11 februarie 2010

Nikon D3S - o evolutie mult asteptata

Florin Crisan
Redactor sef al revistei Foto - Video Digital


Evolutia este adanc inradacinata in natura umana. Aceasta este insasi motorul civilizatiei, fara de care viata asa cum o stim nu ar fi fost posibila. Indiferent ce facem, vrem mai mult, mai bine. Majoritatea celor care am inceput pe film am facut primii pasi cu aparate din URSS sau Germania Democrata. Apoi am crescut si am vrut mai mult. Era perioada de glorie a renumitelor Zenit. Acestea erau considerate super-aparate fotografice, invinse la popularitate doar de SLR-urile Est-Germane Praktika. Aparatele producatorilor din afara blocului comunist erau pe atunci mai mult legende decat realitate.


Asa am invatat fotografie. Am mirosit revelator si ne-am ars mainile cu chimicale aduse „pe sub mana”. Ne chinuiam sa scoatem mai mult din filmele foto disponibile pe piata. imi amintesc cu nostalgie cum „fortam” filmele. Astfel, foloseam un film de ISO 400 (pe atunci DIN 24), il expuneam ca si cum ar fi fost ISO 800, apoi shimbam concentratia revelatorului si supradevelopam, pentru a obtine efectul dorit. E adevarat, culorile nu mai erau exact ce ar fi trebuit sa fie, dar fotografiile finale erau inca bune pentru publicare in ziar. in plus, obtineam acel plus de sensibilitate atat de necesar in fotojurnalism.
imi doream atunci sa nu mai am problema sensibilitatii. Visam sa pot fotografia cand vreau eu, unde vreau eu. Visam acest lucru la fel cum unii viseaza sa castige la Loto. Imi faceam planuri si ma gandeam: Oare cum ar fi?

Au trecut anii si tehnologia digitala s-a impus printr-o prezenta solida. Am fost unul dintre primii fotojurnalisti care a adoptat neconditionat noua tehnologie. 1,4 megapixeli nu mai inseamna nimic in prezent, dar in 1997 contau. insa cel mai importanta nu era rezolutia, ci libertatea. Am invatat rapid ca fotografia digitala insemna libertate; mai putin timp in laborator imi permitea petrecerea a mai mult timp pe teren. Dar nu in ultimul rand, fotografia digitala imi permitea abordarea corecta a luminii. Am invatat rapid sa reglez cei doi parametri pentru care nu regret fotografia pe film: balansul de alb si sensibilitatea. Cu timpul, sensibilitatea senzorului a devenit atat de importanta, incat acum este unul dintre factorii determinanti in alegerea unui nou aparat foto.

Dorinta mea cea mare este sa am un DSLR care sa imi permita sa imi exprim liber creativitatea, fara sa fiu constrans de lumina existenta. Pana cu cateva luni in urma, idealul meu era un aparat foto care sa imi permita utilizarea a ISO 6400 fara probleme prea mari. Dezideratul mi se parea foarte greu de atins, in ciuda progreselor tehnologice din ultimii ani. Desi sunt utilizator de Nikon din 1994, am lucrat cu tot ce a existat pe piata DSLR din 2002 pana in prezent. Fiecare dintre producatori are in oferta cel putin un DSLR care satisface orice pretentie, insa fiecare dintre aceste aparate foto are limitarile sale.

