09 iunie 2011

Test cu obiectivul 50mm 1.8G - Dragos Asaftei

In urma cu aproape o luna jumatate Nikon a anuntat lansarea unui nou obiectiv, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, primul astfel de obiectiv cu motor de focalizare incorporat. Acest obiectiv este menit sa vina in ajutorul detinatorilor de D-SLR-uri Nikon fara motor de focalizare in corp. Printre aceste modele s-ar numara D-SLR-urile D3000, D3100, D5000, D5100, D40, D60 etc. Mai jos va voi prezenta principalele caracteristici ale obiectivului si modul in care s-a comportat acesta in diverse situatii, luand in considerare si filmarea cu un aparat D-SLR.

 

Caracteristici generale
•  Distanta focala: 50mm (75mm pe format DX)
•  Diafragma maxima: f/1.8
•  Formula optica: 7 elements in 6 grupe
•  Distanta minima de focalizare: 45cm
•  Numarul lamelelor diafragmei: 7
•  Diametrul filtrului: 58mm
•  Greutate: 185 grame

Prezentare generala
Nikon ofera acum sansa fotografilor care poseda D-SLR-uri fara motor de focalizare in corp de a fotografia alaturi de clasicul obiectiv care a primit acum un update, Nikkor AF-S 50mm f/1.8. Obiectivul devine ideal in foarte multe situatii putand fi folosit la o gama larga de genuri fotografice. Am realizat peisaje, portrete, close-up-uri, fotografii cu obiectivul intors, fotografii de strada, fotografii in lumina puternica (contre-jour) etc. Obiectivul s-a comportat foarte bine in mai toate situatiile! Va voi prezenta mai jos fotografii din genurile fotografice mentionate mai sus, dar si fotografii care sa demonstreze calitatea optica in anumite situatii.


Bokeh

Diafragma obiectivului este alcatuita din 7 lamele, rotunjite, oferind de aceasta data un bokeh mult mai placut si mai cremos, fiind evitate astfel poligoanele care aveau colturile relativ bine vizibile. Bokeh-ul se mentine foarte placut chiar si la f/16, campul de profunzime largindu-se totusi suficient de mult pentru a cuprinde o intreaga floare, spre exemplu, in focus.
Mi-a placut foarte mult ca bokeh-ul s-a mentinut la fel de placut chiar si la filmare. Veti vedea mai jos un clip realizat cu Nikon D7000 si Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G laf/2.8, cu o calitate foarte buna. Aceeasi calitate o veti regasi si in fotografiile de mai jos. Am preferat sa nu pun crop-uri doar cu bokeh-ul, pentru a observa mai bine comportamentul obiectivul intr-un cadru complet, nu unul restrans.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Aberatii cromatice
Obiectivele prime sunt renumite pentru o calitate optica deosebita. Din pacate, tot aceste obiective, la diafragme deschise (la diafragma maxima de exemplu) prezinta anumite defecte optice, printre care se regasesc si aberatiile cromatice. Din fericire insa, noul obiectiv Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, ramane neutru la aberatiile cromatice incepand cu f/3.5 - 5. Bineinteles, acestea mai sunt prezente in anumite parti ale cadrului, insa nu sunt foarte vizibile. Mai jos veti putea regasi o serie de crop-uri la 60% ale unor fotografii realizate impotriva luminii (contre-jour). Nu e recomandat sa realizati fotografii in astfel de conditii, insa uneori nu aveti de ales.
 

 

 

 

 

 

 

 

 
Este de remarcat calitatea optica, in special datorita straturilor anti-reflex, anti-distorsiuni, care au fost adaugate pe lentilele obiectivului. Astfel nu veti avea probleme daca veti fi nevoit sa fotografiati in lumina puternica. Daca treceti de la un obiectiv de kit aceasta calitate va va multumi enorm de mult si veti observa cu usurinta diferenta dintre un obiectiv prime si unul zoom.

 

 

Fotografia de mai sus, de exemplu, a fost realizata in miezul zilei cu f/16 in directia soarelui, acesta fiind blocat intr-o mica masura de crengile unui copac. Se poate observa flare-ul din partea dreapta a cadrului, flare care ar putea deveni uneori deranjant, insa doar in anumite conditii de iluminare. Daca veti fotografia din alt unghi sau veti incadra altfel veti observa ca flare-ul va disparea uneori in totalitate.

Macro si close-up
Nefiind un obiectiv macro dedicat nu se poate obtine un raport de marire care sa ajute incadrea fotografiilor in acest gen fotografic, macro. Chiar si asa am reusti sa obtin cateva fotografii close-up foarte dragute, sau chiar si unele macro folosindu-ma de tehnica obiectivului intors (inversat). Mi-a placut foarte mult ca am reusit sa obtin detalii bune si cadre sharp chiar si la f/2.8, o valoare a diafragmei nu tocmai recomandata pentru aceste genuri fotografice.

