18 ianuarie 2013

Imaginea din oglinda - de Petrisor Iordan

Fotograful Petrisor Iordan va propune o reflectie despre fotografie si fatetele ei subiective. Va reamintim ca au inceput inscrierile pentru Cursul de fotografie sustinut de Petrisor Iordan la Casa de Cultura a Studentilor Bucuresti. Atelierele practice includ sedinte care trateaza modul de folosire creativa a tehnicii fotografice, studiul mijloacelor de expresie si subiecte legate de fotografia comerciala. Puteti afla mai multe detalii la sfarsitul articolului.

 

 

Realizarea unor fotografii de calitate presupune, in afara folosirii suportului tehnic, si dezvoltarea spiritului de observatie, largirea orizontului de cunostinte prin care putem intelege ceea ce ne inconjoara. Aceasta preocupare pentru felul in care vedem lucrurile inconjuratoare nu numai ca ne ajuta sa descoperim noi subiecte, dar si sa rezonam superior in fata acestora: putem face asocieri, izola anumite forme si incarca subiectele cu un sens figurativ; in functie de interpretarea pe care o avem putem scoate din anonimat elemente si scene banale, care altfel nu ar spune nimic special.

 

Viziunea personala, subiectiva, devine asadar creatoare si semnificativa prin impunerea unei realitati iluzorii, o combinatie intre imaginea reala si ideea noastra despre aceasta realitate. Se poate spune ca putem vedea lumea printr-un filtru simplu si transparent, sau dimpotriva, printr-unul care distorsioneaza datorita incarcaturii culturale. Acest filtru sta de fapt la baza modului de a fotografia, incepand de la perceptie si pana la alegerea mijloacelor prin care sa putem arata ce si cum am vazut.

 

© Yoshihiro Hagiwara                                                                            

 

© Sebastiao Salgado

Fotograful nu trebuie sa fie asadar doar un operator calificat in reglarea aparatului, un aparat de copiat subiecte frumoase, ci mai degraba un depozit de cunostinte si experiente, un explorator activ inzestrat cu simturi si trairi estetice. Bineinteles ca exista diferente, dictate mai ales de tipul de fotografie practicat: fotografia balistica, spre exemplu, necesita studierea metodelor aproape exclusiv tehnice, fotografiatul animalelor presupune cunosterea comportamentului acestora, pe cand in fotografia jurnalistica, portretul si alte asemenea teme presupun o pregatire ce depaseste cu mult preocuparea pentru cunoasterea butoanelor si functiilor aparatului.

 

Cat de multa tehnica este intr-o fotografie artistica si cata arta provine din tehnica depinde insa de o combinatie personala, de modul in care alegem sa convertim realitatea in fotografie. Fotograful trebuie insa sa gaseasaca un echilibru intre preocuparea pentru universul tehnic, impusa de mijloace, si cel spiritual, necesar pentru a intelege si interpreta ceea ce vede.

                             
© Robert Doisneau                                                   

 

© Ernst Haas



Instruirea fotografului cuprinde asadar educarea sensibilitatii fata de senzatiile vizuale oferite de forme, culori, aranjamente compozitionale si a modului de a se raporta la ele. Ce vedem la un subiect are legatura nu numai cu felul cum arata dar si cu ce stim, ne place sau ne imaginam despre el, este o combinatie intre real si mental; acelasi peisaj poate fi decupat intr-un cadru nonfigurativ, poate fi surprins, romantic, intr-o lumina vie si galbena de dimineata sau inregistrat, complet inexpresiv, intr-o situatie banala de amiaza. Cu cat putem distinge mai multe variante ale aceluiasi subiect, cu atat putem fotografia mai mult.

 

Probabil ca fiecare dintre noi a impartasit bucuria sau sobrietatea care debordeaza dintr-o fotografie de portret, sentimentul sublim aflat in fata unei scene din natura sau caracterul esential al reprezentarilor abstracte. Transmiterea acestor stari si combinatii vizuale care reusesc sa comunice, presupune, pe langa cunoasterea conventiilor de comunicare vizuala, si un exercitiu al producerii proceselor mentale care le produce; trebuie sa ne pregatim pentru a putea simti, bucura si vedea lucrurile in acel sens, sa avem acces la acel nivel de comunicare.
 

