celor mai cunoscute insule din laguna: Murano, Burano si Torcello.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Printre canalele venetiene in perioada carnavalului

Cand intri prima data in Serenissima, asa cum nai este supranumita Venetia, ai senzatia ca pamantul de sub picioare prinde viata si iti cere sa mergi prin locuri prin care nici nu te-ai gandit ca o sa le atingi vreodata. Orice notiune de ordine cadastrala se frange sub vointa pamantului viu care te poarta, vrei sa mergi intr-o directie bine stabilita cu zile inainte si scoti harta mazgalita de nenumarate ori in lungile planificari de acasa: ce obiective am de vazut, unde trebuie sa merg pentru cumparaturi sau ce restaurant sa aleg. Ca prin miracol toata rigurozitatea excursionistica se dizolva in apele canalelor verzi si adanci iar putinul pamant ramas preia conducerea si te duce prin labirintul ingust in cotloane numai de el stiute. Din vreme in vreme apare cate o piateta sau cate o cladire pe care parca o recunosti din brosurile citite si esti incantat ca nu te-ai ratacit, iar indicatoarele galbene catre piata San Marco apar de pretutindeni de parca toate drumurile duc in Piata, inima pulsanda a Venetiei dintodeauna si una din cele mai frumoase piete din lume. 18mm    ISO 100    f8    1/400    exp comp -1/3 Piata San Marco in aglomeratia specifica Carnavalului. Pentru a surprinde un cadru de acest gen trebuie sa utilizati o distanta focala scurta si un filtru de polarizare pe obiectiv (Marumi PL-D DHG 52mm in cazaul meu) care sa accentueze albastrul cerului. 18mm ISO 200    f10 10s Pentru aceasta fotografie am ales momentul de dupa apus pentru a mai pastra din culoarea albastra a cerului si am folosit trepiedul pentru stabilitatea necesara atunci cand folosim un timp lung de expunere. In felul acesta cladirile au ramas clare iar miscarea gondolelor este perceputa printr-un usor blur. Prezenta masiva a barcilor din primul plan este echilibrata de cladirile luminate si de cerul stralucitor din planul indepartat. Puteti incerca acest tip de abordare si cu scena Peisaj a lui D3100. Nu uitati insa ca aveti nevoie de un trepied pentru un timp de expunere de 10 secunde.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Daca se intampla sa ajungi in perioada carnavalului lucrurile se complica si mai mult iar decizia ta tinde exponential catre zero. Miriapodul gigant cu sute de mii de picioare se misca anevoie intr-o singura directie si tu nu ii poti rezista, esti o mica particica, doua picioare din milioanele de picioare ce marsaluiesc incet, cu pasi marunti spre mare unde uriasul organism cu milioane de inimi se revarsa si preia forma dreptunghiulara a pietei sfantului Marcu. 21mm ISO 80  f8 1/320  exp comp +2/3EV La situatiile unde dominanta este foarte stralucitoare, adica zapada, nisip sau contralumina sistemul de masurare al camerei tinde sa aduca tot cadrul la o medie de gri, ceea ce nu ne dorim pentru ca va subexpune tocmai subiectul si zona majoritara va deveni gri sters in loc de albul stralucitor pe care ochiul l-a vazut. Remedierea acestei probleme se face cu supraexpunere manuala sau din butonul de compensare a expunerii atunci cand camera este setata intr-un mod semiautomat.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

