Nikon COOLPIX S8100

NIKON COOLPIX S8100 echipat cu un senzor CMOS extrem de sensibil, cu iluminare din spate si moduri dedicate pentru lumina scazuta, asigura cadre de noapte si de interior perfecte, chiar si cand nu utilizati un trepied. Cu inregistrare film full HD si un obiectiv NIKKOR de precizie cu zoom de 10x si unghi larg, acest aparat foto stilat cu 12,1 megapixeli este un aparat foto perfect pentru orice situatie.

Specificatii importante:

  • • Senzor CMOS de 12.1 megapixeli iluminat din spate
  • • Obiectiv NIKKOR cu unghi larg cu zoom de 10x si sticla ED
  • • Inregistrare film Full HD (1080p) cu sunet stereo
  • • Moduri dedicate pentru lumina scazuta


Accesorii utilizate:

  • • Trepied Velbon ULTRA MAXI M
  • • Geanta Lowepro - Ridge 30

Istanbul

Tara: Turcia
Pozitionare pe Glob: 41°01'N 28°58'E
Altitudine maxima: 288m
Populatie: 13.120.596
Densitate: 2,392/km2
Limba vorbita: turca
Clima: Mediteraneana
Temperatura medie maxima: 28,5° (august)
Temperatura medie minima: 2,8° (februarie)

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

La pas prin Istanbul

Am acceptat cu placere provocarea Nikon de a fotografia orasul Istanbul alaturi de Nikon COOLPIX S8100. Mi s-a parut o oportunitate foarte buna de a incerca un aparat COOLPIX din noua generatie, avand in vedere ca am inceput sa fotografiez digital pe un astfel de model de acum aproape 10 ani. Eram curios sa vad ce performante are acest model foarte compact dotat cu un senzor CMOS iluminat din spate, zoom de 10X si filmare Full HD.

Ziua intai
Dupa o cursa cu taxiul spre aeroportul Otopeni, cu un sofer racit cobza si ametit probabil de medicamente, am luat zborul Turkish Airlines spre Istanbul, si dupa nici o ora de zbor aterizam pe pamant Otoman. Inainte de aterizare capitanul aeronavei ne anunta ca la Istanbul ninge, spre surprinderea noastra deoarece se anuntase vreme frumoasa, cu 8 grade Celsius. Pana ne-am ridicat bagajele si ne-a luat in primire soferul hotelului, ninsoare s-a oprit, intampinandu-ne un soare frumos si o vreme excelenta. Si soferul acesta era racit cobza. A inceput bine vizita.

Dupa ce am ajuns la hotel, vremea de afara ne-a imbiat deja la o iesire de recunoastere a imprejurimilor, mai ales ca stiam ca avem un program incarcat cu multe obiective interesante de vizitat si fotografiat, asa ca am iesit "la pas" pe strazile Istanbulului. Directia: spre apa, oriunde s-ar fi gasit ea. Insemna ori Marea Marmara, ori Cornul de Aur, estuarul ce imparte partea europeana a orasului in doua, ori stramtoarea Bosfor. Oricare dintre acestea o atractie in sine.

Inarmat cu aparatul de nici 210 grame, are 209 cu tot cu baterie si card, am descoperit in imediata apropiere a hotelului o prima moschee care mi-a atras atentia, fiind mai neobisnuita deoarece nu era alba precum majoritatea acestora, ci era din caramida netencuita si in soarele dupa-amiezii contrasta minunat cu cerul ca de furtuna ce acoperea orasul. Mai mereu cand iese soarele dupa o repriza de ploaie sau ninsoare, cerul este inca incarcat de nori si acest lucru ofera contraste minunate pentru fotografie. Considerand si ora destul de avansata a dupa-amiezii de iarna, e totusi inceput de februarie si ziua e scurta, am setat S8100 pe scena "Sunset" pentru ca in acest mod se accentueaza cel mai bine culoarea cerului incarcat si mai ales portocaliul caramizilor.

F 9.2 | 1/410s | ISO 160 | Scena Sunset Kalenderhane Camii, o fosta biserica Bizantina transformata de otomani in moschee atunci cand au cucerit orasul. Strazile inguste impiedica fotografierea in intregime a unor obiective turistice, dar si in situatii de acest gen poti incadra anumite parti reprezentative ale subiectului, cum ar fi minaretele (celebrele turnulete de unde se cheama credinciosii la rugaciune) si poti obtine astfel o imagine interesanta chiar si in conditii mai dificile.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Drumul ales de noi la intamplare ne-a scos la iveala un indicator care ne ghida catre cea mai mare moschee din intreg Istanbulul, si anume Suleymaniye Camii. Am fost surprins sa aflu ca aceasta e cea mai mare moschee, deoarece perceptia generala este ca Hagia Sofia ar fi cea mai mare. In parte este adevarat, deoarece Hagia Sofia nu mai este de mult moschee ci a devenit muzeu, lasandu-i locul mai sus mentionatei, care functioneaza si in prezent ca loc de rugaciune pentru adeptii Islamului, marea majoritate a populatiei. F 9 | 1/600 s | ISO 160 | Scena Sunset Impresionantul dom central al moscheei Suleymaniye ne intampina semet la cativa pasi departare de moscheea anterioara. Lumina se schimba foarte repede in zilele scurte de iarna si aceeasi scena Sunset ofera din nou contraste minunate.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Fiind unul dintre obiectivele propuse, construita de marele arhitect Mimar Sinan, numit si Michellangelo al Orientului, insistam asupra acestei moschei, capodopera arhitectului. Desi ora la care am ajuns este aproape de ce-a de-a patra rugaciune a zilei, rugaciunea de dupa-amiaza (musulmanii se roaga de 6 ori pe zi: inainte de rasarit, la rasarit, la pranz, dupa-amiaza, la apus si dupa apus, dupa un orar clar, afisat in functie de luna si de marimea zilei), ne facem curaj si intram in curtea moscheii si apoi in moschee. Fiecare moschee are cel putin o zona desemnata pentru ablutiune, unde credinciosii isi spala picioarele. F 4.7 | 1/490s | ISO 160 | Scena Sunset In curtea moscheei credinciosii isi spala picioarele pentru purificare. Temperatura de cateva grade nu ii impiedica sa duca la capat acest ritual. Numeroasele bancute din fata robinetilor de apa inspira o incadrare de acest gen, in care privirea iti este ghidata catre cele 3 persoane din cadru. Folositi-va intotdeauna de astfel de "linii directoare" pentru a atrage si mai mult atentia asupra subiectului. Scena ramane pe Sunset, deoarece in orice alt mod, bejul prezent in marmura ar fi devenit aproape gri, pierzandu-si din intensitate. Nu va limitati niciodata la un singur mod de fotografiere, testati diferite scene sau setari pana cand sunteti multumiti de imaginea obtinuta.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Intram in moschee dar nu inainte de a ne descalta, lucru obligatoriu in fiecare lacas de rugaciune, deoarece absolut peste tot podeaua este acoperita de covoare, care desi acopera suprafete impresionante, sunt incredibil de curate. Nimerim chiar in timpul rugaciunii si avem mare grija sa nu deranjam credinciosii. Setez aparatul COOLPIX S8100 din rotita pentru moduri de fotografiere pe scene fara blit si ma pozitionez in spatele credinciosilor intr-o zona cat mai luminata. Avand in vedere ca soarele este aproape de apus, ma indrept spre partea de vest a edificiului in speranta unei revarsari interesante de lumina in moschee. Gasesc un loc minunat, cu niste paravane superbe si ma folosesc de acestea pentru a ghida din nou privirea catre credinciosi. Aleg mai multe scene de fotografiere si cel mai mult imi place scena Dusk/Dawn, si asta pentru ca, desi soarele inca nu e apus complet, ma aflu in interiorul unei cladiri luminata din exterior de catre un soare ce isi pierde din putere, la fel ca atunci cand apune si desi nu se mai vede, inca lumineaza cerul de-a lungul orei albastre. F 3.7 | 1/16s | ISO 160 | Scena Dusk/Dawn Desi timpul de expunere este destul de lung pentru fotografierea din mana (1/16s), stabilizarea de imagine VR hibrida (mecanica si electronica) isi face treaba minunant permitandu-mi sa obtin o imagine clara fara a folosi blitul de pe aparat, complet inoportun in timpul rugaciunii. In conditii de lumina slaba, incercati sa folositi aparatul spre capatul wide (30 mm in cazul lui S8100) deoarece chiar daca va exista putina miscare in timpul expunerii, aceasta este insesizabila in imaginea finala, spre deosebire de capatul tele (300 mm) unde orice miscare va fi amplificata de 10 ori.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

