11 iulie 2013

PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D E in fotografia de peisaj - de Serban Simbotelecan, membru NPS

De ce PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED? Voi incepe cu o paranteza: o intrebare care mi-a fost adresata de multe ori este "Ce obiective foto recomand?". Raspunsul pe care il dau este “foloseste aparatura foto pe care o detii pentru a invata, iar cu experienta vei invata de ce ai nevoie”. Cred ca in fotografie putem fi creativi si sa invatam chiar daca aparatura pare sa ne limiteze, iar cu experienta vom ajunge sa facem alegerile potrivite.


Dar sa trec la subiectul acestui articol, testarea obiectivului NIKKOR PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED. Am dorit sa testez acest obiectiv pe teren pentru a intelege cat ar fi de util in situatiile in care fotografiez. Fiind un obiectiv specializat, utilizat cu precadere in fotografia de arhitectura, am dorit sa aflu daca se potriveste stilului meu de fotografiere si sa inteleg ce presupune fotografierea cu un astfel de obiectiv.


Pentru un fotograf de natura si peisaj, calitatea si acuratetea detaliilor in imaginea capturata au un rol important pentru imaginea finala. Acest review poate ca pe unii ii va dezamagi, nefiind axat pe o analiza tehnica a acestui obiectivului. Teste si review-uri tehnice riguroase se pot gasi in publicatii de specialitate.

 

 

 



Cateva consideratii tehnice despre acest obiectiv: este un obiectiv care proiecteaza un cerc de imagine pe senzor mai mare decat obiectivele uzuale, aceasta permitand translatarea (shift) a imaginii in mai multe directii, in functie de cum este rotita partea frontala a obiectivului. Al doilea mod de ajustare pe care il permite este inclinarea partii frontale a obiectivului (tilt). Functia de shift poate fi utilizata pentru controlul perspectivei (indreptarea liniilor verticale) si pentru a mari unghiul de cuprindere (pentru panorame), avand avantajul ca pozitia aparatului ramane neschimbata. Aceasta permite obtinerea de panorame neafectate de schimbarea perspectivei cum se intampla in cazul panoramelor uzuale obtinute prin schimbarea pozitiei camerei. Pe teren am testat foarte putin aceasta optiune, deoarece fotografiez rar panorame.


Am fost mai interesat de comportamentul si de rezultatele pe care le pot obtine prin inclinarea obiectivului (tilt), pentru ca in acest mod se poate maximiza obtinerea clarului intr-un “plan de focalizare” dorit, fapt ce nu necesita inchiderea diafragmei pentru marirea campului de profunzime. Principiul optic care sta la baza este principiul Scheimpflug. Pe baza acestui principiu se poate extinde planul de focalizare pornind din fata camerei spre infinit, fara a fi nevoie sa inclinam aparatul si obiectivul, asa cum am proceda in cazul unui obiectiv ultra-wide pentru a avea in clar prim-planul si fundalul.


Avantajul ar fi faptul ca putem utiliza diafragme mai deschise, evitand in acest fel aparitia difractiei. O alternativa pentru utilizarea unei diafragme deschise exista, prin utilizarea tehnicii de “focus stacking” care presupune imbinarea mai multor expuneri ale aceluiasi cadru, focalizate la distante diferite. Aceasta tehnica insa vine si cu unele dezavantaje, nu putem fotografia foarte usor in cazul in care avem elemente in miscare sau lumina variaza foarte mult, focalizarea cadrelor nu este tot timpul usor de realizat si foarte precisa, imbinarea cadrelor poate fi dificila in unele situatii.

 

 

 

Click pe imagine pentru rezolutie mare (imagini neprelucrate)

Daca ne referim la difractie, in general vorbim de aparitia ei de la diafragma f/16, valoare de la care incepe sa afecteze imaginile in mod vizibil la DSLR-urile uzuale. O data cu aparitia camerelor foto noi cu multi megapixeli si/sau cu filtrul anti-aliasing indepartat, lucrurile se schimba si putem vorbi de valori ale diafragmei mai deschise, chiar f/11, la care efectele difractiei devin vizibile (f/8 este o valoare recomandata pentru a fi folosita pentru Nikon D800E). Acest fapt are implicatii pentru fotografia de peisaj unde de cele mai multe ori este necesara folosirea unei diafragme inchise pentru obtinerea unui camp de profunzime mare. Dintre obiectivele care ne pot ajuta sa depasim aceasta limitare, un obiectiv de tip tilt&shift pare sa fie unealta potrivita. Obiectivul de 24mm, avand un unghi de cuprindere larg ar fi util in situatia de fotografiere in care includem un prim-plan si un element de fundal.