120mm ISO 200  f 5.6 1/320 200mm ISO 200  f 4.5 1/400  exp comp -2EV
In situatia in care zonele de umbra si stralucire sunt aproximativ egale exponometrul camerei masoara exact si nu mai trebuie facuta nici o ajustare (prima fotografie). In urmatoarea fotografie zonele umbrite sunt majoritare si ne intanim cu situatia opusa celei discutate anterior cand exponometrul tindea sa subexpuna. Acum tinde sa supraexpuna, deci trebuie sa subexpunem manual pentru a pastra contrastele dorite. La Nikon D3100 aceasta operatiune se face foarte simplu, prin apasarea butonului dedicat de langa declansator si alegerea valorii de compensare dorita.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Prima dificultate tehnica datorata aglomeratiei rezida in problemele inerente de incadrare. Daca foloseam un obiectiv cu focala scurta trebuia sa participe la poza si ceilalti fotografi sau gura casca de langa masca, daca foloseam un obiectiv cu focala lunga trebuia sa ma indepartez si nu iti facea nimeni culoar sa poti fotografia. Prima alegere a fost o diafragma cat mai deschisa asa incat sa pot izola cat mai mult subiectul de fundal si am apelat la obiectivul de 35 mm/1.8 pentru lucrul in ingesuiala. Am micsorat timpul de expunere pana acolo unde fundalul nu mai intra in competitie cu subiectul in materie de stralucire si am folosit blitzul legat prin cablu de aparat in modul TTL pentru a nu fi nevoit sa modific puterea la fiecare pas mai inainte sau inapoi pe care eram obligat sa ii fac in inghionteala generala. In felul acesta am detasat subiectul de fundal si am avut si suficienta lumina in ochii ascunsi in spatele mastii atunci cand am dorit. 55mm  ISO 100  f 7.1 1/160  exp comp +2/3  flash comp 0 Pentru a evita umbrele puternice datorate soarelui de pranz am folosit blitzul SB700 cu setarea sa TTL/BL, adica l-am lasat sa masoare singur intensitatea luminoasa a fundalului si sa echilibreze puterea blitzului automat. Compensarea de expunere am facut-o pentru a accentua putin culorile planului indepartat, pentru ca atunci cand se subexpune usor culorile devin mai saturate si intensitatea luminoasa usor scazuta face ca primul plan sa iasa in evidenta.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Odata scapat de stransoarea zidurilor labirintului si ajuns in spatiu deschis te simti urmarit de la inaltime de lei inaripati, simbol al rebublicii Venetiene de peste o mie de ani. "Pax tibi, Marce, evangelista meum!" este deviza leului marcian. Venetienii medievali au plasat statuia unuia din cei doi patroni ai orasului, Sf. Teodor, pe una dintre columnele de granit aduse de ei din Levant iar pe piedestalul celei de a doua au preferat sa aseze o statuie a simbolului sfantului Marcu, leul cu aripi. Aceasta statuie turnata in bronz a fost modificata si restaurata de cateva ori pe parcursul timpului, aripile si coada exagerat de lunga fiind adaosuri ulterioare. Prin traditie, se considera ca statuia originala a leului a fost adusa de negutatorii venetieni din Siria. 24mm ISO 800  f 5.6 1/100 Nikon D3100 are performante forte bune la sensibilitati ISO mari. La ISO 800 zgomotul de imagine este aproape insesizabil chiar si la 100%.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Monumentul cel mai spectaculos din piata este basilica, recent restaurata, aruncand sclipiri scanteietoare, galbene si dulci in aerul salciu al amiezii. Sus pe fatada, caii sfantului Marcu privesc senini si nepasatori la agitatia fara sens ce se desfasoara la picioarele lor. Povestea originalului statuii, care se afla in interiorul bazilicii de cativa ani are o vechime impresionanta. Lysippos, sculptorul personal al lui Alexandru Macedon, este considerat autorul cailor, care trageau si un car de lupta in forma initiala. Intreaga lucrare a fost expusa in hipodromul din Constantinopol pana in anul 1204, cand in timpul celei de a patra cruciade venetienii au pradat orasul si dogele Enrico Dandolo a trimis opera la Venetia. Din anul 1254, cand au fost amplasati caii pe terasa fatadei bazilicii si pana in anul 1797 faimoasa lucrare a strajuit fara incetare piata celei mai frumoase insule din laguna. In acel an Napoleon a cucerit Venetia si a luat la randul sau sculptura la Paris, unde a stat pana in 1815 cand au fost returnati caii venetienilor. Acestia si-au reluat locul pe terasa bazilicii pana la inceputul anilor 80, cand datorita poluarii au fost mutati in interiorul cladirii si inlocuiti cu o replica. 24mm ISO 800  f 5.6 1/100 Cele doua fotografii de mai sus au fost realizate cu aceleasi setari in afara de balansul de alb. In cea de a doua am vrut sa accentuez putin senzatia frig si am scazut temperatura de culoare asa incat sa adaug o usoara nuanta de albastru. Pentru a schimba mai facil temperatura de culoare la Nikon D3100, puteti aloca functia de WB butonului Fn situat pe partea frontala a aparatului.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Bazilica se continua cu Palazzo Ducale, construit dupa toate regulile goticului venetian, cu influente estice bizantine si inflexiuni maure, care parca sfideaza gravitatia si leviteaza maiestuos deasupra Piazzetei. Efectul se datoreaza celor doua randuri de arcade dese de la baza constructiei care par sa dematerializeze baza palatului. 18mm ISO 100  f 5.6 1/100 Cadrul a fost realizat cu obiectivul din kit al lui Nikon D3100, 18-55mm VR. Cu acesta puteti sa incadrati majoritatea situatiilor atunci cand vizitati un oras. Un obiectiv complementar 55-300mm este insa foarte folositor atat pentru detalii, cat si pentru efecte bokeh spectaculoase.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

