Interviu Gina Buliga – Despre Magia Fotografiei de Culise

Gina Buliga, fotograf consacrat pe scenă fotografiei româneșți, este o artista cunoscută pentru portretistică și fotografia de călătorieTotușiexperiență ei cuprinde mai multe tipuri de imagine, cum ar fi și fotografia de culise. Nikon România a vrut  afle mai multe despre acest tip de fotografie și despre procesul de creație al Ginei.

1. Spune-ne ce înseamnă fotografia de culise și cum ai ajuns  experiementezi acest tip de foto.

Gina: Dacă ar fi   prezint doar pe partea de fotograf de still sau de BTS nu cred   putea toate s-au legat ÎN TIMP, dar ce pot  spun este  mereu am fost atrasă de acest tip de fotografie , chiar poate fără  știu s-a transmis cumva în tot ceea ce a urmat  fac de-a lungul timpului.

© Gina Buliga

De exemplu, chiar și de când lucrăm în producție, aveam această bucurie  fac fotografii echipei,  se vădă ce mișcări de forțe se întâmplau în jurul meu.. ușorușor am început  fac fotografii cu un compact, până când am primit primul aparat DSLR NIKON D70, unul dintre cele mai frumoase și utile cadouri.

Cu acest cadou am început  îmi iau în serios treaba de fotograf de platou, neplătit, dar lucrând în producție, aveam tot timpul  îmi fac mânacâteodată filmările durau și 24 de ore. Am avut mereu fotografi pe care îi angajăm  facă making of și am început  fac și eu la fiecare filmare fotografii cu noul aparat.

Odată cu noul aparat am început  dau mai multă importantă fotografiei și faptul  eram în producția de videoclipuri, pe atunci, aveam posibilitatea  fotografiez still, BTS, portret și ședințe foto în stil voluntariat. Bucuria cea mai mare era când îmi apăreau cadrele în reviste. Într-un final am început  fac contracte și  fiu plătită pe fotografii de making of și dacă era necesar peste making of aveam și ședința foto cu anumiți artișți.

Am avut marele noroc  cunosc echipa în care lucrăm  fotograf, este mare lucru  faci parte dintr-o echipa și de atunci orice am lucrat  fotograf am încercat  fac echipa cu cineva, niciodată nu mi-a plăcut  lucrez singură chiar dacă în acest fel câștigăm mai puțîn, nu contează… bucuria de a face echipa cu cineva e mai mare și rezultatul este cu adevărat mai puternic și mai de impact.

A trecut timpul, am avut o schimbare majoră în viață mea și parcă nu am mai putut lucra pe partea de fotografie de platou, nu îmi mai aducea aceeași bucurie și am renunțat și m-am dus în altă zona … pe parte de fotografie de copii, copiii mei … cu ei am descoperit altfel fotografia, am redescoperit fotografia și ea pe mine într-o altă lumina, de dată asta plină de magie…. Împreună cu fetele mele  – Alexa și Maria am descoperit MAGIA în fotografie.

Chiar dacă am renunțat o perioadami-a plăcut la nebunie  introduc acest BTS de la filmări în turele foto pe care am început  le fac prin lume. Faptul  am lucrat atât de mult pe platou și în echipa… partea de making of dintr-o tură foto mi s-a părut chiar mai importantă și mi-a adus mai multă bucurie față de cadrele minunate în sine pe care le făceam.

În cazul turelor foto, m-a ajutat foarte mult BTS, pentru  în acest fel oamenii vedeau o bucățică din ceea ce trăiam într-o tură foto și atunci parcă îi atrăgeam în expedițiile noastre și chiar dacă nu veneau, am avut bucuria  inspir foarte mulți oamenii  meargă în locuri unde am fost eu, pentru  am trăit fotografiile pe care le dădeam mai departe.

DECLANȘAȚI CU SUFLETUL. TRĂIȚI FOTOGRAFIA

V-am povestit cum fotografia de BTS a reintrat în viață mea prin turele foto.

Dar  mergem mai departe. Prin 2015 fiica mea cea mică a fost chemată  joace într-un film ZIUA CÂND AM DAT DE ARIPI, proiect al unui prieten care urmă  dea la facultate în America, avea nevoie de un film de scurt-metraj   aplice acolo.

A venit cu scenariul, ni l-a arătat, ne-a spus  Maria va avea rol principal, am fost de acord, ne-a plăcut foarte mult scenariul. Am uitat  adaug, tot proiectul a fost voluntariat 100% din partea tuturor celor care participa la proiect.

