16 februarie

Despre editare foto - cu Mircea Bezergheanu

Mai fac greseala si postez din cand in cand cadre dificile, activand imediat cate un odihnit ce nu a iesit probabil la fotografiat atat de des, sau pe distante suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATA! Putem vedea una needitata?"

 

 

 

 

Hai sa vedem cum este cu editatul/prelucratul acesta in fotografie. Am sa expun pozitia mea vis a vis de subiect. Consider ca fotograful nostru nu altereaza fotografia atat timp cat nu adauga informatie (elemente de imagine). Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament liniar spre deosebire de ochiul uman, care are un comportament adaptiv, neliniar. Asta va conduce inevitabil la diferente care vor fi eliminate/echilibrate printr-o prelucrare a informatiei in aparat. Avem astfel prima etapa a prelucrarii unei imagini, prelucrare pe care noi o putem face si mai brutala atunci cand alegem din meniul aparatului functia Vivid, de exemplu. Orice setare inclusa in meniul aparatului va modifica fisierul original realizand o fotografie care ajunge sa nu mai semene cu scena din fata obiectivului. Uneori diferentele sunt dramatice, si un privitor nu va recunoaste scena din fata lui atunci cand va privi afisajul aparatului cu care fotografiaza exact acea scena.


Va dau exemplu o fotografie realizata noaptea, cu expunere de 2700 secunde. Rezulta astfel o imagine care contine darele luminoase realizate de traiectoria stelelor pe cer. Cu siguranta, nu exista om pe lumea asta care sa fi vazut scena in acel fel.

 

 

 

 

 

 

Acelasi efect il obtin pe un drum circulat noaptea, expunand 10 minute...

 

 

 

 

 

 

... sau expunand 30 sec...

 

 

 

Vor rezulta fotografii extrem de interesante, despre care se poate spune orice, dar care ne pun in fata unui paradox: Nu sunt editate in calculator, dar nici nu reprezinta realitatea perceputa de ochiul uman. Este o realitate digitala, perceputa in forma in care este prezentata datorita diferentelor de perceptie dintre ochiul uman si senzorul aparatului. Aparatul nu va reproduce ceea ce nu exista in cadrul pe care-l expune, totusi cadrul nostru nu reflecta realitatea! Cine are dreptate? Este editare/manipulare? Daca cineva a prelucrat scena noastra atunci acel cineva este Timpul. Deci pot edita/prelucra/manipula o imagine folosindu-ma de efectul timpului asupra scenei fotografiate.

 

Pe vremea fotografiei pe film se folosea chiar in laboratorul foto o metoda de editare care presupunea mascarea cu rondele de carton a unor portiuni din fotografie, la care se mai adauga frecarea cu degetele (care erau mai calde si accelerau procesul de revelare) a unor portiuni din fotografie. V-am descris chiar 2 dintre uneltele pe care le regasim in Photoshop acum - Burn si Dodge, unelte digitale realizate pe atunci cu niste bucatele de carton si degete calde. Daca va spun de tipurile de revelator, de tipurile de hartie, ajungem la variabile interesante, pe care le regasim azi in softurile de editare. Deci pot trage concluzia, fara sa ma insel, ca editarea este sinonima cu fotografia. Nu exista fotografie needitata, exista doar lipsa de vointa a celor care nu vor sa incerce. Si pe vremea fotografiei argentice se foloseau masti si straturi.


Consider editarea ca fiind ceva firesc, natural atat timp cat nu adaug in fotografie elemente care nu existau deloc in scena fotografiata. Atunci trecem la alt capitol, cel al graficii, sau la arta digitala. Cu mult timp in urma am realizat ceva care se incadreaza la acest capitol.

 

 

Aici putem vorbi de manipularea realitatii.

 

Nu acelasi lucru este cand realizez urmatoarele cadre, unde scena iluminata fulgerator nu poate fi percepura ca atare de catre ochiul uman... ajungand iar la paradox

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nici macar scenele urmatoare nu pot fi acceptate usor de profan, ca fiind needitate:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dar daca la cele de mai sus putem accepta ca privitorul este depasit de realitatea perceputa in format electronic, am sa va prezint realitatea modificata de alte elemente ce conlucreaza la realizarea imaginii. Pot astfel sa modific realitatea perceputa, fara sa prelucrez/editez fotografia, modificand diafragma. Vedeti mai jos cadre ce nu pot fi percepute asa cu ochiul uman, care nu are capacitatea de a creea o separatie evidenta intre zona unde focalizeaza si fundal, si ma refer la asa numitul Bokeh:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folosind valori variate de diafragma pot realiza scene care reproduc realitatea in forma perceputa de ochiul uman, sau pot realiza cadre imposibil de perceput direct.

