1. Spune-ne câte ceva despre ține.
Raed: Lucrez că profesionist din 2004 la Gazeta Sporturilor, iar în 2012 am prins prima mea ediție de Jocuri Olimpice, la Londra, apoi a urmat cea de la Tokyo în 2021 și acum cea de la Paris.

2. Ce înseamnă Jocurile Olimpice pentru un fotojurnalist?
Raed: La Londra mi-am dat seama că o ediție de Jocuri Olimpice înseamnă o bucată de viață pe repede înainte. Este vorbe despre muncă, despre atingerea obiectivelor, despre emoții, despre victorii, înfrângeri, despre suferință, despre bucurie în 32 de sporturi și cu 10.000 de sportivi implicați, iar noi suntem acolo să le prindem pe toate. Pentru mine este competiția supremă din sport și îmi doresc să ajung la cât mai multe pentru că nicio altă întrecere nu-mi oferă acest tablou complet în doar 17 zile.

3. Ce tip de provocări ai întâmpinat că fotograf la această ediție a Jocurilor Olimpice?
Raed: În primul rând, cred că pentru toți jurnaliștii a fost complicat cu distanțele mari dintre bazele în care s-au desfășurat probele.
Apoi anumite sporturi aveau nevoie de un tichet suplimentar pentru a avea acces la concurs, așa cum a fost cazul înotului, iar acest lucru a fost un stres în plus. Apoi faptul că trebuia să ajungi cu ore bune înainte de începerea probelor pentru a prinde un loc cât mai bun, iar asta înseamnă timp mort în care nu făceai nimic. În rest, nu au fost mari dificultăți.

4. Cum a arătat programul tău că fotograf în cadrul acestui eveniment? Povestește-ne cum decurgea o zi standard.
Raed: Nu prea există zi standard la Jocurile Olimpice, știi doar că pleci dimineață din camera de hotel și ajungi seară târziu. Programul zilei depinde și de ce ai de urmărit în fiecare zi, la mine a fost vorba despre sportivii români, iar prima săptămâna a fost una extrem de încărcată, apoi pe final am mai apucat să merg și la alte competiții în care nu erau angrenați sportivi români, cum ar fi skateboarding, echitație sau baschet. Nu am avut nicio zi liberă și nici nu-ți doreșți una când ajungi la o astfel de competiție.

5. Toată România a fost cu sufletul la gură pentru sportivii nostril. Cum te–ai simțit tu să poți fotografia astfel de momente istorice pentru țară, precum momentul cu David Popovici, spre exemplu?
Raed: În momentul în care se desfășoară concursul nu poți să simți nimic, treaba ta este să prinzi cât mai mult din ce se întâmplă acolo, să-ți găseșți abordarea, cadrele, să prinzi reacțiile, nu e timp de simțit, mai ales la sporturile în care totul se decide în mai puțîn de două minute sau chiar în 47 de secunde. Victoria lui David Popovici la 200 metri liber a fost într-adevăr un moment extraordinar, mai ales că am fost la toate competițiile sale majore de seniori începând cu anul 2022. M-am bucurat abia după ce am trimis ultima poză în redacție.

6. Ce echipament ai folosit la Jocurile Olimpice de la Paris? Aparate, obiective etc.?
Raed: Nikon Z9, Nikon Z8, Nikon Z6III, Obiective: NIKKOR Z 400mm f/2.8 TC VR S, 180-400 f/4, nikon Z 70-200 f/2.8, 24-70 f/2.8 Z, 16mm Viltrox f1.8, 10mm Laowa f2.8.

7. Ce setări ale aparatelor Nikon pe care le foloseșți te-au ajutat în cadrul acestor evenimente sportive?
Raed: Diferite setări în funcție de situație, dar de obicei manual și eventual Auto ISO. De ajutor mi-a fost funcția recall shooting function ce-mi permite să fac switch rapid între două setări total diferite cum ar fi să trec instant de la un timp de expunere de 1/1000 la 1sec.

8. Cum poate ajunge un fotograf român să fotografieze astfel de evenimente importante?
Raed: În primul rând trebuie să lucreze pentru o instituție de presă din România, să fie desemnat de acea instituție de presă că reprezentant al ei, apoi instituția la care lucrează face demersurile de acreditare.

9. Ce sfaturi ai pentru fotografii care visează să ajungă fotojurnalisti?
Raed: O să vorbesc pentru fotojurnaliștii de sport pentru că este domeniul meu. E important să te poți adapta oricărei situații începând de la programul atipic și terminând cu vremea de afară, să-ți placă sportul, să-i cunoști regulile și personajele pentru că atunci chiar poți spune o poveste printr-o singură fotografie.