Lucrurile aveau sa ia o intorsatura benefica odata cu lansarea noului Nikon D3S. Inca de la anuntul oficial al companiei, am fost foarte incantat de faptul ca proiectantii nu s-au mai preocupat de „cursa megapixelilor”, ci s-au aplecat mai degraba asupra calitatii imaginii si posibilitatii utilizarii noului aparat in orice conditii. Am avut sentimentul ca cineva i-a ascultat, in sfarsit, si pe fotografi. Astfel, am hotarat ca acest material va aborda modul in care noul DSLR m-a facut sa ma simt. Pentru detaliile tehnice, oricine poate consulta site-ul oficial. Marturisesc ca in momentul in care am ajuns la lansarea oficiala, la sala ANEFS, inca eram suspicios cu privire la calitatile anuntate de producator. ISO 12800 mi se parea o valoare astronomica, la care prea putin probabil ca fotografiile sa mai arate a altceva decat a desen in creta. Dar realitatea avea sa ma contrazica. Odata ajuns la sala de baschet, cei de la Skin ne-au pus la dispozitie suficiente aparate, astfel incat toti fotografii participanti au avut timp sa testeze noua creatie. D3S m-a facut sa ma simt „ca acasa” imediat dupa ce l-am luat in mana. Mi-a luat mai putin de 30 de secunde sa ajustez meniurile conform gusturilor mele. Sunt foarte familiarizat cu meniurile Nikon, este adevarat. insa structura lor perfecta, ordonata si logica se pastreaza si in cazul lui D3S, astfel incat mi-a fost foarte usor sa gasesc toate reglajele de care aveam nevoie. Cele cateva minute pe care le-am avut la dispozitie pentru a fotografia cu acest aparat mi-au fost deajuns pentru a imi da seama cu ce am de a face, dar in acelati timp mi-au deschis setea de cunoastere. Acum voiam sa aflu mai mult.Ceea ce s-a si intamplat. Dupa ce am primit aparatul pentru teste, am avut ocazia sa ii pun la incercare capabilitatea in cele mai dificile situatii: o sedinta foto urbana de noapte la -20 grade si o seara de schi pe partia Clabucet.

Despre corpul aparatului nu pot spune decat ca se simte ca si cum „mi-ar fi crescut in mana”. Toate butoanele sunt perfect ordonate si aliniate, iar accesul la orice comanda este foarte facil. Totusi, in ceea ce priveste butoanele, am doua observatii: mi-a fi placut daca zoom-ul functiei Play ar fi fost comandat de doua butoane (zoom in si zoom out) ca la alte modele; apoi, am resimtit acut lipsa de pe grip a butonului de selectare a zonei de focalizare. La lucrul pe verticala, accesul la butonul de selectare este dificil si cred ca ar fi fost o idee buna ca acesta sa aiba un corespondent pe zona de grip.


Nu o sa mai insist asupra meniurilor, deoarece orice comentariu pe aceasta tema este inutil. Desi Nikon D3S ofera practic o infinitate de reglaje si combinatii, totul este bine structurat si organizat si nu am fost tentat nici macar pentru o secunda sa deschid manualul de utilizare. Acolo unde exista dubii, ajutorul vine imediat prin apasarea butonului „?”. Mi s-au parut din nou binevenite butoanele de reglaj din zona inferioara spate, care permit accesul rapid la principalii parametri. In plus, am salutat continuarea unei traditii Nikon: posibilitatea inversarii rolurilor celor doua rotite (timp de expunere/diafragma). Poate ca pentru unii fotografi acesta nu este un amanunt important, insa pentru mine conteaza.

Pe timpul noptii, la -20 grade, Nikon D3S s-a comportat conform asteptarilor. Desi am folosit un card CF 8GB 600x, salvarea fisierelor s-a desfasurat mai lent decat in conditii normale, insa totusi rapid comparativ cu alte modele mai vechi. Ecranele au reactionat mai lent, iar semnalizarea zonelor de focalizare din vizor a devenit mai slaba ca intensitate. Acestea sunt consecinte normale ale temperaturii scazute si le-am tratat ca atare. insa am remarcat faptul ca bateria EN-EL4 din dotare a rezistat mai mult decat ma asteptam. Astfel, am reusit sa „trag” 200 de cadre cu 21% din baterie. Nu pare mult, dar aparatul a functionat exclusiv in frigul noptii pentru aproape cinci ore consecutiv, deci aceasta este o adevarata performanta.


