12 aprilie 2018

Nikon D850 - perfectiunea detaliului, de Eduard Gutescu

Calatorie in Tinutul Fiordurilor

Sunt convins ca multi iubitori ai fotografiei cunosc faptul ca o calatorie dedicata fotografiei de peisaj necesita multa documentare asupra locurilor ce urmeaza sa fie fotografiate. Planurile pentru calatoria din Norvegia au inceput cu 3 luni inainte de a face deplasarea pe teren. Au fost marcate pe harti cele mai importante si fotogenice locuri din arhipelagul Lofoten, nestiind ce ma asteapta cand voi ajunge acolo. Am sperat la vreme cat mai buna, dar ca intotdeauna socoteala de acasa nu se potriveste niciodata cu realitatea de la fata locului.

Cel mai important factor a fost alegerea echipamentului folosit. Simteam nevoia de un echipament special pentru realizarea fotografiilor intr-un loc atat de special. Am fost absolut convins ca imi trebuie un aparat cu o rezolutie foarte mare pentru a capta detalile oferite de peisajele nordice. Imi trebuia un aparat care sa imi reziste la temperature scazute si intemperiile de la Cercul Polar. Am decis ca singurul care imi poate oferi tot suportul necesar pentru a realiza un astfel de proiect este noul aparat Full Frame NIKON D850. Pentru un fotograf de peisaj este absolut necesar sa detii si obiective dedicate acestui gen fotografic, asa ca in trusa am mai avut AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED, AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8E ED VR, AF-S Nikkor 70-200mm f/4 VR si AF-S Nikkor 200-500mm f/5.6E ED VR.

De cand am plecat in aceasta calatorie, aveam un singur lucru in minte si anume AURORA BOREALIS. Era o noua experienta pentru mine si in acelasi timp o noua provocare. Emotiile erau prea mari ca sa mai dorm in noaptea dinaintea calatoriei. Primul zbor a fost programat la ora 6 dimineata, fiind urmat de alte doua zboruri in aceeasi zi. Am ajuns la Narvik la ora 22.00 si oboseala isi facea prezenta. Era deja ora 23.00 si nici nu ma gandeam sa dorm stiind ca afara este cer senin si se anunta Aurora cu o putere de 3KP. Este o putere mica stiind ca exista Aurora Borealis si cu o putere de 9KP, acest tip de Aurora fiind considerat un eveniment destul de rar. Urmatoarele zile se anuntau cu viscol si predominat innorat, asa ca orice moment era pretios si trebuia exploatat la maxim. Primele fotografii realizate au fost  intr-un loc care stiam ca poate oferi o compozitie speciala. Aurora a inceput sa se arate timid fiind urmata de cateva reprize foarte scurte de luminozitate mai intensa. Am folosit obiectivul 14-24mm f/2.8G ED avand nevoie de un unghi foarte mare de cuprindere. A fost suficient un ISO la 800 cu o diafragma deschisa la 2.8 si un timp de expunere de 8 secunde pentru a capta prima mea Aurora.

Nici nu am inceput sa fotografiez si deja am simtit primul avantaj oferit de Nikon D850. Butoanele iluminate care ajuta pe timp de noapte sa setezi cu usurinta aparatul pentru scena dorita. Al doilea avantaj este ecranul rabatabil care la cea mai fina atingere in modul LiveView va focaliza instantaneu chiar si in cele mai grele conditii de iluminare a subiectului. Avand sistemul de focalizare de la D5 nici nu aveam emotii in privinta focalizarii rapide in lumina scazuta. Asa am realizat prima fotografie realizata cu un senzor CMOS cu o rezolutie de 45,4 megapixeli. Acest nou tip de senzor este iluminat din spate, iar lipsa filtrului low pass ajuta lumina incidenta sa ajunga mai eficient la fotodiode, oferind detalii fara precedent. Ma gandeam cu groaza ce voi face in momentul in care am vazut ca biserica este puternic luminata de cateva reflectoare. Arata bine in peisaj daca o vezi in trecere ca turist, dar pentru fotografi este un cosmar daca vor sa capteze Aurora. Diferenta de expunere intre biserica iluminata si Aurora pe cer este de cel putin 3 stopuri de lumina. Totusi Nikon D850 s-a descurcat remarcabil de la primele apasari ale butonului de declansare. Plaja dinamica a reusit sa imi protejeze zonele puternic luminate , reusind in acelasi timp sa capteze si Aurora care era destul de de slab vizibila pe cer. Emotiile au fost risipite din prima seara.

A doua zi asa cum au anuntat la meteo am avut parte de vreme cu vant puternic si ploaie, care din cand in cand se transforma in lapovita si mazariche, ce te lovea neiertatoar pe fata, pe un drum inghetat pe o distanta de 260 km pana in centrul arhipelagului Lofoten. Chiar daca vremea nu a fost prielnica am reusit sa testez rezistenta aparatului in aceste conditii. Avand o ermetizare imbunatatita, Nikon D850 nu mi-a dat nicio emotie. Vantul spargea valurile la cativa metri de mine si imprastia rafale de stropi de apa direct pe obiectiv si aparat. Am mai vrut sa testez detaliul oferit de cei 45,6 mega pixeli, insa cand am ajuns la calculator si am vazut fotografiile pe monitor am ramas fara cuvinte; niciodata pana acum nu am crezut ca pot sa captez atatea detalii intr-o fotografie.