In orasele incarcate de istorie, mai ales in centrele lor vechi, stradutele sunt foarte inguste si cladirile sunt inghesuite una in cealalta, asa ca de multe ori este dificil de fotografiat o cladire mare in intregimea ei. Dar nu dezarmati, incercati sa va folositi de aceste stradute pentru o incadrare naturala. Am hotarat sa inconjuram moscheea deoarece nu de putine ori poti descoperi unghiuri interesante din locuri mai putin vizitate de turisti, si astfel si o imagine altfel decat cele obisnuite. Stanga: F 7 | 1/250s | ISO 160 | Scena: Sunset || Dreapta: F 7 | 1/415s | ISO 160 | Scena: Dusk/Dawn Nu am facut multi pasi si am vazut o straduta care se termina in piata din lateralul moscheei cu un frumos arc de piatra, de care atarna un felinar. Am pasit pe acea straduta (un intrand al Caravanserai-ului, celebrele hanuri destinate caravanelor) si m-am intors spre obiectivul nostru, gasind astfel o incadrare diferita. Am ales fotografierea cu doua scene diferite, si pentru ca ambele au farmecul lor, le prezint alaturat. Pe scena Sunset culorile sunt mai calde, dar cerul incarcat de nori apare gri neutru. Pe scena Dusk/Dawn, albastrul cerului e mai accentuat. Folosind astfel creativ scenele aparatului S8100, puteti obtine imagini cu aspect diferit, fara a fi necesara o postprocesare ulterioara intr-o directie sau alta.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Deoarece ziua e scurta si vreau sa fotografiez apusul din turnul Galata, cea mai buna locatie de observat panorama centrului vechi al orasului, hotaram sa ne indreptam pasii spre acesta. Intotdeauna inainte de a vizita un oras va recomand sa va faceti cateva teme de acasa, cautand pe harta asezarea obiectivelor unul fata de celalalt, pentru a sti in locatie cum sa le "atacati". Eu asa am facut si m-a ajutat foarte mult pentru orientarea in oras.

Drumul spre Galata Kulesi (turn) trecea foarte aproape de un alt obiectiv interesant: Spice Bazaar (Misir Çarsisi sau Egyptian Bazaar), renumit pentru celebrele mirodenii orientale aduse inca din secolul 17 de catre caravanele ce strabateau Drumul Matasei, dar si pentru bunatatile cu specific turcesc: rahatul de diferite sortimente (Turkish Delight), fructe uscate, sofran, ceai turcesc, henna etc. F 3.6 | 1/65s | ISO 378 | Scena: Food Minunatele culori ale prafurilor de mirodenii sunt scoase in evidenta folosind scena Food, creata special pentru a fotografia detaliile din farfurie (si nu numai). Mare pacat, mirosurile nu sunt capturate in imagine. F 3.9 | 1/40s | ISO 400 | Auto, Macro ON "Love tea". Tot pentru detalii se poate folosi modul macro care permite apropierea de subiect pana la 1 cm. Bobocii acestia de trandafir pitic nu depasesc ca dimensiune lungimea unghiei mici de la mana. S8100 s-a descurcat impecabil in redarea si celor mai fine detalii in modul Macro, chiar daca fotografia s-a facut in conditii de lumina groaznice: tuburi fluorescente amestecate cu lumina incandescenta