In acest decor unic, neegalat si irepetabil, se desfasoara la final de februarie sau inceput de martie carnavalul venetian, devenit faimos prin mastile sale colorate. Originile sale se pierd undeva in jurul anului 1000 si se presupune a avea legatura cu terminarea proviziilor alimentare pe baza de carne dinaintea postului mare de 40 de zile de Paste. Prima atestare documentara a portului mastilor dateaza din mai 1268 si este reprezentata de o hotarare a Consiliului Venetian prin care se interzicea aruncarea cu oua parfumate in femei de catre barbati mascati. In lunga lor istorie mastile nu au avut de jucat un rol singular doar in timpul carnavalului. Functionalitatea lor s-a extins pe toata durata anului permitand purtatorului sa isi ascunda identitatea si sa se manifeste liber atunci cand barierele sociale nu i-ar fi permis. Mastile au devenit un simbol al Venetiei si in jurul lor s-a constituit o intreaga industrie a celor care manufacturau aceste obiecte devenite emblematice. Initial erau confectionate din piele sau sticla si erau ornamentate simplu, dar trecerea timpului le-a adus ornamentatii din ce in ce mai complexe in stilul baroc si culori tari, auriu si argintiu in special. Sub influenta medievala a Commediei dell Arte mastile au capatat identitatea unora dintre caracterele specifice acestui teatru. 24mm ISO 100  f 4 1/400  exp comp +2/3 Aici, ca si in majoritatea cadrelor cu masti, am fotografiat din contra-plongee (de jos in sus) pentru a evita fetele nedorite si a obtine un fundal architectural specific locului.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Am folosit distante focale lungi atunci cand am vrut un cadru mai strans si in special atunci cand personajele erau asezate cu spatele la mare favorizand acentuarea efectului bokeh, specific diafragmelor deschise si focalelor lungi. Am asteptat in mod deosebit orele din jurul apusului pentru a mari contrastul cromatic dintre culorile saturate ale mastilor si nuantele de albastru ale momentelor urmatoare disparitiei soarelui. 24mm ISO 100  f5.6 1/400  flash comp -2/3 24mm ISO 400  f5.6 1/400  flash comp -1/3 35mm ISO 200  f2 1/1000  flash comp -2/3 La fotografiile de mai sus am urmarit diverse intensitati luminoase ale fundalului, functie de valoarea ISO folosita si am scazut puterea blitzului pentru a obtine o iluminare cat mai aproape de cea naturala. Puteti incerca sa obtineti acest efect si cu scena Night Portrait disponibila pe Nikon D3100, care asigura un timp mai lung de expunere pentru a ilumina fundalul. Din nou, fiind vorba de expunere lunga, nu uitati sa folositi trepiedul.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Bauta este o masca care acopera intreaga fata, fara gura, cu o linie voluntara a barbiei si cu parte de jos a fetei mai lata si indepartata putin de fata, permitandui celui care o poarta sa vorbeasca, sa manance sau sa bea cu usurinta fara sa indeparteze masca. Uzual se purta cu o pelerina rosie si cu tricorn. In secolul XVIII purtarea sa a fost reglementata de guvernul venetian si era obligatorie purtarea sa la anumite intalniri politice unde se luau decizii care necesitau anonimatul participantilor. Doar cetatenii aveau dreptul sa foloseasca acest tip de masca si nu se putea purta arma atunci cand masca asigura discretia. 200mm ISO 400  f5.6 1/250  flash comp -2/3 Masca Bauta. Daca surprindeti o masca astfel colorata la asfintit, puteti sa o suprapuneti pe fundalul cald al apusului pentru o cromatica armonioasa. Folosirea unei focale lungi va asigura un efect bokeh ce scoate in evidenta subiectul din prim-plan.