02 noiembrie 2012

Exclusiv: Despre pelicula Dupa dealuri - Interviu cu Sebastian Enache, fotograf de platou

Pelicula lui Cristian Mungiu, Dupa dealuri, a avut un succes enorm. A castigat premiile pentru cel mai bun scenariu si pentru cea mai buna interpretare feminina la Cannes. A fost numit cel mai bun film despre Romania din ultimii 20 de ani. A fost discutat si analizat in publicatiile din tara si din Europa. Nu au lipsit criticile si a nascut controverse. Dupa dealuri are de fapt toate ingredientele unui film bun, care sa ramana un punct de reper in cinematografia romaneasca. Dincolo de cele care s-au discutat asupra acestui film, dorim sa va oferim in exclusivitate o alta perspectiva: aceea a fotografului de platou care a lucrat impreuna cu regizorul pentru a reda in imagini statice atmosfera peliculei.  Am avut asadar placerea de a-l intervieva pe Sebastian Enache si de a discuta impreuna cu el cateva dintre aspectele inca necunoscute ale filmului Dupa dealuri. 

Nikon: Ce face un fotograf pe platourile de filmare? Care sunt atributiile lui?

Sebastian Enache: Atributiile fotografului pe platoul de filmare sunt strict cele stabilite de regizor. Din punctul meu de vedere, principalele calitati ale unui fotograf de platou sunt discretia (acesta nu trebuie sa-si faca simtita prezenta) si viteza de reactie. Atunci cand fotografiile se trag la final, fotograful trebuie sa se miste foarte repede, trebuie sa vina cu "cadrul" in minte pentru a scurta durata de efectuare pozelor. Actorii sunt "in film", daca pot spune asa, si de cele mai multe ori obositi dupa o lunga zi de filmare, iar o sesiune foto lunga nu e visul nimanui.

Nikon: Cat au durat sesiunile foto pentru filmul "Dupa dealuri"?

Sebastian Enache: Filmarile au durat in jur de doua luni si ceva, sase zile din sapte, iar filmarile de zi au alternat cu cele de noapte. In principiu, se trageau cateva secvente pe zi, iar fiecarei secvente ii revenea cate un set de poze.


Nikon: Unde sunt publicate in mod obisnuit fotografiile realizate in timpul filmarilor?

Sebastian Enache: Imaginile sunt publicate in presa, o parte din ele sunt selectate pentru site, afis, materiale de promovare.

Nikon: Cum se lucreaza cu un regizor precum Cristian Mungiu? Au existat cereri speciale din partea lui in legatura cu fotografiile de platou?

Sebastian Enache: Cu Cristian Mungiu nu sunt la prima colaborare, desi, trebuie sa recunosc, a fost prima data cand l-am vazut la lucru. Fiecare zi in preajma lui a fost pentru mine o lectie de concentrare si de negare a românescului "merge si asa". Inca nu-mi pot explica cum cineva poate ramane concentrat zece ore, sa zicem, in frig, iar la final sa spuna: "A fost bine, dar vreau sa mai tragem secventa asta maine inca o data". Mergea la Cannes cu filmul asta din postura castigatorului de anul trecut, deci miza era mult mai mare (asa cred eu), desi nu cred ca neaparat orgoliul iti da forta asta, ci mai degraba pregatirea, credinta lucrului bine facut. Nu faci lucruri de calitate pentru premii, le faci pentru ca esti pregatit sa le faci. Premiile sunt o recunoastere. Colaborarea a fost una buna. Cristian a scris si scenariul acestui film, deci indicatiile de la cadru erau foarte exacte, iar lucrul asta mi-a simplificat munca.

Trailer-ul peliculei "Dupa dealuri"

 


Nikon: Exista tehnici speciale pe care le folosesti ca fotograf de platou? Ce anume urmaresti din punct de vedere tehnic, al luminii, al atmosferei?

Sebastian Enache: Nu, nu exista tehnici speciale. Exista doar programul M (manual). Fotograful trebuie sa redea exact atmosfera din film, iar lucrul asta il poate realiza setand aparatul foarte aproape de setarile camerei (cu corectiile de rigoare). In cazul meu a fost un pic mai greu pentru ca filmul a fost tras pe pelicula, ceea ce a dus la diferente mari de imagine. Trageam probe in timpul repetitiilor, apoi le comparam cu cele de pe monitoare astfel incat, la cadru, sa am in minte setarile cele mai bune. Din pacate, aparatul foto digital nu raspunde atat de bine la trecerile bruste de la lumina la intuneric (pelicula e mult mai indulgenta, are o latitudine mai mare) si atunci, pe parcursul unei singure secvente cu trecere de la interior la exterior, trebuia sa modific expunerea in timp real. Ca si lumina, trebuie sa te folosesti de lumina din platou, cu mentiunea ca si acolo trecerile de la lumina la umbra (pe fata sa zicem), pe aparatul digital, sunt mult mai violente, in timp ce pe pelicula arata bine.

Nikon: Ce echipament foto ai utilizat in timpul sesiunilor? Care au fost obiectivele cele mai folosite?

Sebastian Enache: Nikon D3s, AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, si obiective fixe: AF NIKKOR 24mm f/2.8D, NIKKOR AF-S 28mm f/1.8G, NIKKOR 35mm f/1.4 G AF-S, AF NIKKOR 50mm f/1.4D, AF NIKKOR 85mm f/1.4D IF.

Nikon: Cum ai lucrat cu cele doua actrite debutante atat de aclamate dupa acest film, Cristina Flutur si Cosmina Stratan?