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Fermecati de aromele mirodeniilor, ne despartim cu greu de tarabele vanzatorilor, nu fara a cumpara cateva dulcuiuri, si iesind din Bazaar prin partea opusa intrarii, descoperim piata Eminönü, inima orasului-cetate al lui Constantin cel Mare, dominata de Yeni Cami (Moscheea Noua) care afiseaza la exterior nu mai putin de 66 de domuri si semidomuri. Deoarece soarele apune cu repeziciune, hotaram ca nu mai intram in aceasta moschee dar totusi ma opresc pentru o fotografie panoramica de 360 de grade. Spatiul deschis al pietei se preteaza perfect pentru asa ceva si cum S8100 are o scena dedicata, Panorama Assist, e numai bun momentul pentru asa ceva.
F 3.5 | 1/336s | ISO 160 | Scena: Panorama Assist Modul Panorama Assist se comporta minunat si ma ajuta sa realizez cadrele componente ale panoramei fara nici o bataie de cap. Sfat util, fotografiati tinand aparatul in modul portret (vertical adica) pentru a captura cat mai mult si din cer si pamant, altfel, fotografia va aparea ca o banda lunga si foarte ingusta. Aparatul stie singur in acest mod sa blocheze expunerea pe durata intregii secvente panoramice (lucru esential in fotografia de panorama) si iti si arata superimpus 30% din imaginea anterior realizata pentru a stii cum sa incadrezi pentru cadrul urmator. Tot ce ai de facut este sa potrivesti detaliile intre cadre. Simplu ca buna-ziua.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Pe podul Galata, cel care desparte partea europeana a orasului in doua, aproape alergam ca sa ajungem in timp util la turn, dar intorcand capul inspre zona de unde abia plecasem, nu ma lasa inima sa nu mai fac cateva cadre. Sus, deasupra intregii vederi, minunata Suleymaniye impresioneaza prin imensitatea sa si cele 4 minarete subtiri si intalte. F 4 | 1/144s | ISO 160 | Mod: Night Landscape Daca ar fi sa ne luam dupa logica si teorie fotografica, ar fi aproape imposibil de crezut ca aceasta imagine cu soarele deja apus a fost obtinuta in acele conditii de expunere (F 4, 1/144s, ISO 160). Dar, pentru ca S8100 este un aparat cu senzor CMOS iluminat din fundal, una din specificatiile cheie ale sale este modul Night Landscape care, la o singura apasare de buton, declanseaza automat de mai multe ori, combinand lumina din toate fotografiile capturate si obtinand astfel imagini de seara din mana, fara a fi nevoie de un trepied, nemiscate si fara zgomot de imagine puternic.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Pentru comparatie am trecut aparatul pe Scena Sunset, m-am folosit de zoom-ul mare de 10X, echivalentul a 300 mm in format full frame, si am incadrat numai moscheea pe cerul de apus, asteptandu-ma la ceea ce era evident, o imagine cu silueta moscheei pe cerul de apus. F 4.6 | 1/260s | ISO 160 | -0.7 EV | Scena: Sunset Daca se doreste realizarea de astfel de imagini in care subiectul principal se prezinta ca o silueta, atunci apusul este momentul ideal pentru acest lucru. Chiar si asa, aparatul va tinde sa expuna corect subiectul, adica sa obtina ceva detalii si in zona care acum este complet neagra, si o metoda de a-l forta sa nu faca acest lucru este de a indrepta aparatul complet spre cer, a bloca expunerea prin apasarea pana la jumatate a butonului de declansare si apoi a reincadra imaginea finala asa cum se doreste. Daca silueta nu este nici acum complet neagra, mai avem la dispozitie un mic truc, si anume Compensarea Expunerii. In acest caz un -0.7 EV a fost suficient pentru un negru perfect.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Pentru ca soarele deja apusese pana sa ajugem la mult ravnitul turn, am fost tentat sa renunt a mai urca, insa imediat mi-am dat seama ca as fi facut cea mai mare greseala. Momentul ideal pentru a fotografia un oras si luminile acestuia este fix dupa apus, atunci cand cerul este de un albastru minunat si contrasteaza intr-un mod placut cu luminile stradale, ale cladirilor si masinilor. In aceasta situatie este necesar un trepied si m-am bucurat ca aveam cu mine micutul si solidul Velbon Ultra Maxi M pe care l-am purtat toata ziua in rucsac fara sa il simt, ideal pentru o camera de mici dimensiuni cum este S8100. Bucuria nu a durat decat pana la intrarea in turn, unde mi-a fost retinut trepiedul pe motiv ca nu e voie cu el in interior. Aveam sa aflu cu tristete in zilele urmatoare ca nicaieri in interiorul obiectivelor turistice nu este permisa folosirea unui trepied, din motive de, citez, " trepied semnifica fotografie profesionala, care implica un cost de 1500 de lire turcesti si se poate realiza doar cu aprobare scrisa". Pe scurt, ai trepied, esti profesionist si trebuie sa platesti aprox 3000 RON, iar asta numai daca ai aprobare scrisa. Urcarea in turn si-a pierdut din farmec dar mi-am amintit de salvatorul mod Night Landscape si l-am pus iar la treaba. Desi lumina scazuse mult in intensitate si timpul de expunere a fost mai lung, rezultatul este excelent. F 3.5 | 1/9.6s | ISO 400 | Mod: Night Landscape De la stanga la dreapta se pot vedea Palatul Topkapi, Hagia Sofia, Moscheea Albastra, Sehzade Camii si aproape de podul Galata, Yeni Camii.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Tot in turn se gaseste si un frumos restaurant cu geamuri mari de unde poti vedea la fel de bine panorama orasului precum de la etajul superior, de afara. Cum eram inghetati bocna dar inca nu ne era foame, ne-am oprit sa ne incalzim la un ceai turcesc. Mi-am fotografiat partenerul de calatorie, sotia mea Oana, folosind un al doilea mod de noapte si anume Night Portrait. Ca si in cazul peisajului de noapte, aparatul expune de mai multe ori la o singura apasare de buton pentru capturarea imaginii de fundal, iar la finalul ultimei expuneri declanseaza si blitul pentru iluminarea subiectului fotografiat. Se obtine astfel o imagine dinamica, diferita de celebrele poze de seara unde doar subiectul e luminat iar in spate este bezna. F 3.5 | 1/8s | ISO 560 | Mod: Night Portrait Blitul in modul Slow Sync (setat automat in acest mod) permite iluminarea subiectului fara a crea umbre urate in spate, comportandu-se mai mult ca o lumina de umplere, peste expunerea ambientului realizata prin acelasi procedeu ca in modul Night Landscape. Feriti-va sa incadrati subiectul in centrul imaginii, folositi aceeasi metoda de blocare a expunerii si focalizarii ca la fotografia cu silueta de mai sus. Cu subiectul in centrul imaginii apasati declansatorul pana la jumatate pentru a expune si focaliza corect, apoi reincadrati, permitand observatorului fotografiei sa vada mai mult din fundal, in acest caz minunatul centru vechi al Istanbulului.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ziua a doua
La ora 9:00 dimineata ghidul nostru pentru ce-a de-a doua zi in Istanbul, domnul Mehmet Tetik ne astepta in receptia hotelului. Nu ca nu ne-am fi descurcat si de unii singuri, dar idea unui ghid local mi-a suras foarte mult cu gandul ca astfel vom obtine informatii pretioase despre obiectivele vizate. De altfel, toate detaliile mai putin cunoscute despre fiecare obiectiv descris in acest articol sunt franturi din descrierile complete pe care Mehmet ni le-a dat despre fiecare obiectiv vizitat.

Ziua a inceput cu o vizita matinala in Grand Bazaar, un labirint impresionant de culoare burdusite cu magazine de tot felul, dintre care cele mai multe de bijuterii, portelanuri, piele si covoare din matase. Nu degeaba acesta era puntul terminal al Drumului Matasii. Peste 3000 de magazine isi desfasoara activitatea in interiorul edificiului vechi de peste 550 de ani, si inca alte cateva mii de jur imprejurul constructiei pe stradutele laturalnice. Fiecare culoar boltit are farmecul lui, iar pe unele dintre acestea pot fi gasite coloane de sustinere foarte interesante, care vor da un farmec aparte cadrului fotografiat. F 3.6 | 1/38s | ISO 160 | Mod: Night Landscape Alegerea modului Night Landscape in acest loc s-a dovedit oportuna, chiar daca era ora 10 dimineata. Putina lumina care patrundea in interior, impreuna cu lumina artificiala care se revarsa de la fiecare magazin cu temperaturi de culoare diferite mi-a dat un pic de furca pentru o expunere corecta, de acest lucru ocupandu-se in cele din urma expunerea multipla a modului ales.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ora 10 dimineata, cand se deschide Bazarul, ii surprinde pe vanzatori cu micile lor tabieturi de dimineata: un ziar, o cafea turceasca, un ceai pentru cei mai multi. Mehmet ne informeaza ca un bautor de ceai obisnuit bea pana la 15 paharele de ceai intr-o zi. Cred ca inima mea ar ceda daca as supune-o la o asemenea cantitate de ceai negru intr-o singura zi. Ne continuam drumul prin labirintul fara fund si ajungem pe "bulevardul" principal, strada de aur, strajuita de ambele parti de magazine de bijuterii. Aproape fiecare magazin are afisat mare in geam ca fotografiatul este interzis (probabil sa nu le furi ideea de impletire a aurului), dar daca esti atent gasesti si unele care nu au, sau, daca ai un aparat mic si rapid precum S8100, apuci sa faci pe furisi cateva cadre. F 3.5 | 1/170 | ISO 160 | Scena: Close-up Pentru a captura detalii atat de marunte, scena Close-up este cea mai potrivita, mai ales in situatia cand te lipesti de un geam pentru a nu fi vazut ca fotografiezi. Un alt lucru interesant de stiut, este faptul ca S8100 trece automat in modul de focalizare continua pentru ca in modul macro si cea mai mica miscare a aparatului poate sa iti scoata subiectul din focus (campul de profunzime este foarte mic). Un alt lucru care ajuta atunci cand fotografiati printr-un geam este sa lipiti pe cat posibil aparatul de acesta, mai ales atunci cand va fi folosit si blitul, altfel, geamul va reflecta blitul inapoi in imagine si nu se va mai putea vedea mai nimic din subiectul fotografiat

