17 august 2011

Hai-hui cu Nikon prin Asia de Sud-Est: Brunei

In mijlocul insulei malaeziene Borneo, inghesuita intre Sabah si Sarawak, se afla Brunei, o tara mica, binecuvantata de Allah cu petrol, condusa si supravegheata atent de unul dintre cei mai bogati oameni de pe planeta.

Pe langa bogatia aurului negru, Bruneiul este invaluit intr-o caldura sfasietoare, astfel ca pe 25 decembrie, in loc sa-mi desfac darurile aduse de Mos Craciun si sa-mi strang bine bine fularul inainte de a iesi afara, ma topeam de caldura in aeroport incercand sa gasesc un taxi care sa ma duca in Bandar Seri Begawan, capitala micutului stat.

Drumul de la aeroprot la hotel nu a fost asa cum mi-am imaginat eu ca am sa vad masini scumpe, case poleite cu aur si localnici blindati cu bijuterii, lucururi normale pentru o tara care sta pe petrol dar si pe lista celor mai bogate state din lume. Dimpotriva majoritatea caselor erau ca peste tot in Asia, insa recunosc ca se puteau zari si cateva conace restrase.

20 mm/  f3.8/  1/250/  ISO 100/  Aperture Priority

Singura masina de pe strada era cea in care ne aflam noi, iar din cei 140.000 de localnici ai capitalei nu am vazut niciunul. La hotel am fost intampinata de reguluile stricte ale islamului asa ca domnul de la receptie refuza categoric sa vorbeasca cu mine pentru ca eram femeie. Cred ca Bruneiul este cea mai stricta tara musulmana din Asia de Sud Est. Poti sa fi arestat daca fumezi in public, femeile nu au voie sa iasa singure pe strada noaptea, tinuta tipic islamica este obligatorie si peste toate astea vanzarea si consumarea alcoolului sunt interzise. Aici barbatul este fiinta suprema, iar femeia nu are niciun drept. Am reusit sa ne cazam si totodata sa calatorim in timp atunci cand am vazut camera, desprinsa parca din filmele americane cu moteluri din anii 70. Am lasat bagajele, ne-am echipat corespunzator unei tari islamice, am luat Nikonul si am iesit sa surprind primele cadre. Hotelul se afla aproape de centrul orasului asa ca dupa cateva strazi si un pod am ajuns. Am avut aceeasi impresie ca si la hotel. Totul parca este inghetat in timp, cu 40 de ani in urma.

24 mm/  f3.8/  1/500/  ISO 100/  Aperture Priority

Cladiri bogat impodobite, banci, piata, magazine invechite si 3 localnici. Sa nu mai vorbim de turisti; in afara de noi cred ca am mai vazut inca 4. E pustiu si sinistru.

18 mm/  f3.5/  1/500/  ISO 100/  Aperture Priority

Singurul chip care este omniprezent este cel al sultanului afisat peste tot. Brunei este cel mai vechi stat din lume condus de catre un sultan.

18 mm/  f3.5/  1/100/  ISO 400/  Aperture Priority

Majestatea Sa Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’ Iazzaddin Waddaulah este seful statului din 1959 si pana in prezent. Fiind primul om in stat a modificat constitutia tarii in favoarea sa astfel ca este si Prim Ministru, Ministru al Apararii si Finantelor. El insusi s-a numit in functia de Inspector General al fortelor de politie regale ale Bruneilui. Si unde poate locui un astfel de sultan? Confrom Cartii Recordurilor in cel mai mare palat din lume. Istana Nurul Iman este resedinta suveranului, intinsa pe o suprafata de 200.000 metrii patrati, adica de 4 ori mai mare decat palatul Buckingham. Suma constructiei depaseste 400 de milioane de dolari. Are nici mai mult nici mai putin de 1788 de camere, 257 de bai cu scaune de toaleta placate cu aur, sala de banchet ce poate gazdui 5000 de oameni, o moschee, 564 de candelabre, 18 lifturi, o sala de tron, si 5 garaje pe 2 nivele ce adapostesc impresionanta colectie de 7000 de masini a sultanului. Este singurul om de pe planeta ce detine peste 300 de modele de Rolls Royce personalizate, 8 McLaren F1, zeci de Lamborghini, Porsche, Ferrari, Bentley si singurul Mercedes CLK – GTR cu volanul pe dreapta. Si cum toate astea nu erau de ajuns, 7 avioane dintre care un 747 cu interior personalizat din aur zac tot sub numele sultanului. Dar nici localnicii nu o duc rau din punct de vedere financiar. Acestia sunt scutiti de taxe, primesc subventii din partea statului, scoala si ingrijirile de sanatate sunt gratuite, nu exista taxa pe venit si fiecare cetatean beneficiaza de un pelerinaj la Mecca gratuit, insa sunt lipsiti de libertatea de a vota.

200 mm/  f5.6/  1/100/  ISO 100/  Aperture Priority

Cum palatul nu se poate vizita decat de doua ori pe an, de ziua sultanului si la sfarsitul Ramadanului, noi ne-am resemnat cu centrul orasului si cele 3 obiective ale acestuia. De departe atractia dominanta este moscheea denumita dupa cel de-al 28 - lea Sultan al Bruneiului – Omar Ali Saifuddin, tatal prezentului sultan. Moscheea a fost terminata in 1958 si este un exemplu modern al arhitecturii islamice. Are minerete din marmura, cupole de aur si este inconjurata de un numar mare de gradini luxuriante ce in Islam reprezinta Raiul.

