08 septembrie 2011

Exercitii practice de fotografie - eseu de Petrisor Iordan

Secretul obtinerii unor imagini de calitate consta nu numai in perfectionarea mijloacelor tehnice si artistice, dar si in incercarea de a extinde orizontul abordarii noastre, de a ne depasi obiceiurile si de a incerca sa obtinem ceva nou. Experimentarea unor tehnici noi de fotografiere, abordarea subiectelor in conditii diferite de lumina, de vreme nefavorabila sau abordarea unor medii si subiecte putin cunoscute si mai ales preocuparea continua pentru un rezultat diferit ne va oferi suportul obtinerii unor imagini cu un fundament mai creativ.

 

Iata cateva exercitii prin care am putea sa deprindem noi abordari, prin care partea invizibila a imaginii, acel ceva pe care l-am simtit atunci cand am facut fotografia, sa poate transcede partea vizibila si sa formeze o expresie, un mod de comunicare. 

 

Alegeti-va o fotografie si incearcati sa dezvoltati o atitudine critica prin interpretarea acesteia. Nu va limitati la aprecierile de natura tehnica si continuati cu elemente de compozitie, lumina, semnificatiile desprinse din continutul acesteia. Intrati in detalii si incearcati sa gasiti o legatura intre subiect, culori, lumina, aranjamentul elementelor etc. Este o fotografie care arata in mod direct ceva sau sugereaza, are o compozitie care socheaza vizual sau incanta estetic? 

 

© Robert Mapplethorpe

 

Alegeti-va un subiect si fotografiati-l de mai multe ori astfel incat in fiecare imagine sa aratati altceva. Urmariti de fiecare data ca rezultatul sa fie o transformare radicala, ceva care nu mai seamana prea mult cu cel obtinut anterior. Porniti de la o copiere simpla a infatisarii acestuia, incercati sa-l izolati si sa-i puneti in valoare diferitele aspectele particulare si apoi interpretati-l, fotografiati-l in spiritul ideilor pe care le aveti despre acesta, surprindeti-i esenta.

 

© Mihai Mangiulea

 

Alegeti-va un efect si folositi-l la realizarea unei fotografii. Combinati efectele care decurg din alegerea diafragmei, timpului de expunere, filtrelor, distantei focale cu cele oferite de modul de iluminare, alegerea perspectivei, a contrastului, culorilor vs alb-nergru etc. Incercati sa distingeti intre efectele care ajuta in expresie si cele care influenteaza estetica.

 

© Chip Forelli

 

Alegeti-va o locatie si fotografiati-o de multe ori in decursul timpului. Observati schimbarile induse de anotimp, ora fotografierii, conditiile de lumina, situatiile particulare impuse de schimbarea pozitiei elementelor sau de efectele tehnice.In urma acestei analize puteti stabili mai exact ce va trebuie pentru a obtine un anume rezultat. Un rezultat multumitor va incepe intotdeauna cu o minima planificare.

 

© Harry Callahan

 

Alegeti-va un cuvant si incercati... sa-i faceti o fotografie, sau mai bine spus sa-l ilustrati printr-o fotografie. Se poate incepe cu variante mai simple ca de exemplu: „geometrie”, „monumental” si continua cu altele mai subtile ca „efemer”, „limitat”, „hotarat” s.a. Se poate pleca de la alegerea culorilor, luminii, a tipului de elemente si apoi trece la structura compozitiei. Este important atat modul direct prin care se „arata” acel cuvant dar si aspectele care il definesc metaforic.

 

© Bill Brandt

 

Alegeti-va o idee si incearcati sa o transpuneti intr-o imagine. Un exemplu este relatia omului cu natura: omul invadeaza natura, omul face parte din natura, omul este natura, omul schimba natura s.a. Identificati scara la care doriti sa o exprimati, elementele care pot face parte din imagine, situatiile reprezentative, genul estetic, modul de ilustrare, cautati alte solutii folosite de fotografi in situatii asemanatoare.

 

© Keith Johnson

 

Alegeti-va o poveste siilustrati-o prin fotografii. De obicei mai multe fotografii, impreuna, pot oferi un suport mai facil pentru ilustrarea unei povesti. Fiecare imagine in parte trebuie sa contribuie la constructia unui inteles comun; se constituie astfel suma informatiilor colaterale temei principale care dau, impreuna, un sens suplimentar care nu este prezent la nivel individual.