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Terminam micul tur prin Grand Bazaar, care ar avea nevoie de cel putin o zi ca sa fie parcurs in intregime, dar nu inainte de a trece si prin zona textilelor. Aici imi atrage atentia un magazin foarte ordonat de materiale si printr-un gest din cap vanzatorul imi permite sa ii fac o fotografie. F 3.5 | 1/8s | ISO 160 | Programmed Auto | +0.7 EV In modul Auto, aparatul iti ofera cele mai multe posibilitati de setare manuala a anumitor parametrii. In acest caz am optat pentru o saturatie marita a culorilor pentru a accentua si mai mult mozaicul colorat cu care imi era desfatata privirea. Uitandu-ma acasa peste imagine, as fi ales totusi si un Balans de Alb cu o temperatura de culoare mai mica, pentru a compensa un pic galbenul luminii artificiale. F 3.5 | 1/17s | ISO 160 | Scena: Sunset Rosu intotdeauna ma duce cu gandul la apus, asa ca invariabil scena aleasa aici a fost Sunset pentru a accentua aceasta culoare.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Plecam din bazar si ne indreptam spre Sultan Ahmet, zona unde se gasesc ruinele Hipodromului si celebra Moschee Albastra (Sultanahmet Camii). Este o ora nu tocmai potrivita pentru fotografie de exterior, soarele este deja sus pe cer si arunca umbre lungi, puternice. Ma folosesc de acest lucru pentru a fotografia un detaliu al moscheei si anume bancutele cu robineti pentru spalarea de purificare, pe care ghidul nostru ni le-a aratat intr-un loc ascuns, sub un balcon al edificiului. L-am fi ratat cu siguranta altfel.

F 8 | 1/500s | ISO 160 | Scena: Landscape | -1.3 EV Obiectele care se repeta in cadru arata intodeauna bine daca sunt fotografiate pe diagonala. In aceasta situatie, faptul ca mai multe elemente se repetau (coloanele, umbrele, bancutele, robinetii) a permis o incadrare cu punctul de convergenta central, dand astfel impresia de tunel fara sfarsit. Am accentuat aceasta impresie subexpunand cu 1.3 stopuri de diafragma (utilizand compensarea de expunere disponibila in orice scena) pentru a intuneca partea din spate a "tunelului" si a accentua si mai mult umbrele puternice.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

I se spune Moscheea Albastra datorita celor peste 20.000 de placi ceramice Iznik care ii acopera peretii interiori si in care predomina culoarea albastra. Este atat de decorata si atat de incarcata incat nu stii unde sa incepi sa fotografiezi si unde sa termini. M-am hotarat asupra domului imens decorat cu versuri din Coran.

F 3.5 | 1/5.3s | ISO 400 | Programmed Auto | -0.3 EV Lumina putina cerea din nou un mod de noapte sau folosirea trepiedului. Am optat pentru a doua varianta ca sa pot controla temperatura de culoare, pentru a accentua albastrul peretilor. Astfel in modul Auto am dus selectorul de culoare la maxim spre albastru obtinand o imagine foarte aproape de ce vedeai cu ochiul liber. Un aspect foarte important, valabil la orice aparat sau obiectiv cu stabilizare: opriti stabilizarea atunci cand folosit aparatul stationar, pe un trepied, altfel mecanismul anti-vibratii va introduce el insusi miscare in cadru, obtinand astfel o imagine neclara chiar si de pe trepied.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Imi place sa ma aventurez in colturi mai ascunse privirii, in locuri unde turistul obisnuit nu cauta, pentru ca de multe ori acolo descoperi lucruri inedite. Am gasit un coltisor cu o mica biblioteca de unde credinciosii isi luau carti de rugaciune si se asezau pe jos sa citeasca. M-am asezat la distanta considerabila pentru a nu deranja si a nu fi remarcat si am "pandit" acel coltisor destul de mult timp, cu aparatul asezat pe trepied, asteptand un personaj sa se aseze in cadru. F 3.9 | 1/3.2s | ISO 400 | Scena: Sunset

Initial optasem pentru scena Sunset deoarece lumina soarelui care patrundea prin geamuri era destul de neutra si am vrut sa o incalzesc, dar ulterior, acasa, am considerat ca orice culoare distrage de la solemnitatea momentului, cufundarea oamenilor in rugaciune fiind totala asa ca am transformat-o intr-o imagine monocroma. Pentru comparatie mai jos si imaginea originala

La plecare din Moscheea Albastra, lumina soarelui era inca prea puternica si nu-mi permitea sa fotografiez moscheea in intregimea ei, asa ca am hotarat sa revenim in alta zi pentru fotografia de exterior, mai ales ca aceasta se afla fata in fata cu Hagia Sofia pe care urma sa o vizitam ziua urmatoare. Am plecat impreuna cu ghidul nostru catre alta atractie turistica extrem de importanta si cautata, si anume palatul Topkapi, resedinta sultanilor pentru mai bine de 400 de ani. Devenit muzeu la caderea imperiului otoman, acesta reuneste cele mai sfinte relicve musulmane, sabia si mantia Profetului, parte din usa Kaabei, Piatra Neagra din centrul Marii Moschei a Meccai, dar si cele mai mari bogatii care mi-au fost date sa le vad intr-un singur loc. Din pacate in aceste zone fotografiatul este interzis, si desi am sperat sa pot "fura" cateva cadre, mi-a fost imposibil, locul fiind intesat cu agenti de paza si camere de supraveghere. Imi pare rau ca nu am putut fotografia smaralde cat oul de gasca, diamante mii si mii incrustate in tot felul de artefacte si bijuterii ale sultanilor, armuri ale acestora facute din aur si incrustate cu nestemate: rubine, smaralde si diamante, 2 sfesnice din aur masiv de doar 48 kg fiecare si incrustate cu nu mai putin de 6600 de diamante donate de sultan pentru mormantul Profetului, un diamant de 86 karate si multe altele. Numai pentru asta si merita un drum la Istanbul.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Cand am abordat ideea fotografierii palatului Topkapi, recunosc ca nu mi-am facut temele foarte bine, pentru ca am crezut ca voi fotografia un edificiu maret, ca orice alt palat celebru. Ei bine, palatul Topkapi este de fapt un complex de curti interioare, 4 la numar, cladiri mici cu diferite roluri functionale, gradini si pavilioane. Mi-ar trebui cel putin inca pe atat cat am scris pana acum sa povestesc despre impartirea intregii structuri, despre minunatele povesti cu bogatiile palatului spuse de ghidul nostru, cu statutul social al fiecaruia dintre cei peste 4000 de locuitori ai palatului, cu decoratiunile interioare, cu invataceii palatului, copii rapiti de mici din sanul familiilor cotropite pentru a deveni in cele din urma cele mai luminate minti ale imperiului sau chiar sultani, si multe altele. Voi lasa cateva imagini sa spuna povestea atat cat de pe scurt se poate. F 4.3 | 1/560 | ISO 160 | Scena: Close-up Macheta intregului complex al palatului poate fi gasita la intrarea in Muzeul Topkapi. Folosind Scena Close-up si fotografiind de aproape poti lasa impresia la o trecere mai neatenta asupra fotografiei ca este un cadru real. Lumina soarelui ajuta aici, umbrele aparute contribuind si mai mult la realismul scenei F 3.5 | 1/30s | ISO 368 | Scena: Sunset Peretii, podelele si tavanele multor incaperi si pasaje din palat sunt incarcate de ceramica Iznik, foarte apreciata de Sultanii acelor timpuri. Culoarea rosie, foarte greu de obtinut in acest tip de ceramica este foarte apreciata si numai cateva ateliere erau capabile sa produca ceramica cu aceasta culoare. Si pretul era pe masura. In interiorul multor moschei dar si aici la palatul Topkapi, m-am vazut foarte des nevoit sa folosesc scena Sunset, pentru ca aceasta scoate cel mai bine in evidenta poleiala cu aur a interioarelor. F 3.5 | 1/162s | ISO 160 | Scena: Sunset Detaliu cu fereastra principala de la camera Divanului, locul unde Consiliul Imperial se intrunea pentru discutii. Nimic nu este lasat la voia intamplarii in ceea ce priveste detaliile. Lumina din spate "deseneaza" frumos zabrelele ferestrei si acestea poleite in aur, scena Sunset accetuand si de aceasta data culoarea mult iubita de Sultani.