31 mm/  f4.2/  1/500/  ISO 100/  Aperture Priority

18 mm/  f3.5/  1/250/  ISO 100/  Aperture Priority

26 mm/  f4/  1/400/  ISO 100/  Aperture Priority

200 mm/  f5.6/  1/125/  ISO 100/  Aperture Priority

Fotografiatul este interzis cu desavarsire inauntru, dar ar fi fost interesant sa va arat scara rulanta din interior, pereti poleiti cu aur, candelabre sobre si marmura italieneasca.

18 mm/  f3.5/  1/640/  ISO 100/  Aperture Priority

Un alt aspect interesant al capitalei este orasul pe apa, considerat Venetia Asiei de Sud-Est. Are aproape 40.000 de locuitori, case construite deasupra apei legate intre ele de poduri, scoala proprie, moschee, sectie de politie si bineinteles statie de benzina.

62 mm/  f5/  1/200/  ISO 100/  Aperture Priority

18 mm/  f3.5/  1/800/  ISO 100/  Aperture Priority

200 mm/  f5.6/  1/250/  ISO 100/  Aperture Priority

18 mm/  f3.5/  1/500/  ISO 100/  Aperture Priority

Bruneiul musteste de petrol si nu are nevoie de dolarii turistilor veniti sa-l viziteze. Si eu care credeam ca doua zile nu sunt suficiente pentru a vedea Bandar Seri Begawan. M-am inselat, in mai putin de jumatate de zi si cu mult mai putine fotografii decat te astepti (fotografiatul este mai mult interzis) poti spune ca ai vizitat capitala.

18 mm/  f3.5/  1/800/  ISO 100/  Aperture Priority

Am plecat de pe taramul petrolifer cu Royal Brunei Airlines spre Kota Kinabalu si chiar inainte de a decola o voce de barbat se auzea in difuzoarele avionului. Rostea in araba binecuvantarea zborului in numele lui Allah.

26 mm/  f4.5/  1/100/  ISO 400/  Aperture Priority

Cu siguranta nu era pilotul, caci 5 minute mai tarziu in difuzoare se auzea o engleza  tipica Regatului Unit: „ Buna ziua, aici Capitanul Miles. As dori sa va urez bun venit la bordul aeronavei. Aceasta calatorie ar trebui sa aiba putin peste de 20 de minute. Vom zbura spre sud si vom ajunge la o altitudine de croaziera de 3.000 de metri ”. Va urma.

Text si fotografii: Dana Dociu

asia, sud-est, brunei

Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

Articole similare |
Articole recente
"Istoria credintelor si ideilor religioase", Editura Stiintifica, 3 volume, Mircea Eliade, anul 1987.  Le vad parca si acum, mari, groase, intimidante, intr-o biblioteca comunista care umplea aproape jumatate din sufrageria de 15 metri patrati;...
citeste tot
Dupa Rusia, Mongolia si China, fostul DJ Europa FM Doru Oprisan a ajuns in Vietnam si Malaezia, insotit de un kit perfect pentru calatorie: Nikon D700 si Nikkor 24-120 F4 VR II. Iata impresiile sale din ultimul segment al calatoriei prin Asia. Daca...
Dupa ce a explorat Rusia si Mongolia, Doru Oprisan (dj si fotograf) insotit de Nikon D700 si Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR isi continua aventura in tara cu cea mai mare populatie din lume.   Episodul al doilea din seria "20 000 de km prin...
E rece si e ceata afara. Iti este frig? Esti deprimat din cauza vremii? Iti propun o plimbare  intr-o calda insula tropicala din Filipine unde briza adie incet printre frunzele palmierilor, unde nisipul este alb si fin, iar minunata apa...
citeste tot
Hong Kong este una dintre cele mai sofisticate si moderne metropole ale lumii, dar o mare parte a patrimoniului sau bogat sta inca intruchipat in cladiri vechi si strazi pline de viata. Constrastul dintre vechi si nou este unul  dintre farmecele...
Prima mea intalnire cu un elefant s-a intamplat la varsta de 6 ani la Gradina Zoologica din Bucuresti. Pe atunci tata incerca sa imi explice ca elefantul nu traieste la marginea Bucurestiului intr-un tarc, ci tropaie si calca greoi departe prin...
De indata ce avionul a aterizat pe aeroportul Suvarnabhumi am sarit nerabdatoare de pe scaun ajungand printre primii la usa aeronavei. Eram pentru prima data pe taram thailandez si imi doream sa cunosc cat mai repede Bangkokul. 29 mm/ ...
citeste tot
Legati-va centurile de siguranta urmeza Ho Chi Minh, cel mai mare oras al Vietnamului. Este ca un furnicar de aglomerat si inghesuit. Am crezut ca strazile Hanoiului sunt inundate de motorete, insa traficul de acolo era floare la ureche pe langa ceea...
Aventura vietnameza continua. Am ajuns in Hue seara, dupa un zbor scurt din Hanoi si o aterizare la fel de scurta si dura din cauza furtunii. Neplacut, dar nu te poti pune cu mama natura. Intregi si nevatamati, dar recunosc destul de spriati, ne-am...
O multime de intrebari legate de ceea ce urma mi se invarteau prin minte. Urma o calatorie de 74 de zile, care cuprindea 20 de orase si 9 tari, in Asia de Sud-Est. Primul dintre aceste orase era Kuala Lumpur.   Pe tot parcursul unui zbor lung de...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.