 

Fotografia mea preferata close-up realizata cu Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G este cea de mai jos. Desi a fost realizata in miezul zilei am avut noroc sa am parte de o lumina foarte placuta prin intermediul unui joc de umbre si contraste. Desi lumina se reflecta din spate foarte puternic acest lucru nu a afectat calitatea fotografiilor. Unele obiective ar fi avut tendinta de a intensifica efectul aberatiilor cromatice sau ale altor defecte optice.

 

 
Fiind extrem de pasionat de tehnica obiectivului inversat am incercat sa o aplic si la noul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G. Am fost foarte multumit de rezultate! Vechiul obiectiv avea tendinta sa creeze un oarecare flare in centrul cadrului in lumina puternica. Cu noul obiectiv am reusit sa evit aceasta problema si sa obtin cadre precum cel de mai jos. Sunt constient ca nu acesta a fost scopul pentru care a fost creat obiectivul, insa poate deveni o solutie foarte ieftina de realizare a fotografiilor macro cu un obiectiv care nu e dedicat acestui gen fotografic.

 

 
Portrete si fotografii de strada
Obiectivul cu aceasta focala poarta si denumirea de obiectiv de portret. Din pacate nu am realizat o sedinta foto dedicata, insa am apucat sa fotografiez cateva persoane in varsta si niste copilasi. Rezultatele au fost foarte asemanatoare cu cele ale clasicului obiectiv, Nikkor AF-D 50mm f/1.8, insa bokeh-ul mai cremos si-a facut simtita prezenta. Desi lumea era foarte puternica, de si fundalul era incarcat, am reusit sa obtin un echilibru foarte placut.

 

 
Portretul alaturat a fost realizat cu f/1.8. Spre surprinderea mea, si probabil a multora, desi fotografia a fost realizata la diafragma maxima, claritatea (sharp-ul) este foarte mare. Chiar si cu crop 100% detaliile se vad foarte bine. Sharp-ul se intensifica la f/4 unde campul de profunzime e suficient de mare pentru a cuprinde un numar mare de detali.

 

Obiectivul devine ideal si pe format FX unde unghiul de cuprindere va fi mult mai mare si acesta s-ar putea dovedi util si in alte genuri fotografice, precum fotografia de strada. Desigur, si pe format DX e abordabil acest gen fotografic cu obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, insa uneori veti simti nevoia de ceva mai wide.


Mai jos va voi prezenta si fotografia de strada care imi place cel mai mult. Desi lumina nu era foarte prielnica si se creeau contraste puternice, am reusit sa obtin acest cadru placut, care surprinde o femeie in varsta in fata unei biserici catolice din Odorheiu-Secuiesc.


 


Filmarea cu D-SLR (Nikon D7000)
Filmul de mai jos a fost realizat cu Nikon D7000 si obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G cu f/2.8 la ISO 360. (ca o paranteza, in caz ca filmati cu un D-SLR sa alegeti valori ale sensibilitatii ISO care sunt multiplii ai lui 160 - 320,640 etc.) Desi lumina a fost foarte puternica rezultatul, zic eu, e unul foarte placut. In mare parte filmul a fost realizat cu focalizare manuala.

 


Din pacate atunci cand filmati cu focalizare automata continua s-ar putea sa aveti neplacerea ca sunetul motorului de focalizare sa fie captat si sa obtineti niste rezultate neplacute. Bineinteles, asta daca nu realizati filmele cu alte microfoane dedicate, cum este si Nikon ME-1. Am combinat in filmul de mai jos atat elemente statice, cat si mobile, testand totodata rezolutia detaliilor din timpul filmarii la diafragme deschise.

 

 

Constructie
Noul obiectiv Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G vine in pachet alaturi de parasolarul HB-37, capacul frontal/posterior, certificatul de garantie, manual de utilizare si husa dedicata. Impreuna cu parasolarul obiectivul se simte foarte bine in mana si e comod de folosit din mai toate pozitiile, chiar si fara un grip. Constructia solida ofera o mai mare incredere utilizatorilor, obiectivul parand deseori impenetrabil. (bine, la modul superlativ spus).


Inelul de focalizare se misca foarte fin si e perfect pentru filmare sau focalizare manuala deoarece, folosindu-va de display-ul destinat distantei de focalizare, veti obtine o acuratete mult mai mare. Ati putut vedea in filmul de mai sus, in penultimele secvente, finetea cu care se poate roti inelul de focalizare. Obiectivul prezinta un buton comutator intre focalizarea A/M (automata cu posibilitate de rotire manuala) si focalizarea manuala.
Montura este metalica si etansa, asigurandu-va siguranta impotriva particulelor de praf si a altor impuritati care va pot pata senzorul sau oglina/pentaprisma. Grupul optic este constituit din 7 elemente in 6 grupe, fiecare dintre ele fiind tratate cu straturi speciale impotriva distorsiunilor/aberatiilor cromatice etc.