Sus: F 3.5 | 1/30s | ISO 200 | Scena: Backlighting
Jos: F3.5 | 1/30 | ISO 210 | Scena: Night Landscape Regina mama la taifas cu 2 dintre sotiile Sultanului, scena din apartamentele Haremului. Lumina puternica din fundal impiedica realizarea unei fotografii expuse corect, chiar si pe modul Night Landscape, contrastul nefiind suficient pentru un rezultat acceptabil. In aceasta situarie se foloseste Scena Backlighting, denumita foarte sugestiv, care detecteaza sursa puternica de lumina ce vine din spatele subiectului si il ilumineaza cu ajutorul blitului, dar si cu ajutorul tehnicii de marire a dinamicii, si anume D-Lighting F 3.5 | 1/190s | ISO 160 | Scena: Sunset Locul destinat Sultanului in cadrul salii imperiale. Chiar daca fotografiati la interior, cautati intotdeauna revarsari interesante de lumina. Stau si ma gandesc daca acea fereastra a fost pusa special sa bata lumina pe Sultan pentru a-l incalzi. F 3.5 | 1/297s | ISO 160 | Scena: Sunset Ferestrele celebrei Colivii de Aur, camera in care fiul urmas la tron isi petrecea majoritatea timpului, de frica sa nu fie asasinat de ceilalti frati ai sai, in dorinta de a deveni Sultani. Din anumite unghiuri poti captura reflexii interesante precum cerul reflectat in geamul ferestrei, care contrasteaza placut cu auriul grilajelor. Cautati si incadrari mai neobisnuite, de jos in sus sau invers, pentru ca nu de putine ori veti fi surprinsi placut de rezultate.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Dupa cateva ore bune de vizitat palatul si cateva sute de cadre trase, ne-am indreptat pasii catre Taksim Square, una dintre cele mai cautate si aglomerate zone turistice, deoarece cele mai bune restaurante si cele mai chic magazine de haine se gasesc aici. In piata, era aglomeratie mare formata in jurul unui gard de protectie. Ca tot omul curios, ne-am apropiat cat sa vedem despre ce este vorba. O echipa Antitero venita cu genistii pentru a dezamorsa o posibila bomba, o geanta abandonata in piata, se pregatea de interventie. Nu am stat precum restul multimii sa vedem deznodamantul ci ne-am indepartat pe cat posibil de acolo, retragandu-ne la un restaurant cat mai indepartat sa mancam un Kebab cum numai Turcii stiu sa faca. La final in piata nu mai era nimeni, deci fusese o alarma falsa, exact cum Mehmet ne informase linistit la sosire. Mie inca imi tremurau picioarele si cumva imi parea rau ca nu a avut loc o deflagratie, sa pot filma reportajul vietii mele. Glumesc. Nu cred ca as fi avut curajul sa ma mai apropii. Am preferat sa filmez ceva mult mai pasnic, oarecum, si anume tramvaiul istoric care trece printre milioanele de turisti de-a lungul bulevardului. La propriu, in zilele de weekend Bulevardul Istiklal este vizitat de aproximativ 3 milioane de turisti in decursul unei zile.

Un alt punct forte al micului S8100 este filmarea Full HD (1080p, sau mai precis la o rezolutie de 1920X1080 pixeli). Imaginea, de o claritate excelenta, este insotita si de un sunet pe masura si asta datorita microfonului Stereo incorporat in aparat.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Din aceasta strada, se desprinde la un moment dat o straduta mai putin cunoscuta turistului obisnuit, dar care are un farmec aparte, si anume La Rue Francais din cartierul de aceeasi nationalitate. Ce e neobisnuit la ea este faptul ca primaria orasului Istanbul in colaborare cu primaria Parisului au pus la punct decorarea acestei stradute in cel mai pur stil frantuzesc, cu cafenele, puburi si restaurante frantuzesti, cu terase imbietoare si cu iluminare cu lampi de gaz vechi de peste 100 de ani primite de la municipalitatea franceza. Din pacate perioada anului in care a avut loc mica noastra excursie era in afara sezonului teraselor, asa ca un pic din farmecul ei s-a pierdut. F 3.5 | 1/49s | ISO 160 | Mod: Night Landscape Sezonul rece si ploios si-a lasat amprenta asupra stradutei-scara pentru ca terasele erau acoperite cu prelate mari ce nu permiteau observarea strazii in adevarata ei splendoare si multitudini de culori. Modul Night Landscape si-a facut iar treaba de minune in umbra dintre cladirile apropiate si ora aproape de apus. As vrea sa revin in acest loc sa savurez o cafea pe inserat, intr-o zi racoroasa de primavara.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