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Columbina este o masca intens decorata cu aur, argint, cristale si pene care acopera doar jumatatea superioara a fetei si este legata cu o panglica de matase sau sustinuta cu o tija de lemn. Denumirea provine de la una dintre actritele Commediei dell Arte care se spune ca nu vroia sa isi acopere complet frumoasa fata. 250mm ISO 200  f5.6 1/320 Masca Colombina. In cazul in care, datorita aglomeratiei, un alt fotograf v-a intrat in cadru, nu va fie teama sa reincadrati fotografia in postprocesare. Un cadru strans atrage atentia asupra ochilor si a detaliilor superbe ale mastii.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Medico della Peste este una dintre cele mai bizarre si recognoscibile masti venetiene, cu ciocul sau lung si cu discurile de cristal in loc de ochii. Povestea se origineaza in costumul purtat de celebrul medic al Casei de Medici, Charles de Lorme, care in incercarea disperata de a se proteja impotriva ciumei devastatoare din secolul XVI purta incaltari, pantaloni, haina si un soi de palton din piele ceruita care formau o bariera impotriva germenilor purtati prin aer, conform teoriei miasmei. Zona capului si a fetei era protejata de masca cu ciocul continand diverse ierburi care anihilau efectul nociv al aerului patruns in interiorul mastii prin doua orificii mici iar deschizaturile pentru ochii erau acoperite cu sticla; o masca de gaze in toata regula. 24mm ISO 500  f5.6 1/160  exp comp -2/3  flash comp -2/3 Medico della Peste (dreapta). Daca doua persoane mascate stau foarte apropiate incercati sa le incadrati pe amandoua. O fotografie in care una dintre masti intra partial in cadru va dauna compozitiei.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Moretta este o masca clasica venetiana care provine din Franta evului mediu si care a fost preluata de venetieni. Era confectionata din catifea neagra si se termina cu un val in partea inferioara punand in valoare trasaturile delicate ale chipului feminin. Se purta tot timpul anului si in mod special cand se vizitau manastiri. 70mm ISO 100  f 6.3 1/120   exp comp -2.2/3 Masca Moretta. Am subexpus puternic acest cadru pentru a acentua prezenta negrului in fotografie si pentru a pastra contrastele ridicate si detaliile in zonele luminoase.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Volto (larva) este o masca simpla, alba care se poarta cu palton negru si tricorn iar numele provine din latinescul larva care inseamna masca sau stafie. Constructia sa este similara bautei permitand vorbitul si bautul facil fara indepartarea sa de pe figura. 24mm ISO 500  f4 1/160  exp comp -1  flash comp -1/3 Masca Larva. La aceasta fotografie am folosit un filtru de corectie pe blit (inclus in pachetul blitului SB-700) si am setat temperatura de culoare la tungsten pentru a acentua albastrul fundalului, dar a pastra culorile nealterate pentru primul plan.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Gatto este o masca tipica a carnavalului si intruchipeaza o pisica. Istoria este veche si povesteste cum un om care nu avea decat o pisica a devenit bogat la Venetia atunci cand dogele l-a rasplatit regeste pentru ca ascapat orasul de soareci. Asa de rare erau pisicile in laguna. 18mm ISO160  f 8 1/200  exp comp +2/3 Folosind o diafragma inchisa si o lungime focala mica puteti surprinde destul de clar silueta orasului aflata pe cealalta parte a canalului, atasand context subiectului din prim-plan.