                                                      

© George Brassai                                                      

 

© Irving Penn           

Depasirea preocuparii pentru tehnica ne va apropia, implicit, de rezultate mai expresive, totul va fi orientat catre o infatisare a subiectului intr-un anumit fel: nu ne vom mai multumi sa fotografiem o persoana pur si simplu ci vom dori s-o aratam intr-o conjunctura reprezentativa, legata de un comportament sau personaliate, nu vom mai incadra un peisaj pentru ca ne place, ci vom arata exact ceea ce ne atrage la acesta, nu vom mai accentua, nesigur, culoarea si contrastul, ca sa mascam de fapt o lipsa a continutului. Formele trebuie sa  devina mai simple si esentiale iar instrumentele tehnice si compozitionale, modul de prelucrare sa fie supuse felului in care vedem acel lucru.

 

Decolorarea unei fotografii va fi facuta pentru a trimite ochiul in cautarea texturilor si a volumelor, profunzimea mica de camp va accentua prezenta unui spatiu necunoscut, imaginar, si nu doar pentru a sublinia potenta mijloacelor sau aspectul inedit. Putem alege sa punem privitorul in relatie directa cu un mediu real, obiectiv, sau dimpotriva, putem sa cream un mediu virtual; putem fi un bun tehnician, cu imagini de o calitate impecabila dar care nu spun nici o poveste, sau un fotograf ale carui imagini vorbesc si transmit emotii. Modul in care ne raportam la subiect se oglindeste, superficial sau profund, in noi insine.


Articol de Petrisor Iordan

 

Cursul de fotografie ofera dotari tehnice profesionale constand in aparatura Nikon si echipamente de studio complete. Inscrierile se fac pana pe data de 7 februarie 2013, in zilele de marti, miercuri si joi, in intervalul orar 18:30 - 21:00. Detaliile privind programa, obiectivele lectiilor, articole despre fotografie, precum si galeria foto realizata de participantii din anii anteriori sunt disponbile pe www.cursfoto.ro.

petrisor iordan, critica, studiu, istorie



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

Articole similare |
Articole recente
Nikon a anuntat ca productia totala de obiective NIKKOR pentru aparatele foto DSLR si Nikon 1 a ajuns la 95 de milioane.   La inceputul acestui an, Nikon a anuntat modelul AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR, primul obiectiv NIKKOR care a adoptat in...
citeste tot
Nikon a anuntat ca productia totala de obiective NIKKOR pentru aparate DSLR si Nikon 1 a ajuns la 90 de milioane. In plus, numarul de obiective NIKKOR echipate cu SMW (Silent Wave Motor) a atins 50 de milioane de unitati. Nikon (cunoscuta atunci ca...
citeste tot
In cate feluri credeti ca puteti fotografia marea? Va invitam la workshop-ul sustinut de Petrisor Iordan, fotograf si instructor de fotografie, la Vadu-Corbu in perioada 11-13 aprilie 2014 pentru a afla impreuna. "Aparent, aceasta scena minimalista...
citeste tot
Nikon a anuntat ca a produs la inceputul lunii ianuarie 2014 obiectivul NIKKOR pentru aparate cu obiective interschimbabile cu numarul 85 de milioane.Nikon (cunoscuta atunci ca Nippon Kogaku K.K.) a lansat in 1959 sistemul Nikon F, cat si primul...
citeste tot
Nikon a anuntat astazi atingerea pragului de 80 de milioane de obiective NIKKOR produse. Aceasta performanta vine dupa ce la sfarsitul lunii ianuarie, compania japoneza a sarbatorit 80 de ani de la lansarea marcii NIKKOR. Nikon (cunoscuta atunci ca...
citeste tot
Fotograful Petrisor Iordan este autorul celui mai nou episod al Ghidului de Calatorie, acesta explorand Harghita si Covasna impreuna cu Nikon COOLPIX P7700 si punctand cele mai importante atractii turistice. Invecinat la nord cu judetul Suceava,...
citeste tot
Dupa ce invatam sa folosim aparatul si cum trebuie sa compunem, ce mai urmeaza? Aparent totul e simplu, principiile generale ale compozitiei sunt usor de inteles, iar functiile aparatului au un numar finit. Si totusi, este evident ca de aici inainte...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video de la seminarul foto Joaca de copii organizat de catre Nikon sambata, 9 iunie, si prezentat de fotograful Petrisor Iordan.Timp de aproximativ o ora jumatate, Petrisor Iordan a discutat despre...
citeste tot
Secretul obtinerii unor imagini de calitate consta nu numai in perfectionarea mijloacelor tehnice si artistice, dar si in incercarea de a extinde orizontul abordarii noastre, de a ne depasi obiceiurile si de a incerca sa obtinem ceva nou....
citeste tot
Lumina este materialul de lucru al fotografului. Prin lumina se pun in evidenta materia, culoarea si forma, care se inregistreaza apoi cu ajutorul aparatului pentru a se produce imaginea fotografica. Lumina influenteaza atat procesul de inregistrare...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.