Bineînțeles  dacă oricum am participat la proiect, am zis  îi ajut și eu cu fotografie de BTS. Filmările au ținut șase zile de dimineață până seară, dar rezultatul a fost minunat și filmul a ieșit foarte bun, Adi Despot de la Vită de Vie a făcut o piesă specială pentru film și tot așa, a realizat un clip în care au fost introduse cadre din film, magie completă.

FILMUL A CÂȘTIGAT UN PREMIU ȘI LA UN FESTIVAL DIN AMERICA.

Fără  îmi dau seama am realizat cât de mult îmi place fotografia de culise și o făceam așa din instinct, nu știu dacă am stat vreodată   uit la fotografi de BTS, știu doar  mi-a plăcut la nebunie după ce văd un film sau serial, am încercat  văd tot ce ține de BTS, așa de dragul filmelor și din pasiune pentru cinematografie.

Drumul meu cu Nikon a început cu Nikon D70  și apoi a urmat D80, D300, D700….D4s…D5 și apoi a urmat  mirorlessul Nikon Z7 și în final Nikon Z8.

2. Ce presupune fotografia de culise și care sunt pașii? Sfaturi?

Gina: FOTOGRAFIA DE CULISE – cel mai important sfat pe care  putea  îl dau este  fiți cât mai prezenți pe platou,  nu obosiți și  trageți până epuizați fiecare locație încercați  șțiți tot ce se trage,  citiți callsheet-ul din ziua respectivăîn cazul în care sunt mai multe zile de filmare, iar dacă e film artistic  aveți citit și recitit scenariul.

Nu contează e film, reclamă  sau orice – e important  fiți cât mai informați asupra timingului filmăriicine va poate ajută în cazul în care aveți de tras un cadru de still și acest lucru se realizează în momentul în care se pune STOP , atunci intervine cineva din producție, de regulă firstul, mâna dreapta a regizorului și spune prin stație  nu se oprească lumini,  nu se mute actorii, pentru  urmează fotograful  mai tragă câteva cadre.

Pe parcursul unei filmări sunt foarte mulți pași de urmat  dar aceștia îi învățăm pe parcurs, cu toțîi mai greșim, cu toțîi am dat cu siguranță peste camerasau ne-am împiedicat într-un cablu și am stricat o dublă sau am vorbit când trebuia  facem liniște, dar aceste sunt greșeli care pot fi iertate și dată viitoare vom cu siguranță mai atenți și la cadre și la camere și la oameni și la cabluri.

Timpul a zburat, am lucrat cu copii, cu familii, ture foto, workshopuri și așa mai departe, dar până și la evenimente am avut marea bucurie  fac cadre cu colegii din echipatot de la fotografia de culise mi se trage .

Prin 2020 am avut marele noroc  particip la un film de lung metraj THE PROTEGE.

Filmul s-a numit în prima faza The Asset, dar la final s-a numit The Protege, unde am avut bucuria  ajung la filmări din partea casei de producție România  – Frame Film   realizez fotografie de BTS acolo . Filmul s-a realizat în România pe o perioada de 64 de zile și am ajuns la 14-15 zile de filmare.

Am avut marea bucurie  îl cunosc pe genialul regizor Martin Campbell și actori  Samuel L. Jackson, Michael Keaton, Maggie Q și așa mai departe. La acest film au luat parte și actori români printre care și Florin Piersic Junior și Tudor Chirilă.

La acest film simțeam  am deja experiență în acest domeniu, dar nu este așa, cu fiecare film prinzi mai multă experiență și în același timp poți  greșeșți. Eram pe platou, agitație multăîntârziere și situația era atât de… nu am cuvinte cât de frumos era și am uitat și am intrat în rază camerei și m-a văzut Michael Keaton și m-a certat. 🙂

Altă situație ciudată când am venit îmbrăcâtă cu un hoodie albastru țipător, nu știu ce a fost în capul meu și m-a luat în vizor Maggie Q, la un moment dat eu trăgeam pe platou foarte mult către regizor și poate Maggie a simțit  aparatul meu e îndreptat prea mult către regizor și nu către ea și la un moment dat a dat afară de pe set mai mulți oameni, printre care eram și eu, aia e, se mai întâmplă.:)

Dacă stau   gândesc acum la acest film, simt  cea mai mare conexiune ce am trăit-o acolo a fost cu regizorul Martin Campbell, la un moment dat parcă uităm  mai declansez, la cât de mult  minunăm de tot ce spune regizorul și cu cât calm și cu câtă genialitate. La ceva timpcând  uităm la cadre am realizat  motorul meu la zilele de filmare, centrul magic acolo a fost regizorul, cred  fără  îmi dau seamaasta mi-am dorit cel mai tare  documentez, pe regizor, bine, asta nu înseamnă  nu am tras cu toți și în toate felurile.