Fotografiile obtinute arata putin zgomot de imagine chiar si la ISO 12800. Acesta incepe sa fie vizibil abia la ISO 25600. Am incercat si ISO 102400, insa in acest caz zgomotul de imagine este foarte vizibil. In mod surprinzator insa, aparatul reda detaliile si culorile foarte bine chiar si la acest nivel al sensibilitatii. Aceasta a fost o adevarata revelatie pentru mine, cu atat mai mult cu cat optiunea Noise Reduction a fost oprita pe durata intregii sesiuni. Cu alte cuvinte, desi cea mai mare valoare a sensibilitatii nu ofera cele mai bune rezultate, acestea sunt mult peste asteptari. Pana la urma, este de preferat sa am o fotografie cu zgomot de imagine, decat sa nu pot fotografia deloc. Pe parcursul sesiunii nu am folosit deloc trepiedul, insa am reusit sa surprind imagini clare, desi am fotografiat in cele mai intunecate zone ale Brasovului Vechi. Nu am folosit un obiectiv cu stabilizare de imagine, ceea ce face ca rezultatele sa fie si mai meritorii. Iar D3S a functionat ireprosabil, fara sa aiba simptomele obisnuite in cazul temperaturilor foarte scazute.

Pentru sesiunea foto pe partia de schi, am folosit mai vechiul zoom Nikon 80-200mm F:2,8 (modelul fara stabilizare de imagine). De data aceasta, temperatura nu a fost chiar atat de scazuta ca in timpul sesiunii foto de noapte, insa chiar si asa, cele -15 grade pot pune probleme oricarui DSLR digital. Era Vineri seara si partia nu era aglomerata. Cei mai multi dintre schiori erau incepatori, deci a trebuit sa petrec mai mult timp pe partie. La inceput m-am temut ca aparatul ar putea avea de suferit din cauza tunurilor de zapada care au functionat tot timpul. insa minusculii fulgi creati de aceste dispozitive nu au reusit sa il afecteze pe D3S, care este foarte bine protejat impotriva acestui gen de intemperii. Pe partie am folosit ISO 6400 si ISO 12800, dupa caz. Deja stiam la ce sa ma astept, deci comportamentul impecabil al aparatului foto nu m-a mai surprins. Surprinzatoare a fost doar abilitatea de focalizare. Desi zoomul folosit este de generatie mai veche, tandemul format dintre acesta si noul D3S a functionat perfect. Practic, este foarte greu sa obtineti fotografii neclare cu acest aparat. Chiar si in conditiile in care vizibilitatea a fost mult diminuata din cauza ninsorii artificiale, Nikon D3S a reusit sa ghideze vechiul zoom pentru obtinerea unor fotografii clare. Bineinteles, cele 51 de puncte de focalizare sunt foarte importante pentru realizarea acestui deziderat. Ba chiar in unele situatii sunt indispensabile. Desigur, toate modurile de focalizare functioneaza ireprosabil, insa eu prefer sa lucrez in modul Spot, de aceea apreciez in mod deosebit numarul sporit de puncte de focalizare.


Tot pe partia de schi am avut curiozitatea sa testez si functia video. Aceasta este mai dificil de utilizat in conditiile respective, insa a furnizat filme bune, in care cadrele se succed natural, fara miscari „rupte”. Apreciez faptul ca Nikon a decis sa doteze acest model cu functie de filmare, insa nu sunt un fan. intr-adevar, aparatul filmeaza foarte bine, iar efectul Bokeh generat este foarte frumos, insa consider ca pentru un fotograf profesionist filmarea HD are mai mult valoare documentara decat artistica.

In concluzie, Nikon D3S este aparatul foto la care visam cu ochii deschisi cand „fortam” filmele fotografice pentru a le mari sensibilitatea. Perfect „croit” pentru orice profesionist, D3S nu dezamageste in nici o situatie. Desi se adreseaza profesionistilor, consider ca este atat de usor de utilizat incat poate fi manevrat de oricine are notiunile fotografice de baza.

mult



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

Articole similare |
Articole recente
Bucuresti, 14 octombrie 2009 - SKIN, importator si distribuitor al unora dintre cele mai importante branduri internationale din domeniul tehnologiei informatiei si unic importator Nikon in Romania, anunta lansarea Nikon D3S - primul aparat foto DSLR...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2020. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.