De aici am luat un vaporas pentru a trece in partea Asiatica a orasului , macar doar pentru cateva minute sa fim pe alt continent. Aceasta parte este una noua si, mai mult, este o zona rezidentiala si nu una istorica. Traversarea se face fix pe "gura" Bosforului, locul unde stramtoarea se deschide in Marea Marmara. De aici, celebrul pod suspendat Bosphorus se vede in intreaga lui splendoare.
F 3.9 | 1/638s | ISO 160 | Scena: Landscape Desi in miscare, datorita distantei mari pana la subiect, am putut realiza aceasta panorama din 3 cadre cu podul Bosfor. Am folosit scena Landscape si nu Panorama Asist pentru ca aceasta din urma ar fi fost pacalita de miscarea vaporasului pe care ne aflam (ne deplasam spre stanga cadrului). Regula a fost aceeasi cu suprapunerea cadrelor cu aproximativ 30% pentru o buna "lipire" a panoramei.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Drumul a continuat de-a lungul Cornului de Aur, destinatia fiind un deal mai indepartat (Eyup) de unde centrul vechi se vedea poate la fel de frumos precum din Galata Tower, asa cum ne-a informat ghidul. Plimbarea a fost una minunata, oferindu-ne cateva detalii minunate in lumina soarelui-apune cu obiectivele vizitate anterior si nu numai. F 9.2 | 1/668s | ISO 160 | Scena: Sunset | -1.0 EV Maiden Tower despre care legenda spune ca ar fi fost construit de un Sultan in mijlocul Bosforului pentru a impiedica profetia prin care fata sa mult iubita urma sa fie muscata de un sarpe veninos la implinirea varstei de 18 ani. Ea locuia in mijlocul apelor fara pericolul de a fi muscata, fiind vizitata numai de tatal sau. Cand a implinit 18 ani, bucuros ca profetia nu s-a implinit, tatal i-a adus in dar un cos cu fructe exotice, in care se strecurase o vipera. Fata a murit in bratele tatalui. Trist! Revenind la fotografie, am folosit scena Sunset subexpusa cu 1 stop pentru obtinerea siluetei acestei cladiri dar si a "barcutelor" din largul marii. F 9.2 | 1/1400s | ISO 160 | Scena: Sunset Silueta moscheei Suleymaniye, obtinuta de aceasta data fara o compensare a expunerii pe negativ, deoarece soarele din cadru va face automat aparatul sa subexpuna. Zoom-ul mare ajuta la schimbarea proportiilor, soarele ocupand astfel mai mult loc in cadru decat la capatul wide, pentru un efect de disc urias de foc.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ajunsi la capatul calatoriei cu vaporasul, luam de la baza dealului Eyup un fel de telegondola si ajungem sus, iar la un moment potrivit, imediat ce soarele a apus si luminile orasului au capatat viata. F 4 | 1.06s | ISO 160 | Scena: Dusk/Dawn Scena Dusk/Dawn amplifica foarte mult lumina albastra a acestei ore, oferind un spectacol vizual excelent. Folosirea trepiedului cu stabilizarea de pe aparat oprita, permite expuneri lungi, timp in care masinile de pe strazi au timp sa "deseneze" liniute colorate pe drum.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Coboram destul de repede de aici pentru ca se apropie ora 7 cand avem rezervare la un spectacol de dans/transa, celebrii Whirling Dervish. Ne despartim de Mehmet multumindu-i pentru o zi plina si intram la celebrul spectacol incredintati ca vom obtine imagini spectaculoase. Desi in momentul rezervarii Mehmet a intrebat daca avem voie sa fotografiem si a fost asigurat ca e in regula atata timp cat nu folosim blitul, la inceperea spectacolului apare o domnisoara cu ditamai panoul in care se interziceau fotografiatul si filmatul in timpul spectacolului. Am ramas masca, imi venea sa ma ridic si sa plec, dar platisem deja cea mai scumpa intrare din toata sederea noastra la Istanbul (40 TL, echivalentul a 80 de RON de persoana). Am inghitit in sec si am asteptat 40 de minute sa apara celebrii invartitori, in compania unei muzici de transa si a unei lumini care cu siguranta ar fi declansat o criza de epilepsie unei persoane afectata de aceasta boala: o combinatie de rosu cu un mov de tuburi de quartz, care fluctuau si se miscau cumva in cerc deasupra ringului de "dans", locul de desfasurare a ritualului denumit Sema. Intr-o liniste totala, pricinuita de oprirea muzicii dar si de faptul ca jumatate din audienta adormise deja, apar si vedetele showului si incep ritualul de invartire. De nervi mai mult ca am fost mintit ca pot fotografia, m-am hotarat sa "copiez" desi "profesoara" (tipa cu panoul de interdictie) se asezase fix in spatele meu. M-am simtit ca la liceu, cand nu stiu cum se face ca profesorii se asezau fix in banca din spatele meu, si cu genunchii tremurand am scos tiptil micul S8100 din buzunar, i-am acoperit ecranul cu podul palmei si i-am dat drumul, nemaistiind in ce mod il lasasem anterior. Mi-am sprijinit cotul pe picior si barbia pe mana care acoperea ecranul. Acesta are dimensiuni considerabile, 7,5 cm pe diagonala, si s-a dovedit de-a lungul calatoriei a fi punct forte al lui S8100. Cu cealalta mana, facandu-ma ca ma scarpin, apasam declansatorul. Ca sa fie tabloul complet, nici nu am prins locuri pe primul rand, asa ca trebuia sa trag printre umerii celor 2 persoane din fata mea.

F 3.5 | 1/15s | ISO 267 | Mod: Night Landscape Norocul cel mare a fost ca aparatul ramasese setat pe modul Night Landscape, asta ajutand si mai mult la expunerea in acele conditii de lumina. Desi modul respectiv e recomandat pentru subiecte care nu se misca, totusi in situatia asta chiar a fost un plus, deoarece intre cadrele automate s-au capturat momente diferite din miscarea dansatorilor, astfel incat in imaginea finala apare efectul de miscare mult dorit.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

La un moment dat m-am hotarat sa tin apasat pe declansator pentru a captura mai multe imagini una dupa alta si a le compune ulterior intr-un clip video. De asemenea, am ajuns foarte usor la butonul dedicat de declansare a filmarii si am capturat si 2 clipuri (mai mult pentru sunet) pentru ca filmarea cu aparatul in pozitie verticala este total gresita. Am corectat si aceasta problema in post-procesare, rotind clipurile si asezandu-le unul langa celalat. Avand in vedere conditiile in care am tras, eu sunt chiar incantat de ce am reusit sa capturez.

La finalul spectacolului, adica dupa aproximativ 10 minute de invartiri ritualice, ne-am ridicat mai ametiti decat Dervishii si am plecat dezamagiti spre casa. Ne astepta o noua zi.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ziua a treia
Prima destinatie a zilei a fost Basilica Cistern - Yerebatan Sarayi (Palatul Scufundat), o locatie deosebit de interesanta din secolul al 6-lea, care deservea ca rezerva de apa pentru situatiile de urgenta: seceta, otraviri ale apelor, etc., pentru a alimenta palatul Sultanului. Plafonul este sustinut de o padure de 336 coloane de marmura, acestea, impreuna cu o iluminare interesanta dand farmecul acestui obiectiv turistic. Locatia a fost folosita si in filmul James Bond From Russia with Love. F 3.5 | 1s | ISO 800 | Programmed Auto | +1 EV Multe din cele 336 de coloane sunt diferite de restul, aduse ulterior in Cisterna dupa distrugerea unor temple cucerite de otomani. Celebra coloana cu capul Meduzei, desi in capatul nordic al Cisternei, este punctul principal al atractiei. Cu rabdare insa, poti obtine un cadru fara oameni in el, daca astepti suficient de mult in pozitie pana cand se elibereaza. Am folosit trepiedul, am expus Auto si am dus balansul de alb spre albastru pentru a acentua lumina albastra care ilumina aceasta coloana, in contrast cu lumina incandescenta din restul cisternei. A fost nevoie de o compensare pozitiva a expunerii, +1 EV, pentru a lumina mai bine zonele intunecate din interior.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Deoarece Cisterna se afla la doar 500 de metri de Hagia Sofia, am hotarat ca este momentul sa o vizitam. Hagia Sofia sau Aya Sofia, celebra biserica Ortodoxa transformata in moschee, impresioneaza prin dimensiunile uriase fiind vreme de peste 1000 de ani cea mai mare catedrala din lume si apoi, peste 500 de ani cea mai importanta moschee musulmana, deservind ca model arhitectonic pentru multe dintre mocheile contruite ulterior. F 7 | 1/668s | ISO 160 | Scena: Landscape | -0.7 EV Cu soarele in spatele pozitiei de fotografiere avem parte de un albastru pur al cerului, dar si de un micut curcubeu reflectat de stropii de apa ai fantanii. Am ales scena Landscape pentru profunzimea de camp dar si pentru culorile saturate pe care aceasta le imprima fotografiei. Compensarea pe minus cu 0.7 EV am facut-o pentru a evita "arderea" spumei fantanii arteziene.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