SFAT IMPORTANT – Nu va demoralizatitrageți în continuare altceva și actorilor le trece imediatsunt și ei obosiți și sub presiune. Ce  nu faci niciodată nu intri în line-up când se filmează stai cât mai low profile, de preferat  vii îmbrăcât în negru, niciodată nu tragi cu blitz la filmare. E foarte importat  nu deranjezi actorii,  nu intri peste echipa la repetițîi (poți intră la repetițîi doar dacă ceri voie și ți se permite acest lucru – acest lucru îl vorbești cu first ad-ul actorilor). Alt sfat foarte important este  ai la ține două apare foto

La acest film am simțit cât de tare m-a ajutat Nikon Z, fiind 100% silent, puteam trage în orice moment, e adevărat aveam la mine două body-uri, cu Nikon D5 trăgeam în pauze sau în momentul în care era foarte gălăgie și nu conta zgomotul.

Altă experiență înă a fost  ajung la filmarea unei reclame TAZZ, care a fost un scurtmetraj de șase minute. Am fost chemată acolo de regizor  va fi demențială filmarea, era pe durata de două zile. Am tras making of, dar am fost contractată și de agenție pentru cadre cu actorii. A fost VISVa sugerez  va uitați la reclamă!

 

Din 2020 am început  lucrez și la filmul serial Las Fierbinți și acolo am continuitate de atunci și am redesoperit bucuria fotografiei de culise. Sunt zile când merg la filmare, care țîn de obicei de la 7 dimineață la 7 seară, dar ce pot spune este  nu știu când trec orele, pentru  atunci când iubești ceea ce faci și oamenii se bucură cu adevărat  te văd și se bucură  îi fotografiezi… timpul zboară și cardurile sunt pline seară!

La serialul Las Fierbinți merg atunci când pot și cu un asistent, pentru  e mult mai distractiv și  aparatură folosesc: Nikon Z7, Nikon Z8, Nikon D5, Nikon 105 mm 1.4, Nikon 24 mm 1.4, Nikon Z 24-70 mm 2.8, Nikon 70-200 mm 2.8, Nikon Z 50 mm 1.8.

Îmi place foarte mult  documentez trăirile actorilor din pauze sau dacă am voie  întru la repetițîisunt extrem de multe emoțîi minunate și acolo am văzut cea mai frumoasă familie imensă din viață mea, sunt oameni care lucrează împreună de peste zece ani, sunt actorii care sunt de o empatie extraordinară, felul în care se ridică unul pe altul, felul în care regizorul îi liniștește și totul se întâmplă foarte rapid, felul în care se trece cu calm peste o dublă care se trage și de 15 ori, nu contează, fiecare mai are momente grele, zile proasteatâta răbdare și atâta empatie, așa mi-ar plăcea  văd și în viață de zi cu zi.

Restul va las  trăiți un pic prin cadrele mele de acolo, o mică bucățică din bucuria mea de a fi prezența acolo. Și dacă ar fi  dau un sfat fotografilor care își doresc acest tip de fotografie.. dacă va aflați pe un platou de filmare și aveți posibilitatea  fotografiați…. va rog  o faceți până epuizați orice unghi, orice actor… și chiar dacă simți  poate e banal… inspirația vine fotografiind!

3. Spune-ne pentru tinerii fotografi. Cum pot ajunge și ei  fotografieze în culisele unei producții importante și ce sfaturi le oferi?

Gina: Am conștientizat de curând  fotografia de culise o realizăm cu toțîi în tot ceea ce facem. Cu cadrele de BTS ne ajutăm pe noi, ajutăm fotografii care vor  învețe și aducem bucurie pe toate părțileDacă ar fi  dau un sfat pentru tinerii fotografi… am multe, dar așa esențial:

Fotografiați cu ce avețiînvățați de la oricine, nu obosițiîntrebațicomunicați și nu uitați  faceți fotografia cu sufletul…. declanșăm cu sufletul, trăim fotografia și alegem dacă o dăm mai departe sau nu.

Dacă ne dorim cu adevărat  facem un tip de fotografie, cu siguranță vom reuși, cum am spus de atâtea ori putem face voluntariat la teatru, cu siguranță orice pasionat de fotografie poate ajuunge  fotografieze la o repetiție, la un spectacol și având ceva palpabil .. mergem mai departe și cu siguranță se vor deschide uși către calea pe care o căutăm.

LET THE BEAUTY OF WHAT YOU LOVE BE WHAT YOU DO

© Gina Buliga

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *