01 iulie 2009

D5000 sau partea vizibila a jocului

Orice aparitie a unui aparat de fotografiat este intens dezbatuta pe Net. Situri de testare si de prezentare primesc aparatul in cauza cu luni de zile inainte, cu mentiunea embargoului - pina la data X nici o informatie - si fac teste, si il probeaza, si diseca imaginile obtinute cu softuri specializate - astfel ca la aparitia aparatului exista un cor extrem de bine orchestrat, care ajuta partea de marketing a firmei si care prezinta de fapt aparatul publicului tinta. Pe urma forumurile urmeaza precum dira unei comete; sunt fenomene interesante si extrem de captivante, si nu e fotograf pasionat de tehnica si de accesorii care sa nu dea o raita macar saptaminala pe la http://www.digitalcameratracker.com , unde se pot vedea majoritatea testelor de aparate bine organizate in calupuri, http://www.bythom.com care poate fi o biblie pentru Nikonisti, si desigur clasicele http://www.dcviews.com si http://www.dpreview - unde poti afla ce se intimpla si in mare parte de ce se intimpla, ca sa parafrazez o reclama de pe la noi.

Sigur, testele sunt foarte interesante, te ajuta sa faci o departajare, te ajuta sa iti faci o impresie; totusi, ca la testele unui autovehicul, poti sa citesti o mie de ani despre un model anume, dar nu vei afla senzatia pe care o ai cind iti derapeaza partea din stinga la o curba sau cum e cu zgomotele motorului la viteza cutare.

Sigur, inainte de a lua in mina noul Nikon D5000, am citit cit se putea despre el; sa imi fac o parere, cum s-ar spune. Sa vad cum e pozitionat in gama Nikon, sa inteleg ce au vrut cei care au conceput caietul de sarcini si sa vad ce au reusit cei care au terminat in final produsul. Dar nu las niciodata literatura sa ma influenteze cumva.

La Fotogenica, editia din 2009, am facut in prima seara o prezentare a aparatului Nikon D5000; prezentarea era formata din doua parti, o proiectie de planse si imagini ale componentelor si ale functiilor, si o prezentare mai putin academica a aparatului, pornind de la functiile lui creative - aceasta ultima parte a parut mult mai interesanta, scaunele au scirtiit mult mai putin - si de aceea ma gindesc ca nikonistilor le-ar fi mult mai utila aici acum o astfel de abordare, pentru ca datele reci le pot citi pe siturile prezentate sau pe situl fabricantului.

Primul contact cu aparatul este derutant. In locul ecranului din spate, o placa neagra pe care scrie Nikon. La o privire mai atenta vezi ca sunt in partea de sus doua zone striate, de care tragi usor - si ecranul se rabateaza.

Acest lucru mi se pare foarte foarte bun - iti permite sa vizualizezi imaginea din mai multe unghiuri, ori setarile pe care le faci - este mult mai comod, si mai usor sa orientezi in asa fel incit sa fie mai vizibil ecranul ori mai ferit de lumina - si cei care fac fotografie la personaje care nu trebuie sa vada ca faci fotografii vor aprecia in mod deosebit aceasta facilitate. Si iubitorii de natura care vor sa faca peisaje de la firul ierbii fara sa se ude in roua diminetii vor gasi aceasta particularitate interesanta.

Am imprumutat aparatul acesta la doi amici care au facut fotografii cu el; eram foarte curios sa stiu parerea lor, de utilizatori. Unul dintre ei, nikonist in asteptarea unui D300, a facut fotografii la o plimbare cu asociatia Bucurestiul Meu, si am vazut imagini foarte interesante- sunt imagini facute de cineva care pune mina prima oara pe acest aparat si care nu a citit nimic despre el si il descopera mergind prin Bucuresti - imagini la prima utilizare - si asta spune multe despre modalitatea prietenoasa oferita de aparat utilizatorului nou si de ergonomia Nikon, cu care daca te obisnuiesti, iti este foarte simplu sa manevrezi intreaga gama de aparate. Domnia sa mi-a spus despre aparat urmatoarele puncte pozitive:

M-am bucurat sa regasesc la el aceeasi calitate (sau chiar mai buna, nu pot spune exact) a imaginii cu care eram obisnuit la D300, mai ales la valori mici ale ISO. La ISO mici fisierele sunt "rezistente" la o gama larga de prelucrari brutale, saturatie/contrast mari, supraexpunere a umbrelor fara deprecieri mari de calitate sau recuperarea informatiei din zonele arse. Desi se spune ca are acelasi senzor precum D300 si D90 pot spune ca a fost un lucru care m-a impresionat si pe multi cred ca i-ar ajuta: evaluarea expunerii pe modul matrix. Am observat ca expunerea zonelor de supraexpunere este destul de conservatoare, la D300 si la D90 de multe ori am avut impresia ca am de a face cu o usoara supra expunere, atata timp cat se capteaza in RAW e ok in ambele directii, dar parca pentru publicul caruia ii este adresat D5000 care se presupune ca trage mai mult jpeg pana sa treaca la RAW unde e nevoie si de experienta de prelucrare mi se pare ca e o idee mai buna.
Mi-a placut si modul auto ISO, la fel ca mai sus o facilitate impumutata de la aparatele mai avansate din gama. Auto ISO isi face bine treaba, este nevoie de un asa sistem mai ales ca aparatul nu are un buton dedicat pentru reglarea ISO si usureaza destul de mult utilizarea. Interesant a fost si display-ul de informatii si cum isi schimba orientarea in functie de orientarea camerei. Ca prima camera DSLR toate aceste facilitati impreuna cu meniurile usureaza mult viata proaspatului fotograf. Mi-a placut pot spune si autofocusul, un pas mare in fata comparativ cu modelele D40(x)/D60
…
Privind global as spune ca este o unealta de recomandat oricarui proaspat fotograf la primul DSLR de buget sau pe post de back up pentru aparatele din clasele superioare. D5000 e bun si pentru cei care vor o camera compacta si relativ usoara care sa nu atraga prea multa atentie. Cu un obiectiv cu focala fixa din zona 30-35mm (Nikkor, Sigma) ma gandesc ca ar fi tocmai buna pentru fotografie de strada pana se instaleaza pe piata compactele fara oglinda si cu senzor mare.


Bun, domnia sa a avut si citeva considerente critice, dar sunt mai putin importante in cadrul acestui material - si a fost o minuire a unui aparat la prima vedere, deseori ce nu ne place in prima zi se schimba fundamental si pot apare si dispare lucruri pe care le intelegem mai bine sau pe care le putem analiza in timp.

Dar ce parere mi-a facut mie aparatul? O sa fac o mica descriere neordonata.

Prima oara cind l-am luat in mina mi-au placut foarte mult textura antiderapanta a micului miner, pe care o mai gasim acolo unde sta de obicei degetul mare; asta ii confera o buna stabilitate in mina, si aparatul, desi nu pare foarte compact, este cu siguranta la limita - inca usor de tinut in mina si de minuit si cit se paote de mic si de usor.

Ecranul care in mod normal poate fi rotit cu partea sesnibila inauntru mi se pare iar un mare atu - imi place foarte mult ideea - si faptul ca daca tin aparatul pe verticala datele isi rotesc pozitia facilitind lectura, mi se pare senzational - la aparate mai evoluate aceasta functie nu exista, nici chiar la D3x.

La limita, aparatul poate fi tinut in mina cu ecranul intors la 180 de grade pentru autoportrete - pacat ca pozitia centrala a filetului de trepied interzice de fapt folosirea in acest mod a aparatului pe trepied, si limiteaza de fapt drastic miscarea ecranului - dar in rest nu este nici o problema aici.

Multi spun ca ecranul putea fi mai fin si cu mai multi pixeli; parerea mea este ca daca e luminos - si este, se poate filma si fotograifa in plin soare - ajunge. Pe ecran se fac setarile, si ele se vad foarte bine, si tot pe ecran vedem histograma si poate cadrarea in general - nu stiu daca in timpul fotografierii, este de multe ori util sa vedem daca imaginea e clara fara a o mari - si daca o marim e simplu sa ne dam seama imediat. Oricum, ecranul mi se pare luminos si usor de folosit din cauza posibilitatii alegerii inclinatiei de vizualizare - un atu mai mult decit important la filmare sau la imaginile facute cu vizare directa.

Balamaua ecranului mi se pare solida si nu are miscari nedorite.

Al doilea element din aparat care se misca este blitul. El poate iesi ori automat ori la comanda, si, ceea ce este remarcabil, comanda lui de la butonul dedicat este electrica - pe pozitia de OFF a comutatorului general blitul nu iese si deci acel buton nu poate fi declansat in geanta din gresala. Blitul se ridica destul de mult deasupra aparatului - totusi partea de jos a imaginii este vizibil mai slab iluminata daca se folosesc obiectivele din kit la focale scurte - mare atentie, multe obiective voluminoase vor constitui o problema la fotografierea cu blitul incorporat - dar asta este valabil la orice aparat contemporan cu blit incorporat. Daca recurgem la un blit montat pe patina aparatului bineinteles ca nu vom mai avea probleme - un blit interesant ca pereche epntru acest aparat care poate realiza 4 imagini pe secunda este SB600.