Asa ca in aceasta testare m-am concentrat in primul rand sa inteleg cum acest obiectiv schimba modul de lucru si de compunere al cadrelor, avand in vedere ca este totusi un obiectiv cu unghi de cuprindere larg moderat, iar in fotografia de peisaj se fotografiaza foarte mult cu obiective super-angulare la focale foarte mici. Diferenta importanta ar fi ca acest obiectiv ne va permite sa fotografiem in plan orizontal fara a inclina camera si in acelasi timp sa ne apropiem foarte mult de prim-plan; totusi trepiedul va trebui coborat mult mai mult la nivelul prim-planului. Toate acestea vin insa si cu un avantaj, unghiul de cuprindere mai mic decat al unui obiectiv super-angular ajuta la pastrarea unor proportii potrivite pentru un fundal aflat la distanta potrivita. In acelasi timp se evita distorsiunile de perspectiva inerente obiectivelor super-angulare.

Totusi trebuie intelese foarte bine si limitarile obiectivului, focalizarea si ajustarea diaframei manuale, modul de ajustare al tilt-ului si profunzimii prin varierea tilt-focus. Pentru reglarea focalizarii este recomandata folosirea Live-view-ului, daca este posibil. Pentru realizarea ajustarilor cu mai multa usurinta se recomanda utilizarea unui trepied. Reglajele zonei de clar sunt minutioase si necesita mai mult timp decat pentru un obiectiv uzual. Acesta ar fi unul dintre dezavantajele acestui obiectiv, cu un obiectiv supra-angular ne putem adapta mult mai repede pe teren situatiilor in care conditiile de fotografiere se schimba. Trebuie stiut ca pot exista situatii de compromis la selectia diafragmei-ajustarea zonei de clar, atunci cand se utilizeaza o diafragma deschisa, iar zona de la clar nu poate fi extinsa astfel incat sa cuprinda toate elementele din cadru.


Nu voi insista pe faptul ca este un obiectiv foarte sharp si cu un contrast foarte bun. Pe marginile extreme se poate observa o scadere a sharpness-ului, dar acest lucru este cauzat de schimbarea planului de focalizare, avand in vedere ca am folosit functia de tilt. Obiectivul este foarte sharp la diafragme foarte deschise si poate fi utilizat fara probleme in situatii in care dorim sa folosim focalizarea selectiva.

 

Click pe imagine pentru rezolutie mare (imagini neprelucrate)


Ar mai fi de amintit ca obiectivul permite atasarea de filtre pe filet. O observatie ar fi de facut, ajustarea tilt-ului si shift-ului se face pe axe diferite, pentru fotografia de peisaj este mai util ca cele doua reglaje sa se poata face pe aceeasi axa.
Un mic inconvenient pe care l-am intalnit ar fi rotita de blocare al shift-ului, mai mica, ce pare ca are nevoie de aplicarea unei forte mai mari pentru a bloca shift-ul, situatie totusi de evitat.

La final pot sa concluzionez ca este un obiectiv potrivit pentru fotografia de peisaj daca ii sunt intelese foarte bine caracteristicile si cum schimba modul de fotografiere, pentru fotografii care utilizeaza in mod uzual obiective super-angulare. PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED este un obiectiv de calitate care deschide noi posibilitati de fotografiere creative si nu am simtit ca mi-ar fi limitat posibilitatile daca as fi avut doar acest obiectiv cu mine.


Obiectivul a fost testat pe aparatul Nikon D800E. Imaginile la rezolutie maxima au fost procesate cu aplicatia Nikon Capture NX2.


Despre autor:


Sunt un fotograf pasionat de fotografia de natura si peisaj. Fiind pasionat de munte si excursii, pasiunea pentru fotografie a aparut aproape printr-o intamplare. Imaginile catorva fotografi de natura au creat o impresie puternica asupra mea, marindu-mi curiozitatea si atractia pentru fotografie si inspirandu-ma. Pasiunea pentru fotografie a crescut pasiunea pentru natura, m-a facut sa redescopar natura si sa o vad cu alti ochi. In fotografie am descoperit un alt colt unde pot sa las frau liber creativitatii.