Scaramouche, Arlechino, Jester, Zanni, Pulcinella, Pierrot, Pantalone sunt toate masti ce provin din cultura populara a Commediei Dell Arte. Mascherari, cei care confectioneaza mastile formeaza o breasla aparte derivata din cea a pictorilor iar statul lor dateaza de la 10 Aprilie 1463.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Insulele din jurul Venetiei

Murano, la fel ca Venetia, este constituit dintr-o serie de mici insule legate intre ele prin poduri. Asezarea a fost infiintata de romani, iar in secolul VI a fost colonizata de populatii din Altinum si Oderzo impinsi de invazia hunilor catre vest. La inceput insula a prosperat prin portul in care se facea schimb de marfuri, in special peste, si din productia de sare, apoi in secolul XI majoritatea locuitorilor au emigrat in Dorsoduro si insula a intrat in declin pana in anul 1291 cand toti producatorii de sticla din Venetia au fost obligati sa se mute in Murano datorita riscului de incendiu ce plana permanent asupra cladirilor din lemn ce alcatuiau majoritatea constructiilor. Incepand cu secolul urmator reputatia insulei a crescut datorita exporturilor masive de sticla lucrata in nenumarate tehnici dezvoltate de a lungul timpului. Fauritorii de sticla au devenit unii dintre cei mai de vaza cetateni ai orasului, iar din secolul XVI au avut dreptul sa poarte sabie si, bucurandu-se de imunitate din partea statului venetian, dar nu aveau voie sa paraseasca laguna si sa duca cu ei secretele meseriei lor. Astazi numeroase ateliere permit accesul turistilor pentru o scurta demonstratie in schimbul a catorva euro. 85mm ISO400  f 5.6 1/30 Sistemul de urmarire al fetei disponibil la D3100 isi face treaba cu prisosinta, pastrand chipul in zona de clar. 300mm ISO 200   5,6 1/25  exp comp -2 1/3 Puteti incerca astfel de cadre de close-up utilizand scena Macro a lui Nikon D3100, care va permite sa focalizati mai aproape pe subiectul dumneavoastra . 85mm ISO400  f 5.6 1/30 Pentru a reda culorile intense alegeti modul Vivid din meniul Picture Control.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

In afara Venetiei, acolo unde lipsa aglomeratiei iti permite surprinderea subiectilor intr-un stil fotojurnalistic, nu am mai folosit blitzul si am incercat sa alternez detalii si cadre mai largi. Plimbandu-ma printre cladiri de-a lungul canalelor am renuntat la setarea manuala pentru a fi pregatit in orice moment si am trecut pe prioritate de diafragma lasand aparatul sa ajusteze timpul de expunere. Prietenul meu cel mai valoros a fost compensarea de expunere, caci deseori sistemul de masurare a expunerii este depasit de situatii limita contra lumina sau cu exces de zone intunecate sau stralucitoare. Histograma devine atunci exponometrul si consultarea ei este de neinlocuit. 35mm ISO 100  f 2.8 1/1000  exp comp -2/3 Turisti obositi dupa o zi de mers pe jos. La aceasta fotografie am folosit compensarea de expunere pentru a nu arde cerul destul de stralucitor.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

A doua destinatie a fost insula Burano, renumita pentru casele sale viu colorate care se reflecta in canalele verzi intunecate si pentru dantelele renumite lucrate manual. 18mm ISO 100  f 8 1/320 18mm ISO 100  f 8 1/320 La aceste doua fotografii am folosit filtrul de polarizare pentru a acentua albastrul cerului. Puteti incerca si modul Vivid pentru a acentua culorile pastelate ale caselor. 150mm ISO 100  f 5.6 1/320 Teleobiectivul (55-300mm VR in acest caz) va ofera posibilitati unice de surprindere a detaliilor, detasand zona focalizata de restul imaginii cu un blur foarte placut. Productia de dantela este mestesugul principal al insulei Burano.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Chiar si astazi cand numerosi turisti vin si pleaca deranjand armonia locului se poate totusi simti ritmul calm si tihnit al vietii din aceasta insulita binecuvantata de soare si apa. Povestea caselor colorate nu este atat de spectaculoasa pe cat s-ar astepta unii citiori cu imaginatia bogata, ci rezida intr-o problema de limitare a proprietatii. 100mm ISO 100  f7.1 1/160  exp comp -2/3 In insulele din jurul Venetiei este mai usor sa scapati de turisti si sa surprindeti scene din viata cotidiana a localnicilor. 112mm ISO 100  f5.6 1/200  exp comp -1 Curtile dintre aceste case sunt accesibile tuturor, astfel ca puteti sa fotografiati in voie. 185mm ISO 100 f 7.1 1/400 In frigul patrunzator, vanzatorii de dantele nu iesisera inca pentru a isi etala marfurile. Singur, acest batranel confectiona navoade pentru pescuit.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ultima insula vizitata a fost Torcello,una dintre primele insule din laguna populate continuu de la caderea imperiului roman de catre locuitorii antici ai zonei din jurul actualei Venetii, numiti veneti, retrasi aici in urma nemiloaselor atacuri ale hunilor si a celorlalte popoare migratoare din nord. In anul 638 Torcello a devenit resedinta oficiala a episcopului de Ravenna pentru mai bine de 1000 de ani. Importanta sa a crescut neincetat ajungand in secolul x la o populatie de 10.000 de oameni si la o putere mult superioara Venetiei, datorata stransei legaturi pe care episcopul o avea cu Imperiul Bizantin. Declinul incepe in secolul XII cand laguna din jurul insulei se transforma in mlastina si impiedica accesul maritim. Malaria si lipsa de legaturi cu exteriorul datorate "lagunei moarte", cum se numea mlastina creata a dus la parasirea insulei. Astazi din toate maretele edificii a ramas doar Cattedrale di Santa Maria Assunta si Basilica di Santa Fosca. 18mm ISO 100  f8 1/320 Cattedrale di Santa Maria Assunta (stanga) si Basilica di Santa Fosca (dreapta). Daca nu sunteti obisnuiti cu un aparat DSLR sau doriti sa incadrati pe ecran in timp real, modul Live View disponibil pe Nikon D3100 permite fotografierea fara sa mai priviti prin vizor. 55mm ISO 100  f5.6 1/200  exp comp -2/3 Intrarea in Basilica di Santa Fosca. In cazul in care diferentele intre zonele luminate si cele intunecate sunt foarte mari, va recomand sa utilizati functia Active D-Lighting care ofera mai multe detalii in zonele extreme (prea intunecate sau prea luminate). 70mm ISO 100 f 5.6 1/160 exp comp -1 Detalii ale coloanelor Basilicii.