Pro/contra
Dupa cateva zile de testare, per total, obiectivul mi s-a parut a fi extrem de bun in anumite situatii, fiind solutia ce ii poate salva pe utilizatorii D-SLR-urilor Nikon entry-level, avand acum parte de clasicul obiectiv, insa cu motor de focalizare incorporat. Iata ce mi-a placut la obiectiv:
• Rapiditatea focalizarii si acuratetea acesteia
• Inelul de focalizare foarte usor de folosit
• Calitatea optica buna in foarte multe situatii
• Montura metalica si etansa
• Sharp mare chiar si la diafragme deschise


Din fericire obiectivul nu m-a dezamagit deloc in aceste zile. Daca ar fi un lucru care nu mi-a placut (nu m-a deranjat insa) ar fi acela ca, uneori, viteza de focalizare si acuratetea scade, mai ales daca lumina e foarte puternica si soarele e in cadru. Totusi, acest lucru e normal la majoritatea obiectivelor.

 

 
In concluzie, obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, mi se pare obiectivul ideal in special pentru utilizatorii de D-SLR-uri Nikon entry-level, utilizatori ce se pot bucura acum de focalizarea automata pe clasicul obiectiv. Sunt convins ca acest obiectiv ar reprezenta solutia cea mai buna chiar si pentru utilizatorii de D-SLR-uri mid-level sau pro, deoarece calitatea fotografiilor obtine va excela in multe situatii.

obiectivul, 50mm



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 2 comentarii
Eduard tincu
Eduard tincu a scris pe 07-07-2017 la 07:56
Mi am cumparat un nikon 3300 . Ideea este ca doresc sa fac foto in zone putin luminate . Respectiv viata si trairile din spatele scenei. Ok daca ma puteti sfatui. Ce am citit pana acum na duce catre un obiectiv35 mm. Hmm. Parea unui expert m ar ajuta mult
0
0
Nikonisti
Nikonisti a scris pe 07-07-2017 la 12:33
Buna ziua,

Intr-adevar, un obiectiv fix NIKKOR AF-S 35mm f/1.8G DX (sau varianta FX) este o alegere buna pentru situatia descrisa, si la un pret accesibil.
0
0
Andrei Andrei
Andrei Andrei a scris pe 10-07-2013 la 12:00
As dori o explicatie putin mai detaliata la afirmatia:
"(ca o paranteza, in caz ca filmati cu un D-SLR sa alegeti valori ale sensibilitatii ISO care sunt multiplii ai lui 160 - 320,640 etc.)"

Care sunt avantajele filmarii la astfel de ISO si care ar fi dezavantajele daca filmam la ISO 200, 400, 800.
0
0

Articole similare |
Articole recente
#Stamacasa.Fotografiem de acasa, stiu, e greu, dar trebuie sa ne adaptam. Articolul este despre cum poti trece de la fotografia de peisaj la fotografie de produs, acasa, scris de fotograful Burlacu Lush. Inainte sa inceapa toata nebunia nu eram deloc...
citeste tot
Bucuresti, 23 august 2018 – SKIN, unic importator Nikon in Romania are placerea sa anunte trei noi obiective compatibile cu aparatele foto mirrorless in format de cadru intreg (format FX de la Nikon) din sistemul sau cu montura Z si...
citeste tot
Povestile patagoneze ale Laurei Onea continua cu partea a II-a, in care descoperim impresionanta natura salbatica a Patagoniei. Partea I a articolului o puteti citi aici.    Prima noastra experienta indeaproape cu natura patagoneza,...
citeste tot
Imi aduc aminte, cu zambetul pe buze, cum mama obisnuia sa recurga la expresia ‘In Patagonia!’, atunci cand, copil fiind, o agasam in repetate randuri cu intrebari precum ‘Dar unde mergeeeem?’ sau ‘Unde te...
citeste tot
Anuntat la mijlocul lunii iunie impreuna cu  AF-S NIKKOR 24–85mm f/3.5–4.5G ED VR,  AF-S DX NIKKOR 18-300 mm f/3.5-5.6G ED VR este fara indoiala una dintre cele mai atragatoare solutii pentru formatul DX din familia Nikkor,...
citeste tot
      Obiectivul AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G este disponibil incepand din 2 iunie 2011 la partenerii Nikon din Romania. Va prezentam in cele ce urmeaza un scurt test realizat de fotograful Radu Grozescu cu acest obiectiv.   Noul AF-S...
citeste tot
Bucuresti, 27 aprilie 2011 – SKIN, unic importator Nikon in Romania si distribuitor al unora dintre cele mai importante branduri internationale din domeniul tehnologiei informatiei, are placerea sa anunte lansarea primului model de obiectiv...
citeste tot
Nikon Romania a dat startul incepand cu 17 august unei noi promotii pentru cei care doresc sa faca pasul la un aparat cu senzor in format FX: Nikon D700. Astfel, cei care cumpara un body D700 pana la 12 septembrie 2009 beneficiaza, in limita stocului...
citeste tot
Bucuresti, 9 februarie 2009 - SKIN, importator si distribuitor al unora dintre cele mai importante branduri internationale din domeniul tehnologiei informatiei si unic importator Nikon in Romania, anunta lansarea celui mai rapid obiectiv in format DX...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.