Puteti vedea mai multe fotografii realizate de Serban Simbotelecan pe site-ul sau.

nps, pc-e nikkor 24mm f/3.5d e, serban simbotelecan



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 2 comentarii
Robert
Robert a scris pe 27-07-2013 la 15:47
Intre Nikon PC-E 24 si Carl Zeiss 21 ZF.2 F2.8 aleg Zeiss, nu ptr ca as fi posesor, dar datorita rezultatelor finale in termen de contrast si micro-contrast sau tranzitia culorilor.

Cat despre efectul de blur, acesta se poate obtine si din post procesare.

Oricum ob PC-E de la Nikon in Romania nu s-au bucurat de prea multi cumparatori, adica ii nuIntre Nikon PC-E 24 si Carl Zeiss 21 ZF.2 F2.8 aleg Zeiss, nu ptr ca as fi posesor, dar datorita rezultatelor finale in termen de contrast si micro-contrast sau tranzitia culorilor.

Cat despre efectul de blur, acesta se poate obtine si din post procesare.

Oricum ob PC-E de la Nikon in Romania nu s-au bucurat de prea multi cumparatori, adica ii numeri pe degete :)
..afiseaza tot comentariul
0
0
Dan Corlateanu
Dan Corlateanu a scris pe 18-07-2013 la 12:14
Ca fost posesor de Canon TS-E 24mm II (care permite tilt si shift simultan, apropo) pot specifica urmatoarele:

Distanta focala este extrem de limitativa.
Timpul necesar expunerii creste dramatic.
Pretul este enorm
Se poate face focus stacking / simula efectul de blur.
Se poate folosi exclusiv de pe trepied.

Pentru mine nu a meritat experienta.
0
0

Articole similare |
Articole recente
Radu Dumitrescu este fotograf profesionist din 2009. Activitatea sa a trecut de la fotografie de portret, moda si portret business la fotografie comerciala culinara si de produs. Legatura mea cu fotografia de concert a inceput in aprilie 2009, cand a...
citeste tot
Cu o experienta de aproape 20 de ani, Sebastian Enache este unul dintre putinii fotografi de moda renumiti in Romania care a folosit inca de la inceputurile carieriei Nikon. Membru NPS, Sebastian a colaborat cu aproape toate revistele de pe piata,...
citeste tot
Desi iubesc si practic cu drag toate genurile fotografiei, incercand sa fiu un profesionist mereu in toate, natura ramane preferata mea. Statica sau tumultoasa, calda sau rece, uscata sau umeda, fauna sau flora, este perfecta prin insasi...
citeste tot
Nascut in 1975 pe malurile raului Somesul Mic, Cluj-Napoca, Ion Rares este fotograf NPS (Nikon Professional Services) specializat pe fotografia de eveniment, in special pe cea de nunta. Atras de latura artistica de la o varsta frageda, a cantat in...
citeste tot
Mircea Bezergheanu este unul dintre fotografii romani care s-au remarcat atat in tara, cat si in strainatate. Desi a lucrat cu mai multe stiluri fotografice, in ultimii ani s-a ocupat mai ales de fotografia wildlife si de portretistica in lumina...
citeste tot
Va prezentam mai jos lista castigatorilor tombolei desfasurate in timpul Weekendului Nikonistilor. Se va acorda o curatare gratuita a suprafetelor optice pentru un kit compus dintr-un aparat foto Nikon si un obiectiv foto NIKKOR in cazul Nikon DSLR...
citeste tot
Pe langa numeroasele workshop-uri si zone speciale de testare, v-am pregatit la Weekendul Nikonistilor editia a IV-a (desfasurat la Bucuresti in perioada 22-24 martie) un concurs si o tombola cu numeroase premii. Pe parcursul weekend-ului va invitam...
citeste tot
Weekend-ul Nikonistilor inseamna mai mult decat numeroasele workshop-uri foto teoretice si practice, despre care puteti afla mai multe aici. In cupola World Trade Plaza veti putea participa la numeroase activitati, sambata - 23 martie -  intre...
citeste tot
De cativa ani buni, gandurile imi fug tot mai des inspre nord. Taramul acela indepartat populat de troli uriasi ce vaneaza oameni noaptea, de elfi luminosi, de pitici barbosi si giganti de foc. Mitologia Nordica incarca imaginarul cu tablouri...
citeste tot
Bucuresti,  19 februarie 2013 – SKIN, unic importator Nikon in Romania, anunta ca a lansat programul Nikon Professional Services (NPS), primul serviciu din tara noastra dedicat fotografilor profesionisti care folosesc echipamente Nikon si...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.