Poate va intrebati cam ce dimensiune au fisierele care contin atata informatie. Fotografiile de mai jos au dimensiunea de 8256x5504 pixeli si au intre 48MB si 54 MB. O sa va intrebati cam ce calculator va trebuie sa procesati astfel de imagini. Eu folosesc un laptop cu configuratia de mai jos si nu simt nevoia de viteza mai mare pentru a postprocesa aceste fisiere. La laptop eu am adaugat un SSD M2 de 256 GB.

In privinta stocarii acestor fotografii pe HDD-uri externe va pot spune ca eu ca profesionist nu fac mai mult de 3 TB pe an. Investitia este una modesta tinand cont de valoarea si calitata fotografiilor finale. In aceasta tura foto din Norvegia am facut 40 de GB in 8 zile. Cei care se ocupa de fotografie de eveniment o sa spuna ca ei fac in jur de 4000 de fotografii pe fiecare nunta si ca aici ar exista o problema. Eu zic ca nu! Un alt avantaj este ca Nikon D850 ofera optiunea de a seta marimea fisierelor RAW in functie de ce vei dori sa fotografiezi. Cand ai nevoie de rezolutie maxima a aparatului pentru fotografiile ce vor fi printate in formate mari poti seta RAW la rez maxima de 45,6 megapixeli. Cand nu ai nevoie de rezolutie maxima aparatul ofera optiunea de fisiere RAW Mediu, imaginea rezultata este de 25,5 megapixeli (6192 × 4128) sau fisiere RAW mic la o rezolutie de 11,4 megapixeli (4128 × 2752).

Urmatoarele 3 zile au fost extrem de nefavorabile pentru fotografia de peisaj vremea alternand intre momente de viscol si momente de acalmie, cand soarele isi facea aparitia pentru scurte momente. In tot acest timp am parcurs 700 km in diferite zone din arhipelag in cautarea celor mai bune puncte de statie pentru momentele cand vom avea conditii bune de fotografiat. Locurile le aveam salvate cu mult inainte de a incepe calatoria dar vroiam sa ma asigur ca nu voi avea surprize cand ajung in momentele cheie.

Iata cateva din fotografiile realizate in aceste 3 zile. Fotografiile cu expunere lunga au fost realizate cu ajutorul filtrelor ND de 9 stopuri la un timp de 30 de secunde si diafragme intre F5,6 si F9

Indiferent de vreme momentul meu preferat pentru fotografia de noapte ramane “Ora Albastra”

Ca fotograf de piesaj am folosit de multe ori tehnica de Focus Staking unde fotografia rezultata are un camp de profunzime infinit. Era destul de greu sa aplic aceasta tehnica cu Nikon D750. De data aceasta am scapat de munca suplimentara pentru a schimba punctul de focus in multiple planuri pentru a realiza o fotografie cu focale lungi in planuri joase. Nikon D850 ofera optiunea de Focus Staking direct din aparat dand posibilitatea sa alegi un anumit numar de fotografii de la 1 la 100 cu mai multe puncte de focus in multiple planuri. Fotografiile rezultate la fiecare declansare in serie sunt salvate intr-un folder nou pe card de fiecare data. Fototografii rezultate pot fi suprapuse in diverse programe de suprapunere cu tehnica focus staking. Obiectivul folosit a fost Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2,8 ED VR la o focala de 50mm. Iata doua fotografii rezultate cu aceasta tehnica.

A venit momentul pentru cateva cadre de actiune. In Norvegia se face surfing in toate anotimpurile. Polar surfing este sportul preferat al localnicilor pe timp de iarna. Momentul perfect pentru a testa rafala de 7 cadre pe secunda cu fisiere RAW la rezolutie maxima. Cardul folosit in tura foto a fost un card SDXC SANDISK EXTREME PRO de 64 GB.

Acum sa va povestesc despre punctul culminant al calatoriei cand am prins doua zile de vreme buna in care am fost plecati la fotografiat de dimineata pana tarziu in noapte. Cand ai lumina buna si temele facute cu cateva zile inainte, nu ai cum sa ratezi; cireasa de pe tort a fost ca am avut sansa sa prindem Aurora in toata splendoarea ei, chiar si pentru cateva momente. Sper ca in octombrie in Islanda vremea sa fie mai prietenoasa cu noi.

In continuare am realizat 2 panorame compuse din 6 cadre verticale cu obiectivul AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8E ED VR.