 

© James Balog

 

Alegeti-va o melodie siincercati sa gasiti sau sa construiti apoi o imagine corespondenta. Imaginea trebuie sa recompuna intr-un anume fel acea melodie: se pot analiza analogiile intre sunete si elemente, intre linia melodica si structura compozitiei, intre modul de executie si contrast s.a. Identificati intai elementele simple: liniile, punctele, culorile, lumina, apoi treceti la localizarea lor, proportii, modul de propagare linear (repetitii) sau spatial (texturi), perspectiva, amplitudinea s.a. 

 

© Nancy Spencer

 

Alegeti-va un film si apoi cautati o secventa care poate fi considerata o sinteza a intregului. Din secventa alegeti o scena, o imagine reprezentativa. Puteti selecta mai multe scene si apoi mai multe imagini; prin comparatie eliminati succesiv una cate una pana la imaginea finala. Ultima, cea mai buna, trebuie sa ne ofere o ideee cat mai completa asupra filmului. Daca nu e de ajuns, ce ar trebui adaugat ca sa fie completa?

 

© Gregory Crewdson

 

Alegeti-va un fotograf, un maestru al fotografiei, si analizati-i lucrarile. Identificati-i proiectele, temele, procedeele tehnice si artistice, fundamentul cultural al operei sale. Care sunt elemente definitorii prin care acesta influenteaza modul de tratare a subiectului? Aflati care artisti l-au influentat si cautati o legatura intre imaginile lui si operele acestora. Incercati apoi sa realizati o fotografie privind din punctul acestuia de vedere si combinati aceasta experienta cu propriile idei.

 

© Arno Rafael Minkkinen

 

Text de Petrisor Iordan

www.cursfoto.ro

fotografie, petrisor, petrisor iordan, iordan, exercitii



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

Articole similare |
Articole recente
Workshopul Fotografie de nunta se va desfasura in zilele de 16-17 aprilie 2016 si isi propune sa acopere toate aspectele fotografiei de nunta, incepand de la abordare, tehnica folosita, tipuri de iluminare, setari aparatura, sesiune demonstrativa de...
citeste tot
Va invitam sambata aceasta, 24 noiembrie, la cea de-a doua intalnire cu fotograful Radu Grozescu pe marginea cursului video de introducere in fotografie initiat pe nikonisti.ro. Veti avea ocazia sa ii adresati intrebari legate de notiunile prezentate...
citeste tot
Va prezentam astazi cel de-al zecelea episod al cursului video de fotografie realizat de Nikon impreuna cu fotograful Radu Grozescu, care se va concentra pe tot ce inseamna blituri si accesorii foto. Episodul 10 va include subcapitole ca: gama de...
citeste tot
Va prezentam astazi cel de-al noulea episod al cursului video de fotografie realizat de Nikon impreuna cu fotograful Radu Grozescu, care se va concentra asupra gamei de obiective NIKKOR. Radu Grozescu va raspunde si pe forum, pe topicul dedicat...
citeste tot
Va prezentam astazi cel de-al optulea episod al cursului video de fotografie realizat de Nikon impreuna cu fotograful Radu Grozescu, care va discuta despre aspectul imaginii, balansul de alb, picture controls, Active D-lighting si calibrarea...
citeste tot
Va prezentam astazi cel de-al saptelea episod al cursului video de fotografie realizat de Nikon impreuna cu fotograful Radu Grozescu, care va discuta despre doua dintre cele mai importante aspecte ale tehnicii fotografice, si anume focalizarea si...
citeste tot
Va prezentam astazi cel de-al saselea episod al cursului video de fotografie realizat de Nikon impreuna cu fotograful Radu Grozescu. Astazi, veti avea ocazia sa invatati cum interactioneaza cei trei parametri de baza ai expunerii, timpul, diafragma...
citeste tot
Dupa ce invatam sa folosim aparatul si cum trebuie sa compunem, ce mai urmeaza? Aparent totul e simplu, principiile generale ale compozitiei sunt usor de inteles, iar functiile aparatului au un numar finit. Si totusi, este evident ca de aici inainte...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video de la seminarul foto Joaca de copii organizat de catre Nikon sambata, 9 iunie, si prezentat de fotograful Petrisor Iordan.Timp de aproximativ o ora jumatate, Petrisor Iordan a discutat despre...
citeste tot
Lumina este materialul de lucru al fotografului. Prin lumina se pun in evidenta materia, culoarea si forma, care se inregistreaza apoi cu ajutorul aparatului pentru a se produce imaginea fotografica. Lumina influenteaza atat procesul de inregistrare...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.