Sebastian Enache: Asa cum spuneam, am incercat sa fiu cat mai discret, am intervenit doar atunci cand nu am avut incotro. Nu am fost niciodata un adept al fotografului ca si personaj, ci al fotografiei. Au fost zile lungi de filmare si, cu cat reuseam sa-mi trag cadrele din timpul filmarilor, cu atat toata lumea era mai fericita.

Nikon: Cat a contat subiectul filmului pentru tine atunci cand ai acceptat sa devii fotograf de platou pentru "Dupa dealuri"? Filmul a nascut deja multe controverse in Romania din cauza subiectului pe care il abordeaza.

Sebastian Enache: Nu am stiut care este subiectul filmului, m-a sunat Cristian, mi-a propus colaborarea, apoi am revenit cu un telefon si am acceptat. Nu aveam nici un dubiu legat de seriozitatea proiectului si, apoi, era totusi o colaborare cu castigatorul de la Cannes.

Nikon: Cat il ajuta in final pe fotograf succesul unui astfel de film?


Sebastian Enache: Acumuleaza experienta, intra in contact cu oameni foarte bine pregatiti. Sunt foarte multe lucruri de invatat despre lumina. In ceea ce ma priveste, orice experienta noua nu poate decat sa-mi faca bine.

Nikon: Ce ai face diferit pentru o viitoare productie?

Sebastian Enache: As aloca mai mult timp. In momentul acceptarii proiectului, eram deja prins in multe altele. A trebuit sa mai fac cu schimbul cu asistentul meu pentru a veni la Bucuresti sa-mi termin angajamentele (a fost una din rugamintile mele de la inceputul acestui proiect). Mi-ar placea sa stau de la inceput si pana la sfarsit si sa simt fiecare secventa din film. Si mi-ar placea sa se filmeze vara.

 

Rezumat "Dupa dealuri"

Doua fete care au crescut impreuna se reintalnesc dupa cativa ani de despartire. Alina se intoarce din Germania sa o ia cu ea pe Voichita, prietena ei din copilarie fata de care se simte inca foarte atasata. Voichita si-a gasit insa calea in credinta, iar maicile printre care traieste la manastire tin locul familiei pe care nu a avut-o niciodata. Alina lupta cu toate puterile sa recastige afectiunea Voichitei, facandu-i pe cei din jur sa se intrebe de unde vine forta care o anima.

despre, pelicula, dupa, dupa dealuri, dealuri, sebastian, sebastian enache, enache, fotograf, platou



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
Nu exista comentarii publicate. Fii primul care adauga un comentariu!

 
 
Articole similare |
Articole recente
In urma concursului cu tema "Peisaj montan" pe care l-am organizat pe Flickr, putem astazi sa anuntam castigatorul locului gratuit la workshop-ul lui Sebastian Enache.Desi nu a fost o sarcina usoara sa alegem din cele 90 de imagini incrise, cea mai...
citeste tot
Cu ocazia workshop-ului de fotografie sustinut de catre Sebastian Enache ce va avea loc in perioada 27-29 aprilie, va oferim un loc gratuit participand la concursul nostru. Tot ce trebuie sa faceti este sa inscrieti fotografii cu tema Peisaj montan...
citeste tot
Fotograful Sebastian Enache a inaugurat o serie de workshop-uri de fotografie, care au loc periodic intr-o zona geografica cu mult potential fotografic: Campulung Muscel. Primul din aceasta serie a avut loc in perioada 23-25 martie. Participantii au...
citeste tot
Venirea iernii ne trezeste, ca locuitori ai orasului, sentimente impartite. Pe de o parte e bucuria schimbarii peisajului, asezarea mantiei albe poate ascunde urmele orasului obosit, oferind pentru o vreme iluzia puritatii si curateniei. Griurile de...
citeste tot
Ieri, 19 decembrie 2011, Catalin Botezatu a facut o vizita la sediul magazinului Foto Hobby din strada Covaci nr. 7, unde a purtat o discutie cu cei prezenti despre experienta sa fotografica in Vietnam si Cambodgia alaturi de aparatul Nikon D7000 cu...
citeste tot
Concursul cu tema Portret care a avut loc pe pagina noastra de Flickr si-a desemnat castigatorul. Diana Dades a fost aleasa de echipa nikonisti.ro dintre cei 129 de participanti la concurs si va primi un curs de fotografie gratuit, in valoare de 1200...
citeste tot
Sebastian Enache, unul dintre cei mai cunoscuti fotografi profesionisti romani, este sustinatorul unui curs introductiv in fotografie in cadrul proiectului cultural Universul DallesGo. Cursurile sunt sustinute in Palatul Universul din Bucuresti, str....
citeste tot
Va invitam sa urmariti inregistrarile video ale sedintei foto fashion & glamour organizate de catre Nikon in colaborare cu revista LOOK. In prima parte veti putea vedea modul in care trebuie pregatit modelul pentru shooting. Specialistii in...
citeste tot
22 februarie 2011
PROfil Sebastian Enache
PROfil este o noua serie de interviuri pe care vi le propunem pe nikonisti.ro pentru a cunoaste oamenii din spatele fotografiilor extraordinare pe care le vedeti in diferite publicatii sau pe Internet. Fiecare interviu va avea ca subiect un fotograf...
citeste tot
Sebastian Enache este unul dintre putinii fotografi de moda renumiti in Romania care a folosit inca de la inceputurile carieriei Nikon pentru fotografiile sale comerciale. Nu puteam pierde asadar ocazia de a il ruga sa ne impartaseasca cateva lucruri...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2018. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.