Pentru a testa plaja dinamica a aparatului am subexpus, la acest cadru, din aparat in mod intentionat. In postprocesare cu softul dedicat Nikon CAPTURE NX-D, pe care il descarcati gratuit de aici:  http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/101.html,  am recuperat detaliile in umbra. Ma refer la recuperare in umbra cu nivel de 100% . Priviti rezultatul:

Cel mai mult am fost incantat de posibilitatea de a realiza video timelapse la o rezolutie 4K direct din aparat. Daca se foloseste optiunea de intervalometru, fotografiile rezultate se pot procesa in video 8K. In acest link puteti vedea rezultatul video 4K: https://www.youtube.com/watch?v=BVBJyf-JIcw

Urmeaza in aceasta vara sa realizez teste cu capacitatea ISO in fotografia de astro. Nikon D850 este cu siguranta regele fotografiei de peisaj al momentului. Cel putin una dintre aceste fotografii va prinde viata dupa ce va fi printata in format mare la rezolutie maxima. Nu pot decat sa ma gandesc cu bucurie la urmatoarea calatorie alaturi de acest aparat pe care il consider un partener de incredere.

www.eduardgutescu.ro

Pagina Facebook : https://www.facebook.com/edigutescu

norvegia, eduard gutescu, nikon d850, aurora borala

Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 2 comentarii
Marian Radu
Marian Radu a scris pe 23-04-2018 la 14:15
Balansul de alb la fotografiile cu Luminile Nordului discutabil...cam verde fosforescent...Parerea mea.
Gutescu Eduard
Gutescu Eduard a scris pe 23-04-2018 la 15:41
Recomand sa le vezi pe un monitor calibrat. Conteaza foarte mult. Balansul de alb este la 3570 grade K . Daca doresti iti pot trimite un fisier RAW pentru a te convinge ca nu a fost umblat la saturatia culorilor. Vezi ca ai un mesaj in privat pe facebook.
Marian Radu
Marian Radu a scris pe 23-04-2018 la 15:46
Ok...astept mesajul.
Panţu Gabriela
Panţu Gabriela a scris pe 12-04-2018 la 17:09
Felicitari, un articol de 5 *, iar galeria de folotografii - o incantare!
Gutescu Eduard
Gutescu Eduard a scris pe 12-04-2018 la 18:41
Multumesc Gabriela!
Andrei Pandele
Andrei Pandele a scris pe 14-05-2020 la 20:03
Superbe fotografii, felicitari, d-le Gutescu. Dar de la dvs, profesionist, ma asteptam saa folositi carduri de memorie XQD. Si nu ca sunt mult mai rapide, la peisaje nu are importanta. Dar sunt considerate mult mai sigure. Nu am auzit sa se fi pierdut informatia pe aceste carduri. Adevarat ca sunt scumpe...

Articole similare |
Articole recente
Daca sunteti pasionati de calatorii sau fotografi entuziasti, sunteti influenceri sau creatori de continut video, Nikon Z50 este alegerea perfecta pentru cei care isi doresc esente tari in sticlute mici. Noul aparat Nikon Mirrorless cu sensor APSC,...
citeste tot
Locul desfasurarii evenimentului -  ARHIPELAGUL LOFOTEN Tema propusa - fotografie de peisaj si fotografie de calatorie Data desfasurarii 4 - 14 Martie  2020 (11 zile) Locuri disponibile - 6 PRET 1200 Euro        ...
  Ninge de mai bine de doua saptamani. Aproape neincetat. Parca ar fi sfarsitul lumii. Uneori mai domol, cu fulgi mari si jucausi, alteori in rafale de vant cumplite. Ninge chiar si pe orizontala. Nu pare vremea in care sa vrei sa iesi afara din...
Va invitam sambata, 12 septembrie 2015, la ora 13, la vernisajul expozitiei fotografice "Calator in Tara Barsei" a lui Eduard Gutescu, ce va avea loc la Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" - Sala de Sticla.   In urma cu un...
citeste tot
Fotograful Eduard Gutescu va invita in perioada 9 - 17 august 2015 intr-o Tabara de fotografie in Tara Barsei, care il va avea ca lector pe profesorul Radu Grozescu. Tabara foto se adreseaza persoanelor de toate varstele, nivel incepator,...
Editia a doua a Noptii Studiourilor Foto se apropie cu pasi repezi, iar studiourile au pregatit o multime de activitati pentru vizitatorii care le vor calca pragul pe 20 iunie. De la sedinte foto cu motociclete si ATV-uri pana la ateliere de...
Nu degeaba Nikon D7100 este varful de gama al aparatelor APS-C existente pe piata. Spun asta pentru ca de la primele fotografii  pe care le-am facut cu acest model am fost foarte impresionat de claritatea si detaliile fara precedent. Claritatea...
citeste tot
Fotografii Laurentiu Pavel si Dorin Bofan s-au intors cu imagini si un clip din tinuturile nordice, mai precis vestul Norvegiei. Au trecut prin mai multe parcuri nationale unde toamna este bine reprezentata de mesteceni si vegetatia alpina....
Drumul ne trece de cercul polar, de Laponia, de primele fiorduri ale Norvegiei, iar in final dupa cateva poduri si tunele suntem in Lofoten. Iesim repede de pe drumul principal, ne abatem printre niste casute si coboram pe plaja. Valurile inspumate...
De o buna bucata de vreme imi propusesm sa ajung in nordul Europei, zona care mi se parea indeparata si fantomatica, senzatie alimentata de mitologia nordului, de Valhalla si Kalevala, de Odin si corbii sai. Am inceput sa ma documentez despre zona de...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.