La convertirea in moschee, atunci cand Constantinopolul a fost cucerit de otomani, au fost inlaturate toate elementele crestine, icoane, vase, cruci, precum si altarul. Toate frescele si mozaicurile cu Sfinti au fost acoperite, elemente islamice luandu-le locul. Prima impresie cand pasesti in sala mare este ca de fapt te afli intr-un spatiu deschis si nu in interior. Avand o lungime de 82 m si o latime de 73, este aproape imposibil sa o cuprinzi cu o singura privire. F 3.5 | 1/30s | ISO 400 | Programmed Auto Cea mai buna locatie de vazut si fotografiat imensul interior este Balconul Imparatesei care se afla la nivelul superior al Catedralei. Am ales sa fac o panorama in modul auto si nu asistat, deoarece am vrut sa intervin asupra luminii si sa accentuez culorile aurii ale partii superioare in contrast cu tenta gri-albastruie a marmurei de la baza si de pe coloanele de la etaj. Panorama este realizate din 3 cadre.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Lumina la interior este aproape mistica, domul imens gazduind peste 40 de ferestre si dand impresia ca intreaga sa greutate se sprijina pe acestea. In jurul domului se gasesc 4 Serafimi, cu fetele inlocuite cu o stea de catre musulmani. Unul singur are fata descoperita si acest lucru s-a intamplat la ultimare renovare cand fata i-a fost scoasa la iveala, impreuna cu alte fresce si mozaicuri datand din perioada Catedralei Bizantine. F 3.5 | 1/13s | ISO 160 | Scena: Sunset Datorita numeroaselor reparatii pe care le-a suferit, domul central are acum o forma oarecum eliptica dar tot impresioneaza prin dimensiunile sale uriase cu un diametru de aproximativ 30 m. F 4.6 | 1/44s | ISO 160 | Scena: Sunset Vorbind despre lumina, nu putine sunt locurile unde aceasta se revarsa intr-un mod unic asupra interiorului, creand o atmosfera dramatica. Tot din balconul de unde am realizat panorama anterioara, m-am folosit de zoom-ul 10x si am incadrat fix zona care ma interesa tinand cont de jocul de lumini si umbre dar si de numeroasele candelabre ce atarna de la peste 50 m inaltime. Scena Sunset m-a ajtat sa incalzesc lumina din fotografie, prin tonurile sale moi. F 4.6 | 1/32 s | ISO 160| Scena: Sunset Unul dintre putinele mozaice recuperate in intregime reprezentandu-l pe Isus. Se poate observa in partea dreapta minutiozitatea realizarii acestuia (crop 100% din imagine). Desi la inaltime mare, deci distanta considerabila fata de aparat, S8100 s-a descurcat minunat sa captureze pana si cele mai mici detalii. Scena Sunset, deja obisnuita la interioarele poleite cu aur, scoate in evidenta foarte bine culorile folosite la realizarea mozaicului.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Cand privesti decoratiunile interioare nu ai cum sa nu remarci cele mai mari medalioane din lume inscriptionate cu numele lui Allah, Mohamed, primii 4 califi si cei 2 nepoti ai Profetului. Acestea au peste 10 m diametru. F 3.5 | 1/25.5 | ISO 310 | Scena: Backlit scene HDR Imensele medalioane inscriptionate cu aur, cel din stanga reprezentandu-l pe Allah. M-a impresionat raza de lumina (cunoscuta si sub numele de God Ray) care batea fix spre numele lui Allah si am vrut sa o surpirnd in cadru. Singura metoda posibila a fost folosind o alta functie extrem de interesanta si anume un al doilea mod al Scenei Backlighted, accesibil din meniu, si anume modul HDR. In spatii mari, unde blitul oricum nu ar face fata sa lumineze subiectul in contra-lumina, acesta este singurul mod care te salveaza. S8100 expune la o singura apasare de buton 3 cadre, unul normal, unul subexpus si unul supraexpus si le combina pentru a obtine o dinamica greu de egalat prin alta metoda.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

La iesire din Hagia Sofia, ne-a intampinat in lumina apusului Moscheea Albastra pe care nu apucasem sa o fotografiez la exterior. F 3.6 | 1/113s | ISO 160 | Programmed Auto | -2.0 EV Cadrul ales a fost unul cu fantana in cadru, jeturile colorate de apa imbinandu-se perfect cu cele nu mai putin de 6 minarete ale Moscheei. Am subexpus cu 2 stopuri pentru a accentua culorile timide ce incepeau sa apara pe cerul aproape de apus. Am fortat si Balansul de alb spre rosu pentru a accentua mov-ul din cer si luminile fantanilor.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Am plecat pe jos spre hotel si in drum m-am oprit sa pozez una dintre iesirile din Grand Bazaar, unde un vanzator ambulant incerca sa vanda o ultima portie de ceai a zilei. F 3.8 | 1/4.7s| ISO 400 | Scena: Landscape As fi putut fara probleme sa folosesc modul Night Landscape, dar am dorit sa realizez un cadru dinamic, in care persoanele care paraseau bazarul sa apara doar ca niste umbre trecatoare, iar vanzatorul, incremenit in pozitia sa, sa apara inghetat in timp, asteptandu-si un ultim client. Timpul de expunere destul de lung a fost suficient cat sa captureze miscarea oamenilor dar si al aburului samovarului. Pozitia caruciorului de ceai sub stalpul de iluminare stradala a fost ideala sporind dinamica scenei, acesta si fiind motivul pentru care m-am oprit sa trag cadrul.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Ziua a patra
In oferta de cazare a hotelului era inclus un tur de jumatate de zi pe Bosfor, cu o barca rapida, un fel de charter al agentiei de turism cu care colaborau cei de la hotel. Am ales sa facem acest tur spre finalul sederii noastre, deoarece stiam ca vom fi obositi de atata umblat si astfel ne vom putea odihni pe bancutele barcii admirand peisajul ambelor tarmuri. Ziua se anunta conform prognozelor foarte frumoasa, soare fara pic de nori si 9 grade celsius. Cred ca a fost cea mai de-a-ndoaselea prognoza pe care am intalnit-o vreodata, afara abia fiind 2 grade, cerul fiind incarcat de nori grei, fara pic de soare si un vant patrunzator taindu-ti rasuflarea.