 

Folosind valori diferite ale sensibilitatii senzorului pot ajunge sa vad scene din noapte imposibil de percepul cu ochiul liber. Sunt ele manipulari? Nu reproduc ele oare realitatea care se dovedeste mai vasta decat poate fi cuprinsa cu organele noastre de simt? Putem noi spune ca suntem un etalon, iar ce nu percepem este manipulare?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 


Pot merge mai departe, la focalele folosite, fiecare focala realizand modificari ale perspectivei ce le putem incadra la prelucrare/alterare

 

 

 

 

 

 

 

 

Iar exemplele pot continua, dovedind limitele noastre.

 

 

 

fotografie, mircea bezergheanu, editare, manupulare, realitate, perceptie, exemple



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 2 comentarii
Viorica
Viorica a scris pe 23-02-2017 la 00:11
Pentru mine (vesnic incepatoare in ale fotografiei dar dornica sa aflu cat mai multe in domeniu) subiectul este foarte interesant iar fotografiile dumneavoastra oferite pentru exemplificare sunt extraordinar de frumoase!. Va multumesc.
0
0
Umut
Umut a scris pe 21-02-2017 la 11:49
When you have such equipment, it's a shame to overdo processing. Better grab your painting. Do not criticize anyone for "vision" of yours.
By the way, why not have success on National Geographic?
0
0

Articole similare |
Articole recente
Ambasadorul Nikon Mircea Bezergheanu organizeaza in aceasta toamna 2 ture si un seminar foto: 1. Seminar foto Bucuresti, 24-25 septembrie 2016 2. Tura foto in Apuseni, 13-16 octombrie 2016 3. Tura foto In Tenerife, 25 octombrie - 2 noiembrie 2016...
citeste tot
Duminica, 17 Aprilie 2016, avem placerea de a va invita incepand cu ora 18:00 la vernisajul expozitiei Ambasadorului Nikon, Mircea Bezergheanu si a prietenilor Fundaturii Ponorului. Pentru prima oara prezentate intr-o expozitie, fotografiile...
citeste tot
Ambasadorul Nikon Mircea Bezergheanu organizeaza in luna decembrie un worhshop si un seminar foto:    1. Seminar foto, 5-6 Decembrie - Brasov 2. Workshop fotografie de studio, 12-13 Decembrie - Bucuresti   1. Seminar...
citeste tot
Membrul NPS Mircea Bezergheanu va invita in perioada 22-23 noiembrie la workshop-ul de fotografie de portret si editare in Capture NX-D, sustinut la Centrul de Training Nikon, din Splaiul Unirii, Nr. 74, et. 3, sector 4. In prima zi, se vor realiza...
citeste tot
Mircea Bezergheanu organizeaza pe 5-6 octombrie impreuna cu Nikon seminarul Secretul fotografiilor mele, in care membrul NPS va prezenta modul sau de lucru, de la alegerea subiectului pana la distributia fotografiei, cu accent pe editarea foto,...
citeste tot
Mircea Bezergheanu este unul dintre fotografii romani care s-au remarcat atat in tara, cat si in strainatate. Desi a lucrat cu mai multe stiluri fotografice, in ultimii ani s-a ocupat mai ales de fotografia wildlife si de portretistica in lumina...
citeste tot
Asa cum v-am anuntat ieri, oferim 3 locuri gratuite la seminarul de prelucrare sustinut de catre Mircea Bezergheanu programat pentru intervalul 2-3 februarie. Tema concursului este fotografia de peisaj - imagini reprezentative din Romania. Fiecare...
citeste tot
Mircea Bezergheanu v-a pregatit pentru luna februarie doua workshop-uri, care va vor ajuta sa va imbunatatiti calitatea fotografiilor, atat la partea de realizare, cat si la cea de prelucrare. Primul eveniment pe care vi-l propune este seminarul de...
citeste tot
Asa cum am promis in articolul anterior, va prezint fluxul de editare foto, de la converisa NEF-ului pana la fisierul final. Am ales cateva cadre dificile si cat mai variate, incep cu un portret in contralumina la care puteti vedea setarile...
citeste tot
Sunt mereu intrebat cum fac de-mi ies fotografiile atat de clare, saturate si echilibrate cromatic. De-a lungul timpului am experimentat diverse setari ale camerelor, precum si diverse programe de editare foto, unele dovedindu-se mai bune, altele mai...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2017. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.