21 august 2013

Interviu VSLO: Despre DoP si aparatele DSLR cu Veaceslav Cebotari

Cu peste 20 de ani de experienta in cinematografie, Veaceslav Cebotari activeaza in prezent ca DoP – Director of Photography si producator la Diametral Film. El sustine pe toata durata festivalului de fotografie Vama sub lumini de Oscar  - powered by Nikon numeroase workshop-uri si cursuri despre productia de film. Am stat de vorba cu Veaceslav in Vame Veche despre ce inseamna sa fii DoP si despre capabilitatile video ale aparatelor DSLR.

 

Nikon: Cum ai luat contactat cu lumea filmului?


Veaceslav Cebotari: Pentru ca am cantat in scoala in diferite formatii muzicale, m-am gandit ca mi-ar placea sa devin regizor de sunet. Prin clasa a noua, m-am hotarat sa fac film. Vara lucram la Moldova Film ca asistent in echipe de film documentar. Ca sa nimeresti la studii de cinema, aveai nevoie de  recomandare de la o institutie cinematografica. Am dat examen la facultatea de ingineri in cinematografie, dar tocmai s-a destramat URSS si a fost sistata admiterea studentilor din fostele republici unionale. Fapt pentru care am facut patru ani de Politehnica. Intre timp, in acesti patru ani, am continuat sa fac asistenta la studioul Moldova Film. Intr-o buna zi, am inteles ca vreau sa fac imagine. Am abondonat Politehnica in ultimul an de studiu, am mers la Academia de teatru si Film din Bucuresti, acum UNATC. Anul se invatamant incepuse deja, dar multumita profesorilor, in special lui Florin Mihailescu, pe atunci decan la Facultatea de Film, comisia de admitere s-a intrunit inca o data si am dat examenele.


Nikon: Care a fost prima camera pe care ai invatat bazele cinematografiei?


Veaceslav Cebotari: Primul film l-am facut in facultate, in 1993 pe camera Bolex 16 mm, pelicula reversibila. Filmul se numea “Postasul” si l-am facut impreuna cu regretatul regizor Catalin Cocris. Si acum, la mai bine de 9 ani dupa moartea sa, se fac filme dupa ideile lui.


Nikon: Cum vezi evolutia aparatelor foto care au dobandit capabilitati video?


Veaceslav Cebotari: Acum cativa ani eram foarte retinut fata de aparatele DSLR cu functii de filmare. Pentru ca primele modele nu aveau caracteristici tehnice satisfacatoare, dar si pentru ca a aparut moda de se folosi excesiv in productiile publicitare. Odata cu aparitia DSLR, s-a indus cumva idea ca  experienta omului din spatele aparatului nu mai conteaza, ca aparatul filmeaza aproape singur. Fiecare aparat are menirea lui, nu trebuie nici subestimat si nici supraapreciat fata de valoarea lui. Cred insa ca cele mai nou lansate DSLR-uri pot face fata unor cerinte avansate inaintate de WEB si TV. Se vor folosi in mod special in jurnalism si publicitate pentru WEB. Dar si in cinematografia digitala, in unele cazuri mai speciale, pot fi luate in consideratie ca varianta optima.


Nikon: Cum a fost experienta cu D800?


Veaceslav Cebotari: Am avut ocazia sa-l testez in diferite conditii de iluminare, consider ca se apropie destul de mult de cerintele inaintate fata de un aparat de filmare digital compact. De exemplu, captarea imaginii in modul Neutral ofera o  latitudine mai mare  cu aproape 2 diafragme, in comparatie cu D7000. Un alt avantaj important la acest aparat este noua conexiunea HDMI, prin care se poate scoate un semnal necomprimat calitativ 1080p pentru o monitorizare externa sau pentru captarea semnalului necomprimat intr-un recorder extern. Este noutatea pe care o apreciez, pentru ca simplifica enorm lucrul cu acest aparat. Pana acum, daca conectam cu cablu HDMI un monitor extern disparea imaginea de pe ecranul aparatului. Un alt aspect care s-a imbunatatit esential la D800 este moire-ul la rolling shutter. E de apreciat si controlul imaginii si a suntetului prin butoane externe in regimul LiveView .


Nikon: Care sunt avantajele si dezavantajele filmarii cu un aparat DSLR?


Veaceslav Cebotari:Filmarea HD a devenit mult mai accesibila pentru multa lume, dar in acelasi timp a devaluat intr-o oarecare masura procesul de filmare. Acum multi cred ca pot face film  datorita calitatii aparatului, uitand cat de importanta este educatia artistica si tehnica individuala a fiecaruia. Este important ca orice DoP sa inteleaga pentru ce se potriveste fiecare aparat. Dar, in acelasi timp, este un echipament util in cazul productiilor cu buget mic. De exemplu, in filmarile cu risc de deteriorare a camerei de filmare, cum ar fi simularea accidentului rutier.


Nikon: Pentru cei care nu sunt familiarizati cu notiunea de DOP - Director of Photography, ne poti spune care sunt indatoririle tale?


Veaceslav Cebotari: Sunt doua aspecte majore: artistice si tehnice. Directorul de imagine selecteaza echipamentele de filmare, setul de obiective, filtre pentru a realiza imaginea conform intentiilor regizorului.