Dar sa revenim la carcasa aparatului. Pe partea superioara este un selector rotativ - se pot alege functiile importante si setarile generale ale aparatului - si ergonomic inclinate in fata, declansatorul si foarte importantele butoane de aprindere si stingere a ecranului si cel de setare a supra sau subexpunerii, caruia i se poate da si functia de control al profunzimii.

Pe ansamblu carcasa aparatului mi se pare robusta, solida, fara a fi desigur etansa; sistemul de usa a acumulatorului pare OK si locasul memoriei SD foarte bine gindit - in mod clasic. Suprafata corpului aparatului este usor texturata, facind astfel mult mai grea zgirierea lui - de fapt zgirieturile vor fi mult mai putin vizibile. Este o prelucrare destul de asemanatoare cu vopseaua industriala de calitate - dar desigur nu este nimic vopsit, este doar rugurozitatea precis structurata din matrita a materialului folosit.

Obiectivul din kit, un 18-55 3,5-5,6, mi se pare foarte bine uzinat, solid, mare, genereaza incredere si pare foarte fiabil; nu are jocuri de nici un fel; impreuna cu el aparatul devine mult mai mare si mai usor de tinut in mina. Inelul de schimbare a distantei focale se misca uniform si ferm, ca uns, fara sa permita dereglari ale focalei daca inclinam aparatul ( s-au mai vazut cazuri la alte firme…)

Inelul de punere la punct se roteste impreuna cu partea frontala a aparatului ( atentie la filtrele polarizoare si degrade, desi publicul tinta al acestui aparat e greu de crezut ca va folosi asa ceva pe obiectivul din kit) - oricum pe manual rotirea este si ea ferma si placuta, cu rezultate imediate in vizor- si daca se seteaza functia rangefinder, avem telemetru manual de maxima calitate si claritate manuala - ceea ce nu e rau in anumite conditii.

Obiectivul are functie de reducere a vibratiilor - VR - foarte eficienta. Am putut sa fac fotografii din mina cu 1/10 dintr-o secunda la focala de 55 mm fara nici o problema, impecabile.

Din punct de vedere al calitatii, tinind seama si de pret desigur, obiectivul nu m-a dezamagit; functia de VR functioneaza si la filmare, ceea ce e un atu considerabil; si calitatea optica este multumitoare, daca setam aparatul pe VIVID si claritatea pe plus unu sau plus doi, se pot obtine niste imagini JPG foarte bune pentru printuri A3 de maxima calitate ( am probat…) S-ar putea spune multe despre acest aparat - dar probabil ca nikonistii au si ei diverse treburi si nu mai vreau decit sa accentuez asupra unei singure bucurii - procesarea din aparat a imaginilor realizate.

Cu acest aparat, fotografiile deja realizate - fie ele jpg sau raw - pot fi procesate direct in camera, cu rezultate foarte bune.
Si la toate functiile exista mici imagini in meniu care ne arata efectul obtinut!

Putem astfel:
  • modifica substantial detaliile din umbre (D Lighting) ,
  • putem procesa imaginile care din cauza blitului au ochi rosii,
  • putem decupa imaginea,
  • putem sa facem imagini alb negru - si aici putem alege sa fie calde, tip sepia, in mai multe gradatii, sau reci, de genul cyanotipiilor, spre albastru, tot cu mai multe gradatii.

Putem sa emulam efectul unor filtre - asta e comun azi -
  • skylight,
  • sau sa aplicam un filtru care sa incalzeasca imaginea, dindu-i tonuri de usor portocaliu,
  • si mai putem face mai intense culorile primare, rosu, verde si albastru.
Asta poate s-a mai vazut.
Ceea ce mi s-a parut spectaculos, si foarte util, sunt:
  • filtrele cross screen - creeaza o stea in jurul oricarui punct luminos - si
  • filtrul soft - creeaza o imaigne de basm, care pina acum se putea obtine doar cu filtre soft focus sau cu obiective specializate, de portret.
Si toate aceste efecte sunt amplu configurabile si insotite de explicatii extrem de clare.