Multe din efectele obtinute manual cu Nikon D3100 se pot executa mai simplu cu ajutorul setarilor prestabilite ale modului Scene din meniul aparatului. Daca nu intelegeti anumite lucruri sau nu stiti cum sa realizati anumite tipuri de fotografii, modul GUIDE este foarte util si usor de consultat la fata locului fara a fi nevoie sa umblati cu manualul la voi in permanenta.

Obosit dupa cateva zile de umblat cate 10-12 ore incontinuu, dar multumit de raspunsul prompt al micului tovaras de calatorie am incheiat calatoria cu speranta ca am reusit sa obtin cateva imagini bune si cu bucuria de a va impartasi cate ceva din frumusetea locurilor.
Mulţumim partenerului acestui episod, Carpatair.

Infiintata in 1999, Carpatair este in prezent cea mai mare companie aeriana regionala din Europa de Sud-Est, operand pe 10 aeroporturi din Romania si 18 aeroporturi externe.
Numarul total al zborurilor regulate operate de companie este de peste 360 de zboruri/saptamana spre 30 de destinatii din 6 tari.
Incepand cu anul 2009 si continuand in 2010, Carpatair deruleaza un proces de extindere a operatiunilor in tara prin lansarea de zboruri directe spre Italia din Bucuresti-Otopeni, Craiova si Iasi.
Carpatair a dezvoltat la Timisoara cel mai performant hub aerian din Romania, oferind pasagerilor posibilitati de conexiune pentru orice destinatie operata de companie. Zilnic, sute de pasageri din Romania, Moldova si Ucraina calatoresc, prin hub-ul de la Timisoara, spre destinatii din Italia, Germania.
In prezent, Carpatair opereaza o flota de 18 avioane, dintre care 12 de tip Saab 2000, 3 aeronave de tip Fokker 70 si 3 aeronave de tip Fokker 100. Aeronavele Carpatair au un standard sporit de confort (scaune din piele, distanta intre scaune marita), iar intreaga flota este modernizata si actualizata in mod continuu.

Despre fotograf

Avand o experienta extinsa in regie de teatru si televiziune, Costas Dumitrescu isi trateaza cadrele fotografiate cu aceeasi grija pentru detalii ca si un regizor al unei piese shakespeariene. Desi prefera mai degraba fotografia de peisaj si wildlife, in ultimii ani a fost prezent la fiecare editie a carnavalul venetian, documentand aceasta manifestare unica prin marime si grandoare in Europa, care il fascineaza si il cheama de mereu inapoi.

www.costasdumitrescu.ro






SUNT ghid de calatorie Romania : Oltenia | Ardealul partea 1 | Ardealul partea 2 | Maramures | Dobrogea | Moldova | Banat si Crisana | Bucuresti | Harghita si Covasna
SUNT ghid de calatorie Europa : Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona | Viena
top