Nikon: Povesteste-ne putin despre cele mai folosite accesorii ale unui Director of Photography.


Veaceslav Cebotari: Orice DoP ar trebui sa aiba in rucsac: un aparat DSLR full frame cu 3 obiective: wide, normal si tele. In afara de asta, mai are busole, telemetre, clinometre si neaparat un smartphone bun cu aplicatii special facute pentru productia cinematografica. De exemplu, Helios  Sun Scout app. Il folosesc oriunde merg in prospectie ca sa aflu pozitia soarelui in cadru pentu ziua in care filmez, chiar si peste 6 luni.

Nikon: Care a fost cel mai dificil film la care ai lucrat si de ce? 


Veaceslav Cebotari: Ca pentru orice om care isi face meseria cu pasiune, pentru mine filmarea nu este ceva dificil. Apar doar provocari mai complexe, care trebuie rezolvate. Cele mai dificile, poate, mi se par productiile care implica copii mici, pentru ca sunt de obicei imprevizibili in comportament. Dar se mai intampla si la unii actori maturi. Poate, mai mult mi-a ramas in suflet filmul de debut dupa facultate, Rikoset. E ceva asemanator cu amintirea despre prima dragoste. A fost un film de actiune, cu multe urmariri, explozii. Pe vremea aceea, in echipa exista un singur telefon fix, dar cand ajungeam la filmare era totul pregatit. Acum, avem foarte multe mijloace de comunicare, dar uneori totul este alandala si poti avea "surprize" pe platourile de filmare.

Nikon: Care este sfatul pe care il dai celor la inceput de drum in arta cinematografiei?


Veaceslav Cebotari: Sfatul meu ar fi sa tina minte ca importanta povestii filmului este mult mai mare decat echipamentele in sine. Filmul este o arta, nu o stiinta matematica. Iar spectatorul intotdeauna a apreciat doar ceva ce vine din suflet. Sculele trebuie invatate ca atare si utilizate la nivelul potrivit. Dar fara educatie, cultura, atentie la lumea din jur nu se poate face calitate.


Mai multe fotografii din timpul workshop-urilor si seminariilor de la Vama sub lumini de Oscar - powered by Nikon pe pagina Facebook Nikonisti.

workshop gratuit, vama sub lumini de oscar, vslo, veaceslav cebotari, director of photography



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

 
 
Articole similare |
Articole recente
In cadrul festivalului Vama sub lumini de Oscar de la Vama Veche, Zilele Nikon vor avea loc in perioada 22-24 august 2015. Va prezentam fotografii din Zilele Nikon:       Marian Sterea   Marian Sterea este...
citeste tot
Zilele Nikon la VSLO se vor desfasura in perioada 22-24 august 2015, la Vama Veche, in cadrul festivalului ce reuneste sute de pasionati ai artelor vizuale.   Nikon va fi prezent la Vama sub lumini de Oscar prin serviciul NPS Romania in locatia...
citeste tot
VSLO -  eveniment dedicat fotografiei, filmului si artei in general care se desfasoara in perioada 22 -  31 august -  implineste 5 ani de cand s-a infiintat si a luat cu asalt Vama Veche, preluandu-i si numele. De-a lungul anilor,...
citeste tot
Festivalul Vama sub Lumini de Oscar a ajuns la editia a IV-a si se va desfasura anul acesta in Vama Veche, intre 16-24 august. Pe parcursul evenimentului, vor avea loc workshop-uri de fotografie, vernisaje, discutii libere pe teme fotografice,...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video a workshop-ului de editare foto cu Bogdan Panait sustinut la Weekendul Nikonistilor, editia a IV-a. Bogdan Panait a evoluat de-a lungul timpului de la peisagistica, catre portret si fine art....
citeste tot
Va invitam sambata, 20 aprilie, la un workshop special cu tema Fotografia de strada, ce il va avea ca invitat pe Aurel Rapa.   Subiectele ce vor fi abordate pe parcursul acestui eveniment gratuit includ: ce inseamna fotografia de strada, ce...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video a workshop-ului Fotojurnalism, fotografie de presa, si fotografie documentara cu Daniel Mihailescu sustinut la Weekendul Nikonistilor, editia a IV-a. Daniel Mihailescu este fotograful...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video a workshop-ului Timelapse cu Alin Popescu sustinut la Weekendul Nikonistilor, editia a IV-a. Alin Popescu este fotograf si blogger, realizand primordial fotografie de peisaj. Are experienta atat...
citeste tot
Incepand de astazi, puteti urmari inregistrarea video a workshop-ului "Fotografie de actiune" cu Mihai Stetcu sustinut la Weekendul Nikonistilor, editia a IV-a. Mihai Stetcu are o experienta indelungata in fotografia sportiva. A lucrat timp de 7 ani...
citeste tot
Asa cum am promis iubitorilor de fotografie din Cluj odata cu lansarea magazinului Yellow Store din Polus Center, prin intermediul acestuia vor avea acces si la workshop-uri foto gratuite. De fapt, timpul viitor trebuie trecut la prezent, deoarece in...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2018. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.