Mai putem desigur:
  • sa modificam balanta cromatica a imaginilor realizate;
  • sa realizam o copie mai mica pentru trimis pe net a unei imaigni mai mari;
  • sa compunem o imagine din alte doua - un cer si o pasare spre exemplu;
  • mai putem sa procesam in aparat imaginile RAW, daca dorim, sa le transformam in JPG;
  • sa facem un retus rapid;
  • sa indreptam liniile strimbe din cadru;
  • sa corectam distorsiile obiectivului, pe care camera le stie si le citeste din EXIF
  • sa facem imagini cu efect de ochi de peste ( fish eye) - daca dorim sa aplicam acest efect unei imagini deja realizate, cu orice alt obiectiv - efect spectacular garantat.
  • Sa realizam imagini care sa contina doar contururile - foarte bun pentru realizarea de carti de colorat;
  • si mai ales putem corecta perspectiva - astfel nu vom mai realiza imagini cu cladiri inalte care cad pe spate
  • putem sa facem mici filmulete compuse din fotografii

Ce as mai mentiona. Setarile curente ale aparatului pot fi facute si clasic, din meniu - cu o extraordinara functie de help care ajuta la orice problema si setare - dar si grafic, intuitiv, rapid, din meniul care apare apasind pe butonul marcat cu "i" din partea stinga a aparatului. Si era sa uit: functia Live View are un buton dedicat, in dreapta, ergonomic asezat; cind suntem in Live View, apasind pe OK incepem sa filmam, si tot pe OK apasam cind oprim filmarea. Simplu si eficient.

Cam acestea ar fi citeva puncte care mi s-au parut interesante. Judecind imaginile, pe printuri mari, nu prea as aseza acest aparat la baza gamei. Acelasi senzor ca la D90, acelasi procesor de imagine… mie imaginile mi s-au parut a fi procesate mai spre o directa folosire, avem poate o mai mare agresivitate a filtrului de zgomot de imagine, dar categoric obtinem imagini fara zgomot suparator pina la 1600 ISO si folosibile chiar la 3200 ISO - chiar daca detaliile foarte mici au de suferit pe ansamblu, aparatul raspunde mai bine pentru clasa de potentiali cumparatori caruia ii este destinat.

Intrebari, raspunsuri, pe forum… Mase, greutati, alte descrieri - pe siturile anuntate…

Dinu Lazar partea, d5000



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

Articole similare |
Articole recente
In a noua si ultima parte a proiectului Via PanAm – o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana –  fotojurnalistul  Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin Alaska si finalul...
citeste tot
In partea a opta a proiectului Via PanAm – o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana –  fotojurnalistul  Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin coasta de vest a Americii.   Ma...
citeste tot
In partea a saptea a proiectului Via PanAm – o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana –  fotojurnalistul  Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin America Centrala.Ma incearca un...
citeste tot
In partea a sasea a proiectului Via PanAm  –  o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana – fotojurnalistul  Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin Guatemala si Mexic. Granita...
citeste tot
In partea a cincea a proiectului Via PanAm – o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana – fotojurnalistul Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin America Centrala, cu destinatii ca Panama,...
citeste tot
In partea a patra a seriei de articole dedicate proiectului Via PanAm, o calatorie care urmeaza autostrada Pan-Americana, fotojurnalistul Kadir van Lohuizen isi continua calatoria prin Ecuador si apoi trece granita in Columbia urmarind migratia...
citeste tot
Visam de ani de zile la o calatorie de genul asta. Nume precum Mongolia sau China imi aduceau instantaneu in minte imagini "exotice" pe care mi-as fi dorit sa le vad pe viu. Cand, in mod neasteptat, s-a intamplat, am vrut sa fiu cat se poate de...
citeste tot
In partea a treia a seriei de articole dedicate proiectului Via PanAm, o calatorie care urmeaza autostrada Pan-Americana, fotojurnalistul Kadir van Lohuizen ne prezinta minele de aur din junglele peruviene.In Peru, Amazonul cuprinde intinderi...
citeste tot
Poate ca dupa 51 de ani, Nikon F nu mai pare un aparat atat de spectaculos, dar in momentul lansarii era unic. Oferea sistemul complet de care avea nevoie un fotograf profesionist, atat in ceea ce priveste obiectivele, cat si toate celelalte...
citeste tot
Nikon a realizat o actualizare a datelor de control distorsiuni pentru Nikon D90 si Nikon D5000 (versiune firmware  1.002). Datele de control a distorsiunii sunt folosite pentru a corecta distorsiuni ale obiectivelor de tip 'butoi' sau...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.