In astfel de zile poti avea marele noroc ca norii sa se sparga pentru cateva momente si lumina puternica a soarelui sa lumineze peisajul intr-un fel unic. Nu m-am plans niciodata ca nu am noroc de vreme sau de lumina atunci cand ies la fotografiat, si desi restul zilei a fost oribila, cele 10 minute de lumina incredibila primite "cadou de sus" mi-au luminat ziua. In momentul in care soarele a "spart" norii ne aflam in piata Eminönü cautand drumul spre moscheea Rustem Pasa. Restul participantilor la tur, aveau pauza de o ora pentru a vizita Spice Bazaar-ul, dar cum noi il vazuseram am vrut sa vedem altceva. F 3.6 | 1/509s | ISO 160 | Scena: Landscape Contrastele puternice oferite de cerul ca de furtuna iluminat de jos de un soare abia rasarit sunt din punctul meu de vedere cele mai spectaculoase momente pentru fotografia de peisaj, fie el si urban. Scena Landscape cu profunzime de camp mare a redat foarte bine atmosfera vazuta si cu ochiul liber. F 4.5 | 1/554s | ISO 160 | Scena: Landscape Galata Tower dominand malul opus pietei Eminönü desenat frumos de lumina soarelui pe un fundal inchis de nori incarcati.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Cand lumina a inceput sa paleasca, am intors imediat capul in directia soarelui, pentru ca tot acum ai sanse foarte mari sa prinzi acele raze directionale de lumina (God Rays). Nu m-am inselat si am avut iar suprinderea sa vad raza cazand perfect pe Hagia Sofia. Probabil ca si Dumnezu si Allah iubesc in egala masura Catedrala-Moschee. F 4.6 | 1/752s | ISO 160 | Scena: Landscape Am folosit acelasi procedeu pomenit de cateva ori pana acum cu blocarea expuneri pe cer, asa incat silueta Hagiei Sofia a iesit perfecta pe cerul amenintator.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

O data ce lumina "s-a dus" ne-am indreptat spre Rustem Pasa, moscheea care desi vizibila din piata si foarte aproape este foarte greu de nimerit intrarea spre ea, prin labirintul de stradute. Ce este deosebit la aceasta sunt decoratiunile interioare, peretii fiind placati aproape in intregime cu cea mai scumpa ceramica Iznik, ceramica cu pigment rosu, extrem de greu de obtinut si pastrat de-a lungul timpului la acea vreme. F 3.5 | 1/1.7s | ISO 160 | Programmed Auto Am fost surprins ca vad ca tot albastru este culoarea dominanta, dar centrul placilor ceramice este decorat cu rosu pur, asa ca m-am apropiat si am incadrat o zona mai mica din perete F 3.9 | 1/1.2s | ISO 160 | Programmed Auto In ambele situatii am mers pe modul Auto pentru a putea modifica saturatia si balansul de alb, lumina care patrundea de afara fiind foarte slaba, contrastele lipsind aproape cu desavarsire.

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

La iesire am luat-o pe alt coridor al "labirintului" din jurul moscheei, o regula autoimpusa pe care o respect pe cat posibil, pentru a avea astfel posibilitatea sa descopar locuri noi ascunse turistului obisnuit. Astfel, am dat de o straduta neobisnuita unde cateva persoane lasasera la intrarea intr-un subsol un fel de rucsaci realizati manual folositi probabil la carat greutati foarte mari, judecand dupa cum erau captusiti cu bureti si carpe. F 3.6 | 1/9.5s | ISO 160 | Scena: Sunset Cerul complet acoperit de nori se comporta ca un dom de difuzie, imaginile obtinute in astfel de lumina fiind caracterizate de lipsa umbrelor. Folosirea scenei Sunset a fost strict pentru a incalzi putin imaginea, dominata de piatra si mult gri. Incadrarea pe diagonala a liniilor de fuga nu face altceva decat sa dea adancime imaginii si este de preferat atunci cand se fotografiaza pe stradute inguste

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Cele mai scumpe proprietati din Istanbul sunt celebrele case din lemn (yali) care se intind mai ales de-a lungul tarmului Asiatic al stramtorii. Considerata zona de recreere de vara de catre elitele imperiului Otoman, stramtoarea a fost intens populata de catre acestia

F 4.7 | 1/551s | ISO 160 | Scena: Sunset Moscheea Ortaköy realizata in stil neo-baroc se afla la baza podului Bosfor si isi inalta minaretele pana aproape de trenul de rulare. Desi orice scena as fi folosit cerul tot gri ar fi iesit, am preferat din nou scena Sunset pentru a incalzi putin culoarea cladirilor

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

F 4 | 1/306s | ISO 160 | Programmed Auto O incercare de a modifica griul cerului cu ajutorul saturatiei si a temperaturii de culoare dusa spre rosu din selectorul disponibil in meniul lui S8100, care insa coloreaza prea mult intreg cadrul, apa si cladirile avand o tenta usor mov

Prima pagina nikonisti.ro
Sunt ghid de calatorie | Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona

Turul pe Bosfor s-a incheiat foarte repede si fara prea multe rezultate notabile. Considerand si viteza cu care te deplasezi, neavand timp sa admiri o cladire care ti-a atras atentia, as putea spune, la fel ca la spectacolul Dervish-ilor, ca nu se merita un astfel de tur. Cred ca mai interesant era de mers pe uscat pana la baza podului Bosfor, cu siguranta subiectele fotografice fiind mult mai multe. Din pacate vantul, vremea rece dar si contactul din prima zi cu 2 persoane racite cobza si-a spus cuvantul asupra mea, si m-am ales cu cea mai urata raceala din ultimii ani, care m-a tinut mult si dupa ce am revenit in tara.

Ultima zi o rezervasem pentru vizita la palatul Dolmabahçe, devenit resedinta ultimilor Sultani otomani, incepand cu al 31-lea care a hotarat mutarea de la Topkapi in palatul cel nou a intregii familii regale si a administratiei imperiale, dar starea de sanatate care se deteriora rapid m-a facut sa renunt, petrecandu-ne ziua mai mult in jurul hotelului in cautarea catorva suveniruri.

Am lasat la final o noua surpriza pe care mi-a rezervat-o S8100 si anume filmarea la viteza foarte mare (240 frame-uri pe secunda) pentru a obtine efecte slowmotion extrem de interesante si a vedea lumea inconjuratoare altfel, cu incetinitorul.

Pentru a putea obtine o astfel de viteza incredibila, procesorul lui S8100 foloseste o zona mica din senzor, astfel ca rezolutia este redusa. Filmele sunt cu adevarat impresionante.

Puteti downloada fotografiile de la Istanbul la o rezolutie mai mare sau le puteti comenta pe fiecare in parte: Flickr - Nikon S8100: SUNT ghid de calatorie ISTANBUL
Mulţumim partenerului acestui episod, Turkish Airlines.
Turkish Airlines
Despre fotograf
Fotograf din tanara generatie, Alin Popescu s-a afirmat prin intermediul fotografiilor sale de peisaj, care i-au adus numeroase premii de-a lungul timpului. Poate cel mai notabil este premiul international "Future Pro Photographer" primit din partea Microsoft in anul 2006, dar si mentiunea in cadrul celebrului concurs international de fotografie alb-negru "Spider-Awards" 2010. In portofoliul sau sunt imbinate cu succes dragostea pentru fotografia de natura, cu cea pentru portrete si fotografie abstracta.

http://www.alinpopescu.eu







SUNT ghid de calatorie Romania : Oltenia | Ardealul partea 1 | Ardealul partea 2 | Maramures | Dobrogea | Moldova | Banat si Crisana | Bucuresti | Harghita si Covasna
SUNT ghid de calatorie Europa : Zurich | Istanbul | Venetia | Amsterdam | Paris | Barcelona | Londra | Atena | Dubrovnik | Praga | Lisabona | Viena
top